Sidste tur for den »hidsige humlebi«: Dansk slæbefly pensioneres efter 50 år på vingerne

Illustration: Polyteknisk Flyvegruppe

Det er svært at sige, præcis hvor mange gange slæbeflyet Polyt-5 er gået på vingerne i det det danske luftrum, men ifølge Erik Trudsø Jespersen der tale om mindst 20.000 flyvninger.

Han er medlem af Polyteknisk Flyvegruppe fra Danmarks Tekniske Universitet (DTU), og det har han været i næsten 30 år. Alligevel er hans anciennitet i gruppen et godt stykke fra at nå det gamle slæbefly, der havde første tur i luften med gruppens grundlæggende medlemmer i foråret 1970, efter en byggeproces på omkring fem år.

Siden har det hjemmebyggede slæbefly med den karakteristiske røde næse og sin énsædede specialkonstruktion hjulpet tusindvis af svævefly i luften.

Men denne lørdag er det slut.

Artiklen forstætter under billedet.

Illustration: Polyteknisk Flyvegruppe

Det sker, når Polyt-5 om formiddagen letter for sidste gang fra Kalundborg Flyveplads for at flyve til den gamle Stauning Lufthavn, hvor det fremover skal udstilles på Danmarks Flymuseum.

»I klubben har vi moret os med, at også Concorden og Boeing 747 forlader luftrummet i disse år. De modeller havde deres første flyvninger på omkring samme tid som Polyt-5, og derfor er det ikke underligt, at den også er ved at være pensionsklar,« siger Erik Trudsø Jespersen.

Den hidsige humlebi

Da flyet lige var blevet færdigbygget for mere end 50 år siden, havde det kun nået at være igennem 75 flyvetimer på 300 flyvninger, inden kursen blev sat mod Paris i maj 1971.

Her skulle Polyt-5 udstilles på »årets største internationale flyudstilling Salon Aeronautiqe,« kunne man dengang læse i Ingeniøren, hvor et billede af det lille slæbefly havde indtaget forsiden.

Illustration: Ingeniøren

»Polyt-5 vil naturligvis ikke tiltrække sig den populære opmærksomhed som udstillingens hurtigste eller største fly, men måske som ét af de mest særprægede og interessante,« lød det, da Ingeniøren dengang skrev om flyet.

Den beskrivelse vækker genklang hos Erik Trudsø Jespersen, der i løbet af sine år i flyvegruppen selv er blevet trukket op i svævefly bagved Polyt-5.

»Den har en meget karakteristisk silhuet. Når man hænger bagefter den i et svævefly, så ligner den lidt en hidsig humlebi med flyets meget karakteristiske ben og T-hale. Den har altid været et ikon for klubben,« siger han.

Artiklen forstætter under billedet.

Illustration: Polyteknisk Flyvegruppe

Ingen »overhaling« af motoren

Selvom det énsædede slæbefly har hevet mange svævefly op fra jorden i sin levetid, har udviklingen i løbet af de senere år betydet, at mange svævefly selv er blevet udstyret med hjælpemotorer, så de selv kan lette.

Behovet for »Polytten« er derfor ikke, hvad det har været, forklarer Erik Trudsø Jespersen. Samtidig stod klubben overfor en større vedligeholdelsesopgave af motoren, der ville være nødvendig, hvis flyet skulle fortsætte i drift flere år frem. I den forbindelse besluttede klubben, at der ikke skulle bruges penge på »en overhaling af flyet,« forklarer han.

»I 2010 døde en hovedmanden bag flyets konstruktion. Det var civilingeniøren Helge Petersen, og jeg mindes, at han allerede i nogle år før sin død begyndte at overveje, om man ikke skulle til at pensionere den,« siger Erik Trudsø Jespersen.

Polyt-5 letter for sidste gang på lørdag klokken 11.00 fra Kalundborg. Den vil få følgeskab af en række motorfly på ruten til Danmarks Flyvemuseum. Undervejs mellemlander flyet i Arnborg ved Dansk Svæveflyvecenter syd for Herning.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Sindsygt sjovt at lave flere slæb - mens Kalundborg flyveklub kunne lave et.

Tre ting gjorde det: 1. kraftig motor og stigepropel 2. Kraftige luftbremser/flaps i en kombination 3. Elektrisk spil, så man ikke først skulle ind over pladsen og kaste slæbetorvet

Man kunne få Polyt 5 til nærmest at falde som en sten mod jorden ved at trække luftbremsen og krydse rorene - så gik det stærkt nedad.

Det elektriske spil var godt - men jeg oplevede en knapt så heldig situation, hvor strømmen var gået og slæbetorvet hang efter flyet uden jeg vidste det. Det kostede et rådent markhegn og et slæbetov - og heldigvis ingen Polyt 5 og mig selv.

  • 13
  • 0

Midt i 80'erne var jeg B-studerende på DTH (nu DTU), men som flyveinteresseret tog jeg en afstikker over til Fluid Mekanik for at tage Theilgaards (svjh) kursus i aerodynamik. Til den mundtlige eksamen var netop Helge Petersen censor, så jeg inddrog selvfølgelig Polyt V i min præsentation, og talte naturligvis pænt om den. Jeg lavede også en lille tegning af den på tavlen. Men det var helt sikkert ikke derfor, jeg fik en (for mig) usædvanligt høj karakter :-)

  • 6
  • 0

På den tid hvor Polyt 5 blev designet og bygget verserede der stadig tanker om troppetransport "droner" - motorrløse troppetransport svævefly. Jeg har set billeder af en flyvning hvor Det Amerikanske flyvevåben slæbte 4 svævefly efter - vistnok - en DC3 (Dakota).

En interresant detalje ved Polyt 5 var/er at der ud over det indbyggede slæbetov (efter flyvning rullet op på en spil tromle i kroppen) var en almindelig kobling til slæbetov. Der kunne således teoretisk monteres et ekstra tov og trækkes 2 svævefly op samtidigt. En teoretisk mulighed som jeg ikke ved med sikkerhed om har været prøvet i praksis. Der har helt sikkert været grublet ingeniørtanker i massevis over konceptet. Polyt 5 havde rigeligt motorkraft til et sådant slæb.

En vanskelighed ved konceptet ville naturligvis være at undgå at de to svævefly "Løb sammen" under startløbet - før de opnåede styrefart. Og tovene skulle selvfølgelig have forskellig længde.

Er der nogen i dette rum der ved om teorien har været afprøvet med Polytten?

Med venlig hilsen Mogens Møller (428 Polyt 5 PIC starter)

  • 4
  • 0

En vanskelighed ved konceptet ville naturligvis være at undgå at de to svævefly "Løb sammen" under startløbet - før de opnåede styrefart. Og tovene skulle selvfølgelig have forskellig længde.

Det praktiseres jo som standardprocedure flere steder i verden (det er - såvidt jeg ved - ikke lovligt her i DK) og med forskellig slæbetovslængde ser det ikke ud til at være et problem, at flyene løber sammen, når de står lidt forskudt for hinanden ved starten:

https://www.youtube.com/watch?v=BomMf0GcFwA

https://www.youtube.com/watch?v=waStkbaao68

  • 3
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten