Siemens: Rentabelt at indføre elfærger i Norge
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Siemens: Rentabelt at indføre elfærger i Norge

I Norge findes der 180 færger, som sejler på 112 forskellige ruter. I en ny undersøgelse, som Teknisk Ukeblad i Norge omtaler i dag, har Siemens konkluderet, at det vil kunne betale sig at udskifte 127 af disse med enten el- eller hybridfærger.

De anbefaler, at 84 færger skifter udelukkende til strøm, og at 43 færger egner sig til at overgå til hybridmodeller.

Der er både miljømæssige og økonomiske fordele ved omlægningen. I dag udleder færgerne til sammen ca. 400.000 ton CO2 om året, men Siemens har regnet sig frem til, at det tal kan nedjusteres med 300.000 ton med indførelsen af el- og hybridfærger i de norske farvande.

Læs også: Ærø-færge skal sejle på vindmøllestrøm

Salgsdirektør i Siemens Norge, Odd Moen, fortæller til Teknisk Ukeblad, at omkostningerne ved at omlægge strøm til alle færgelejer vil være afbetalt om fem år. Han understreger, at resultaterne fremlægges efter grundig undersøgelse.

»Vi er gået systematisk til værks, og har set på hver enkelt færgestrækning og hvert enkelt skib. Ingenting er overladt til tilfældighederne,« siger han.

Trækker på erfaring fra nuværende elfærge

Undersøgelsen bygger som udgangspunkt på tal fra Norges hidtil eneste elfærge ‘Ampere’, som har sejlet på ruten Larvik-Oppedal siden 1. januar i år. Her har man trukket på data fra, og har enten op- eller nedskaleret dem i forhold til hver enkelt færges størrelse og evne.

Norge er et ideelt land for elfærger, da langt de fleste overfarter er forholdsvis korte. Undersøgelsen viste, at færger som har overfarter på op til 35 minutter, 10 minutters liggetid i havnen og med mindst 20 afgange i løbet af en dag egner sig godt til at overgå til strøm. Hybridfærgerne egner sig bedst til overfarter på over 35 minutter.

Læs også: Svensk el-færge lader på ti minutter

Det vil koste 3,5 milliarder norske kroner at udskifte de 84 færger, som skal overgå fra diesel til 100 procent strøm. Her er alle forhold såsom elektronisk infrastruktur, ladeløsninger, batterier, elektrisk fremdriftssystem og selvfølgelig selve færgerne medregnet.

Baseret på en udregning med 10 års driftstid vil de 84 færger reducere driftsomkostningerne med 700 millioner norske kroner om året, hvorfor udgifterne vil være dækket allerede efter fem år. Her kan det tilføjes, at færger normalt har en levetid på 30 år.

Koncerndirektør i certificeringsvirksomheden DNV GL, som er verdens største inden for skibscertificeringer, Bjørn Haugland, er begejstret for resultaterne af undersøgelsen, og opfordrer til at handle.

»Siemens bekræfter det, vi har stor tro på. Deres tal har stor troværdighed eftersom de er baseret på reelle data og erfaringer fra ‘Ampere’. Det giver den norske maritime industri et enorm forspring, og vi bør benytte anledningen til at skynde os og udskifte de ældre færger, mens vi har kompetencerne og ledig kapacitet på skibsværfterne,« siger han til Teknisk Ukeblad.

I Teknisk Ukeblads artikel kan man se en samlet oversigt over hvilke færgeruter, der egner sig bedst til hhv. el- og hybridløsninger. Se den her.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten