Metroselskabet har opgivet det sidste af otte tekniske tiltag foreslået af Rambøll til at reducere støjen fra Cityringen i København, hvor metrotog hver dag, aften og nat suser gennem de underjordiske tunnelrør med få minutters mellemrum.
Nærmere bestemt drejer det sig om at smøring af skinner med et harpiks-lignende, friktionsmodificerende materiale, der har været testet i løbet af sidste år, men som har vist en »meget begrænset effekt på vibrationsniveauet i metrotunnelerne«.
- emailE-mail
- linkKopier link

Fortsæt din læsning
- Sortér efter chevron_right
- Trådet debat
Skinnehældning, Rambøl forslag 3 : - Hvis skinnehældningen ændres skal hjulprofilet også ændres til den nye hældning. Og her er hjul / skinne -kombinationen ved hældning 1 : 20 bedre egnet til skarpe kurver da det muliggør større diameterforskelle ved sideforskydning. Forslag 3 må da have byttet rundt på de to hældninger ??
... til markedspris og sælg dem igen til markedspris. Gør opmærksom på problemet sådan at købere ved at hvad de går ind til. Metro selskabet får nok et tab på nogle millioner. Ikke noget stort problem i relation til projektets størrelse.
Så bare at noget er til glæde for mange kan man tilsidesætte lovgivningen og tryne den enkelte borger. Det var nyt for mig.
Nicholas Ipsen. Det lyder som en god idé: Jeg skal skrue så meget op for lyden, at speakeren forud for optagelserne er ubehagelig at lytte til (Maks indstillinger af alle mine lydstyrker). Jeg har oplevet bulder i lejligheder i Barcelona - højere end her. Og, da jeg nu bruger høreapparater, så kan jeg jo blot tage dem ud om natten - gør jeg nu for ikke at blive vækket af mig selv og/eller af min overbo. Måske skulle kommunen henvende sig til relevante hørecentre for at finde folk, der kunne tilbydes lejlighederne til en billig pris?
Jeg tror ikke det bliver nemt at “aflive” denne støj med modstøj. For støjen løber vel mere igennem materialerne end igennem luften.
Det handler vel også om at noget der er til stor fordel for mange mennesker, kan tillades at genere nogle få.
Jeg synes dog at kommunen skulle overtage deres boliger, så må den være ansvarlig for at finde en køber, der ikke er generet.
Havde det været en privat virksomhed havde man fået besket om at stoppe produktionen til generne var afhjulpne, men her siger man blot "du bor i byen" så er det bare ærgerligt. Man får en væmmelig tanke om sammenspisthed. Frank ( der er flyttet fra Kastrup da der blev etableret en Metrolinie over terræn med 200 passerende tog i døgnet )
Gad vide om metroselskabet har overvejet at bruge aktiv støjdæmpning, altså anvende destruktiv inteferens til at eliminere støjen ved kilden. Det er selvfølgelig ikke trivielt, eftersom det kræver både optagelse af støjen i "real time", generering af det omvendte signal og afspilning af denne.
...hvorfor man ikke per default bruger LVT-HA, ikke som eftermontering men allerede i anlægsfasen?