Siemens og Scania sætter luftledninger på lastbilerne

Illustration: Scania

Eldrevne trolley-busser blev aldrig nogen succes Danmark.

Nu får teknologien en chance mere – denne gang på lastbiler, og i første omgang i nabolandene Sverige og Tyskland.

Både det tyske teknologikonglomorat Siemens og den svenske lastbilproducent Scania har ifølge det svenske tidsskrift Ny Teknik i adskillige år undersøgt mulighederne for at basere fremtidige eldrevne lastbiler på strømforsyning fra luftledninger.

Nu har de to virksomheder offentliggjort beslutningen om, at de vil indgå i et forpligtende samarbejde, der skal sikre, at der inden for en overskuelig fremtid kommer eldrevne lastbiler på markedet.

Siemens har gennem flere år arbejdet på at udvikle et koncept med navnet ’e-highway’, der baserer sig på at opbygge luftledninger over nøje udvalgte godskorridorer, hvor hybrid-lastbiler med strømaftager frit kan koble sig på el-nettet, og efterfølgende koble fra igen og køre videre på traditionel dieselmotor.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Genialt.... Hvis ikke det er godt for andet, så kan det da måske lære dem at blive i indersporet på motorvejen hvor de hører hjemme

  • 2
  • 4

Med fare for at virke mavesur:

Nu har man efterhånden fået kabellagt en stor del af elnettet i de større byer = ingen luftledninger på gader og stræder - og så skal der sættes nye op så snart man bliver færdig med at fjerne de gamle?

Ved godt det er til 2 forskellige formål - men stadigvæk, det virker ikke som om det er noget der har gang på jord

  • 5
  • 1

Jeg syntes nu godt nok det ligner en Mercedes mere end en Scania....

Nu sker det jo fra tid til anden at køreledningerne på jernbanerne falder ned. Det kan vel også ske her ? Jeg vil nødigt være den motorcyklist der får sådan en ledning i forhjulet med 100 km /t.

  • 6
  • 0

Ja.. det kan blive spændende at køre på vejene i blæsevejr

Mon ikke der er bedre økonomi i at udvikle Mercedes Vito EL- teknik til større køretøjers bykørsel ?

Der er som bekendt ofte noget plads under last ladet hvor der måske kan være et batteri. Denne "vej" kunne også give mange "opgraderings job" i DK

  • 2
  • 0

Måske var det en idé at tage lastbilerne og sætte dem på et tog.. Et elektrificeret jernbanenet burde kunne tage en del af presset. Men måske har lastbilproducenterne en idé om en serviceaftale når nu køreledninger falder ned og rister de heldige overlevende fra den ulykke der opstår når alle lastbiler stopper brat på grund af korte udfald på strømnettet...

Hvorfor ikke lave det jordbaseret? Så kan alle bilister få noget ud af det, og det kræver knapt så mange ressourcer og vedligeholdelse.. Så er der "the cheap lane" hvor folk kan tøffe rundt i deres Pruis og Leaf mens yderbanen er reserveret til tyskere og køreglade danskere.

  • 5
  • 2

Hvem kommer til at score penge på den idé. Et forslag som må være født i 50 erne. Lad dog lastbilerne køre på naturgas eller brint. Men det har hverken Siemens og Scania forstand på, siden et forslag som dette kan undfanges.

  • 0
  • 1

Som Lasse han skriver - Så faldt det også mig ind, at det da er underligt at lave det luftbasseret, hvorfor ikke lave det jordbasseret. måske som en slags godstog i indesporet hvor andre biler på el kan "koble sig på". man kunne måske lave to indstøbte skinner i asfalten, og stjæle ideen direkte fra legetøjs raser banerne i BR. ;-)

  • 0
  • 0

hvad med de høje køretøjer/ stor last, så som kraner, det vil jo være umuligt at køre rundt med dem, hvis der kommer køreledninger over alle vejbaner...

  • 0
  • 0

Jeg forstår ikke at en teknik der ligger lige til højrebenet har så lidt opbakning. Det er gennemprøvet. Sporet med ledning kan ligge så langt til højre at det reelt er inde over nødsporet så ledningsnedfald vil blive der inde og lastbilen rækker ind med strømaftageren. Der skal kun være ledninger på nøje udvalgte og tungt traffikeret lastbilsruter. Hvis man først får taget hul på at tappe strøm under kørslen, vil det brede sig til personbilerne med tiden. I første omgang kan de tappe fra lastbilerne der hiver det ned i en brugbar højde. Det er billigt at etablere i forhold til stort set alle andre løsninger.

  • 0
  • 2

El-drevet fra en luftledning er på alle måder bedre end batterier. Dog er kræver det en del investeringer i luft-ledninger, og med tog luft-ledningernes prismærke i hukommelsen lyder det til at være en meget dyr løsning.

En meget billigere lavt-hængende frugt kunne være at bruge dimetyl ether (DME) som brændsel i stedet for dieselolie. På engelsk Wikipedia ( http://en.wikipedia.org/wiki/Dimethyl_ethe... ) står der at det kun kræver lettere modifikationer til en dieselmortor før den kan køre på DME - derudover skal der monteres en gas-tank da DME har et kogepunkt på -25 grader celsius. Brug af DME er angivet til at give meget lave CO og NOx emissioner. DME er som bonus også svovlfrit.

Der står i Wikipedia artiklen også at det kan laves som bio-brændstof, men for mig er det fint at starte ud fra et fossil-brændstof ud fra at man en betragtning om at man nødvendigvis skal starte et sted.

  • 0
  • 0

Strømmede veje skal være et tilbud til alle trafikkanter. Aluminiumssegmenter af 4 meters længde i vejoverfladen holdes på jordpotentiale undtagen når der er en solvent bruger ovenover med mindst 50 km i timens hastighed.750 volt DC synes godt nok til s tog og metroer. Vejene her i landet laver ti gange så meget som banerne så miljøeffekten for et vist antal elektrificeringskroner er større ved veje end skinner..

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten