Siemens opgiver at levere letbanetog til Aarhus

Kun tre af de fire prækvalificerede konsortier har budt ind med leverancer af togsæt til Aarhus Letbane. Siemens, der havde budt på opgaven i samarbejde med entreprenørerne Strukton/Aarsleff, har nemlig trukket sig i sommerens løb.

Det oplyser Aarhus Letbanes direktør, Claus Rehfeld Moshøj, der netop nu sidder og bladrer første runde udbudsmateriale igennem fra leverandører af infrastruktur og materiel.

Siemens havde alligevel ikke mulighed for at levere de såkaldte ‘tram trains’, der skal betjene de nuværende regionalbanestrækninger til Odder og Grenaa med en hastighed på op til 100 km/h - og ikke kun de 80 km/h, som ellers er det normale for letbaner.

»Siemens’ tram trains bygges og sælges i USA, men de er ikke typegodkendt i Europa. Og at få sådan et tog godkendt i Europa er ikke helt simpelt, og derfor kunne det ikke løbe rundt,« forklarer Claus Rehfeld Moshøj.

Bliver bedømt på karakterskala

Tilbage i feltet er OHL/Vosslov, Ansaldo STS/Stadler og Pankow samt Alstom Denmark/Alstom Transport.

Disse tre kandidater vil blive vurderet op imod en evalueringsmodel, der hedder 60 pct. pris og 40 pct. kvalitet. Aarhus Letbane har ifølge direktøren gjort meget for at sikre sig, at kvalitet vejer lige så tungt som pris, så det ikke kun bliver et spørgsmål om økonomi.

Således skal hver leverandør hive minimum et femtal i land på en skala fra 1 til 10, der bedømmer det tekniske indhold. Derudover skal leverandøren forholde sig til ni specifikke parametre, eksempelvis Danmarks havnære klima med store hyppige skift mellem tø og frost.

»Vi har brugt lang tid på at definere, hvad der er vigtigt for os. Og så har vi kogt det ned til en håndfuld tekniske grundkrav, hvor vi siger: ‘Her skal I simpelthen levere!’ Omvendt: Hvis leverandøren alligevel leverer en given kvalitet, er der ingen grund til, at vi sidder og siger, at han skal have point for noget, der er normsat som standard i branchen,« forklarer Claus Rehfeld Moshøj.

»Så nogle steder har vi været meget præcise, andre steder siger vi, de bare skal levere standarden,« tilføjer han.

Der har jo været nogle uheldige og meget højtprofilerede sager hos DSB og i forbindelse med Københavns Metro. Gør det, at I er særligt opmærksomme på at undgå at begå de samme fejl?

»Først og fremmest har vi været opmærksomme på de letbanetog, der blev taget ud af produktion i Gøteborg på grund af rust, og det har man også haft problemer med i Oslo. Så det er et spørgsmål om at kigge rundt og ansætte de rigtige folk, der er opmærksomme på de typer problemer, vi har set andre steder,« siger Claus Rehfeld Moshøj, som blandt andet har ansat medarbejdere fra vindmølleindustrien, der netop har erfaring med høje specifikationskrav i forhold til miljø og omgivelser.

Entreprisen delt op i to

Claus Rehfeld Moshøj forventer, at der kommer to eller tre udbudsrunder i alt, inden pennen føres til papiret. Det kommer efter planen til at ske primo 2014, så den oprindelige tidsplan om en fuldt fungerende letbane inden 2017 stadig vil holde stik.

»Vi er meget tidligt i processen. Lige nu er vi i evalueringsfasen, og så går vi igennem forhandling med leverandørerne. Her må vi se, hvad der sker. Falder den ene eller den anden leverandør helt igennem på nogle områder, sorterer vi dem fra.«

Aarhus Letbane har valgt at dele anlægsentreprisen op i to bidder: dels ovenstående transportpakke, dels en separat anlægspakke for alt det klassiske anlægsarbejde.

»At smide store broer ind i et baneprojekt mener vi ikke er en fornuftig måde at gøre det på. Derfor har vi valgt at gøre det på den her måde,« siger Claus Rehfeld Moshøj.

Aarsleff, Jorton og Arkil er løbet med de tre væsentligste anlægsentrepriser. Cowi og deres underleverandør Systra - de franske statsbaners rådgiver - er valgt som rådgivere.

Emner : Tog
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Jeg håber det er med i kvalifikationsrunden at firmaet skal kunne vise gode referencer, samt tog i funktion.

  • 11
  • 0

Ang. Ansaldos mulighed for at vise gode referencer, så kører Københavns Metro vel fint efterhånden? Togene der ønskes til Århus er vel mere sammenlignelige med metrotog end med IC4 (selvom de ligger et sted imellem pga. manuel betjening, højere hastighed og længere afstande)?

  • 2
  • 4

Göteborgs og Oslos sporvogne er vel også ret sammenlignelige med en letbane. Og se hvordan det gik ...

  • 10
  • 0

@Ole Knudsen: Hihi - godt set - havde allerede glemt skandalerne hos vores skandinaviske brødre...

  • 1
  • 1

Metroen og IC4 er bygget det samme sted, i Pistoia. Har set dem side om side der nede.

  • 1
  • 0

Det firma - Ansaldo - har udvist en så helt igennem ringe moral, at det alene af den grund aldrig må komme i betragtning - aldrig, aldrig, aldrig

Udygtighed på firmaplan er ikke og skal aldrig indgå i vore sociallove, og skal naturligvis ikke støttes med nogen form for bistandshjælp.

Det ukrudt skal udryddes.

Lars :)

  • 8
  • 2

Tilbage i feltet er OHL/Vosslov, Ansaldo STS/Stadler og Pankow samt Alstom Denmark/Alstom Transport.

Der er vist ikke tale om Stadler og Pankow, men om Stadler Pankow GmbH. Stadler Pankow GmbH er placeret i Pankow bydelen i Berlin, deraf "efternavnet". http://www.stadlerrail.com/en/portrait/loc...

Stadler Pankow GmbH, Berlin, Germany

Stadler Pankow GmbH, Berlin was established in 2000 as a joint venture with Adtranz. In June 2001, Stadler Rail AG acquired all shares of Stadler Pankow GmbH.

The Pankow location is responsible for the German market, and for the export of streetcars worldwide. Within the Stadler Rail Group, Stadler Pankow is the competence centre for the development of streetcars, and is therefore responsible for global streetcar business. Stadler Pankow GmbH is also the competence centre for the RS1 Regio-Shuttle.

All products for the German market, as well as streetcars for export, are manufactured in Berlin-Pankow.

  • 0
  • 0

"Disse tre kandidater vil blive vurderet op imod en evalueringsmodel, der hedder 60 pct. pris og 40 pct. kvalitet. Aarhus Letbane har ifølge direktøren gjort meget for at sikre sig, at kvalitet vejer lige så tungt som pris, så det ikke kun bliver et spørgsmål om økonomi."

  • 1
  • 0

Der har de de den københavnske metro som god reference.

Vel både og? Metroen kører oftest fint, men der er da problemer for tid til anden - oftest på de ovenjordiske stræk. Her er der fra tid til anden problemer med bl.a. signalsystemet når det har regnet efter min erfaring.

Da jeg antager at letbanen ikke skal være underjordisk, bør man nok fokusere på metroens ovenjordiske stræk for systemets funktionalitet?

  • 1
  • 0

...som jo bestemt ikke lider af følgende problemer: - Kæmpe problemer ved sne på skinnerne (i et land hvor det trods alt sner en del) - Døre der sætter sig fast hvis de bliver blokkeret (sker ret ofte) - Alt for varmt i togene, især om sommeren (men også om vinteren) - Manglende kapacitet fremadrettet (det er dog nok købers fejl)

Jeg er for så vidt enig i at metroen er en succes sammenlignet med IC4, men hvad ville ikke være det? Så nej tak til Ansaldo herfra...

  • 0
  • 1

Siemens leverer teknikken til flere eBRT leverandører, hvilket Vosloh også gør. VDL Phileas (Vosloh) kører med hastigheder større end 90 km/t, hvilket også er tilfældet for andre leverandører.

Mit postulat er, at letbanernes tid er ved at ebbe ud til fordel for de nye eldrevne eBRT systemer, som også Siemens leverer til f.eks VanHool's "letbane på gummihjul" til Malmö.

Kom og hør hvad realiteterne er på IDA Energi arrangementet "Tung og kollektiv transport i fremtidigt energiperspektiv" d. 29 oktober på DTU.

Link: http://ida.dk/event/308414

  • 1
  • 0

Niels, jeg vil gerne henlede din opmærksomhed på, at det stadig er officiel politik, at der skal indføres letbaner i Malmö om en otte års tid. Det forventes, at dobbeltledbusserne til den tid vil nå deres kapacitet, og næste skridt vil derfor være sporveje. Busserne ses derfor som en midlertidig løsning, der skal bane vejen, om jeg så må sige.

Når det så er sagt, så vil Malmö med de nye busser vise, hvor kollektiv trafik i gadeniveau skal afvikles - i egne traceer og med ind-/udstigning ad alle døre.

  • 1
  • 0

Niels, jeg vil gerne henlede din opmærksomhed på, at det stadig er officiel politik, at der skal indføres letbaner i Malmö om en otte års tid

Lasse Du har helt ret i den officielle politik - det var dog fra starten ideen, at der skulle være "sporvagn" - men man fandt, at det var interessant at udnytte det nye "superbuss-koncept" først og dermed udbygge kapaciteten og passagergrundlaget. Undervejs vil man så vurdere løsningen og det er absolut ikke sikkert, at der vil komme en "äntligan sporvagn" - det beror på superbuss'ens succes og den kommende udvikling af disse, som forventes at være fuld eldrift om 10 år - istedet for hybrid drift idag.

  • men kom og hør bl.a. Volvos indlæg om deres fremtidige busser og superbuss'er på IDA Energi temadagen d. 29 oktober. Linket er stadig: http://ida.dk/event/308414
  • 1
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten