I har skrevet at det kun koster 3,5 millioner kroner at udskifte de 84 færger. Mon ikke der skulle have stået milliarder?
I Norge findes der 180 færger, som sejler på 112 forskellige ruter. I en ny undersøgelse, som Teknisk Ukeblad i Norge omtaler i dag, har Siemens konkluderet, at det vil kunne betale sig at udskifte 127 af disse med enten el- eller hybridfærger.
De anbefaler, at 84 færger skifter udelukkende til strøm, og at 43 færger egner sig til at overgå til hybridmodeller.
Der er både miljømæssige og økonomiske fordele ved omlægningen. I dag udleder færgerne til sammen ca. 400.000 ton CO2 om året, men Siemens har regnet sig frem til, at det tal kan nedjusteres med 300.000 ton med indførelsen af el- og hybridfærger i de norske farvande.
Læs også: Ærø-færge skal sejle på vindmøllestrøm
Salgsdirektør i Siemens Norge, Odd Moen, fortæller til Teknisk Ukeblad, at omkostningerne ved at omlægge strøm til alle færgelejer vil være afbetalt om fem år. Han understreger, at resultaterne fremlægges efter grundig undersøgelse.
»Vi er gået systematisk til værks, og har set på hver enkelt færgestrækning og hvert enkelt skib. Ingenting er overladt til tilfældighederne,« siger han.
Undersøgelsen bygger som udgangspunkt på tal fra Norges hidtil eneste elfærge ‘Ampere’, som har sejlet på ruten Larvik-Oppedal siden 1. januar i år. Her har man trukket på data fra, og har enten op- eller nedskaleret dem i forhold til hver enkelt færges størrelse og evne.
Norge er et ideelt land for elfærger, da langt de fleste overfarter er forholdsvis korte. Undersøgelsen viste, at færger som har overfarter på op til 35 minutter, 10 minutters liggetid i havnen og med mindst 20 afgange i løbet af en dag egner sig godt til at overgå til strøm. Hybridfærgerne egner sig bedst til overfarter på over 35 minutter.
Læs også: Svensk el-færge lader på ti minutter
Det vil koste 3,5 milliarder norske kroner at udskifte de 84 færger, som skal overgå fra diesel til 100 procent strøm. Her er alle forhold såsom elektronisk infrastruktur, ladeløsninger, batterier, elektrisk fremdriftssystem og selvfølgelig selve færgerne medregnet.
Baseret på en udregning med 10 års driftstid vil de 84 færger reducere driftsomkostningerne med 700 millioner norske kroner om året, hvorfor udgifterne vil være dækket allerede efter fem år. Her kan det tilføjes, at færger normalt har en levetid på 30 år.
Koncerndirektør i certificeringsvirksomheden DNV GL, som er verdens største inden for skibscertificeringer, Bjørn Haugland, er begejstret for resultaterne af undersøgelsen, og opfordrer til at handle.
»Siemens bekræfter det, vi har stor tro på. Deres tal har stor troværdighed eftersom de er baseret på reelle data og erfaringer fra ‘Ampere’. Det giver den norske maritime industri et enorm forspring, og vi bør benytte anledningen til at skynde os og udskifte de ældre færger, mens vi har kompetencerne og ledig kapacitet på skibsværfterne,« siger han til Teknisk Ukeblad.
I Teknisk Ukeblads artikel kan man se en samlet oversigt over hvilke færgeruter, der egner sig bedst til hhv. el- og hybridløsninger. Se den her.
I har skrevet at det kun koster 3,5 millioner kroner at udskifte de 84 færger. Mon ikke der skulle have stået milliarder?
Hej Philip,
Du har ret. Fejlen er rettet.
Mvh Lasse Klinke Journalist, Ingeniøren
Har forsøgt at lave et her: http://mtherkildsen.dk/figures/plots/ferri...
Nogen der ved om det har været overvejet til danske færger f.eks. Rørvig-Hundested?
vil en sådan elektrisk færge kunne betjene færgerne til Samsø? Overfarten er ca. 1 time
Vi bygger bro med stærke vidensmedier, relevante events, nærværende netværk og Teknologiens Jobfinder, hvor vi forbinder kandidater og virksomheder.
Læs her om vores forskellige abonnementstyper
Med vores nyhedsbreve får du et fagligt overblik og adgang til levende debat mellem fagfolk.
Teknologiens Mediehus tilbyder en bred vifte af muligheder for annoncering over for ingeniører og it-professionelle.
Tech Relations leverer effektiv formidling af dit budskab til ingeniører og it-professionelle.
Danmarks største jobplatform for ingeniører, it-professionelle og tekniske specialister.
Kalvebod Brygge 33. 1560 København V
Adm. direktør
Christina Blaagaard Collignon
Chefredaktør
Trine Reitz Bjerregaard