Siemens bygger russiske højhastighedstog

De russiske jernbaner RZD har bedt Siemens transportafdeling skabe skallen til de nye tog, der drøne frem og tilbage mellem Moskva og Skt. Petersborg.

Højhastighedstoget lyder navnet Velaro RUS, og vil ifølge Siemens kunne sammenlignes med det tyske ICE 3 og det spanske Velaro E, skriver Boersen.dk

Velaro RUS forventes at være på sporet i slutningen af 2009.
Med årlige milliardinvesteringer vil Rusland være et af de største markeder for tog-producenter i de kommende årtier.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Er europa ikke for lille til fly trafik ??

Med effektive højhastiheds tog over hele europa der er jernbaner faktisk tæt på at være ligeså hurtigt som fly.

En jernbane der køre med ex 400 km/t kan med 2-3 stop køre en distance på ca 1000 km på ca 3½ time med regnet acelracion tid og bremse tid til at stoppe. skal man flyve de samme 1000 km med fly der vil turen med tjek in mm tage minst 3-4 timer.

Et højhastigheds tog kan fragte personer og gods med en brøk del af energi forbruget i forehold til et jetfly. først hvis man skal rejse fra mellem skandinavien til sydeurpoa der vil flyet være væsnligt hurtigere end en god jernbane forbindelse.

Derfor vender jeg spørgsmålet 180 grader rundt. er europa ikke for lille til fly trafik ??

jernbanen har en væstnligt fordel frem for fly der kan være 1 times drift i mellem europas storbyer med tog i dagtimerne og samtidigt spare både energi co2 og være hurtigere end flyet.

  • 0
  • 0

Helt enig! Vi udnytter ganske enkelt ikke de muligheder der ligger i en sikker og effektiv infrastruktur, som samtidig vil være integrerende og miljørigtig, forudsat, at strømmen til højhastighedstogene produceres ved atomkraft eller vedvarende kilder. Ser man på den integration som er ved at ske ude i Europa, hvor selv det franske og det tyske system nu er forbundet, så er Danmark ganske langt bagud. Vi burde sikre, at den kommende bro til Tyskland bliver med en højhastighedsforbindelse, så man kan komme fra København til Hamborg på 1½ time, og vden vej videre. Med 2-3 timer til Brx, vil mange fly til/fra kastrup kunne undværes, til gavn for miljøet generelt og i hovedstaden specifikt.

  • 0
  • 0

Det er da vidstnok et års tid siden at denne ordre blev lagt (eller længere).

Eller drejer det sig om yderligere en flok togsæt?

/J

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten