Sidste prop i Femernforbindelsen under tysk pres
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Sidste prop i Femernforbindelsen under tysk pres

Senest i 2021 skal der være bygget en ny, supplerende tunnel eller bro mellem øen Femern og det tyske fastland.

Parlamentet i den tyske delstat Slesvig-Holsten har besluttet at lægge pres på forbundsregeringen i Berlin for at få den sidste flaskehals på den fremtidige Femern-jernbanen mellem København og Hamborg sat på den nationale prioriteringsliste for infrastrukturprojekter, den såkaldte Bundesverkehrswegeplan.

Det skriver avisen Lübecher Nachrichten.

Dermed ser det ud til, at den sidste flaskehals på jernbanestrækningen mellem København og Hamborg kan være opgraderet til dobbeltspor, når Femerntunnelen åbner i 2022.

Hos Femern A/S - der er i fuld gang med forundersøgelserne til den kommende tunnel under Femern Bælt - glæder man sig over udviklingen.

»Vi er naturligvis glade for ethvert tiltag, der kan forbedre infrastrukturen i hele Femern Bælt-korridoren yderligere,« siger den administrerende direktør for Femern A/S, Claus F. Baunkjær, til Ingeniøren.

Han er dog omhyggelig med at understrege, at Femern A/S på ingen måder har adkomst til at blande sig i interne tyske overvejelser om infrastrukturplanlægningen. En opgradering af den faste forbindelse mellem Femern og det tyske fastland er nemlig ikke en del af traktaten mellem Danmark og Tyskland, der formulerer de enkeltes landes anlægs-forpligtelser.

Møder i Berlin
Ifølge Lübecher Nachrichten er den socialdemokratiske transportminister i Slesvig-Holsten, Reinhard Meyer, netop vendt tilbage fra et besøg hos sin føderale ministerkollega i Berlin, hvor Femernsund-broen var på dagsordenen.

En talsmand for den tyske transportminister, Peter Ramsauer, udtaler til avisen, at Berlin forholder sig 'særdeles positivt' til forslaget fra Slesvig-Holsten.

Hvis Femernsund-broen bliver indskrevet i det tyske 'infrastruktur-katalog' er det i sig selv dog ingen statsgaranti for, at projektet bliver til virkelighed. Finansieringen af projektet vil nemlig herefter skulle afklares i senere forhandlinger mellem samtlige tyske delstater og forbundsregeringen i Berlin.

Transportminister Peter Ramsauer har for nylig bragt en generel kørselsafgift for personbiler i spil som mulig finansieringskilde til fremtidige infrastrukturprojekter.

Følger efter Storstrømsbroen
Den enkeltsporede danske Storstrømsbroen (som netop har fejret 75 års fødselsdag) er sammen med den ligeledes enkeltsporede Femernssund-bro traditionelt blevet betragtet som fremtidens helt store, generende flaskehals på den EU-prioriterede jernbaneakse mellem Stockholm i nord og Napoli i syd.

Tidligere på året blev Folketingets partier imidlertid enige om anlæggelsen af en supplerende bro over Storstrømmen. Ligesom med Femernsund-broen i Tyskland er man dog heller ikke i Danmark blevet enige om, hvor pengene skal komme fra.

Femern-traktaten mellem Danmark og Tyskland forpligter tyskerne til at elektrificere den resterende del af jernbanen mellem Hamborg og Puttgarden inden åbningen af den faste forbindelse.

Herudover skal tyskerne have opgraderet banen mellem Bad Schwartau og Puttgarden til dobbeltspor senest syv år efter åbningen af Femern-tunnelen. Dog er Femernsundbroen eksplicit undtaget disse forpligtelser i traktaten.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Dobbeltspor København - Hamborg, med en ny bro over femernsund i 2022 - hvordan så lige med at tyskerne først har forpligtiget sig til at lave de tyske landanlæg færdig 7 år efter indvielsen af forbindelsen jvf:

Herudover skal tyskerne have opgraderet banen mellem Bad Schwartau og Puttgarden til dobbeltspor senest syv år efter åbningen af Femern-tunnelen.

Så er vi da vist henne omkring 2027 - 2028!

  • 0
  • 0

Femernforbindelsen er en rendyrket katastrofe for alt andet en Sjælland. Det er en monumental skævvridning af Danmark, hvor især Fyn og Jylland i forvejen kæmper mod betegnelsen "udkantsdanmark".

Det bliver kun endnu mere udkantsdanmark med den forbindelse. Jeg har meget, meget svært ved at forstå, at der ikke politisk har været nogen form for reel modstand!?

Helt nede på det lave logiske plan: Hvad skal den gøre godt for? Hvem tilgodeser den?

Hvis vi skal gøre Danmark til en sammenhængende nation... gøre vores infrastruktur stærk til at kunne håndtere industri og, ikke mindst, udnytte de knapt så favoriserede dele af Danmark, hvad skal vi så med den forbindelse?

I den ånd, hvor er så argumenterne imod en Kattegatforbindelse og/eller en Als/Fyn ditto?

Det er da noget, der bidrager til at fremme industrien og arbejdspladser andre steder end i hovedstaden... bidrager til, at hele Danmark kan være en del at at trække læsset... og få del i gevindsten.

Jeg ser måbende til på sidelinjen!

/Tim

  • 0
  • 0

.......for dem som ikke kan fortælle os hvad vi skal leve af her i landet.

Se Tim. De som skal betale broen er dem som benytter den. Her vil svenskere, finner og tyskere, være med til at betale for den og selvfølgeligt kan sjællænderne så også spænde "jydekrogen" og køre til til mere fordelagtige handelssteder hvor sindsforvirrede politikere ikke finder på pålægge fedt,sukker,alkohol og tobak afgifter af den sædvanlige danske størrelse.

Det var den ene side. Den anden side er at så kan sjællænderne også vinde den omkostning der ligger i tidsforbruget( timeløn) med færgeforbindelser eller turen over Fyn. Ved Rødby- Puttgarten skal man være på stedet mindst en halv time før afgang. Bruge halvtreds minutter på færgen og køre i kø i færgettækket over Fehmarn. Med tunnellen tager turen ca.15 minutter(80km/t). Ydermere bliver der mulighed for ( når vi får skrottet IC4) at anvende tog i større udstækning end nu når olien bliver så dyr at man ikke har råd til flyvebilletter i fremtiden.

  • 0
  • 0

Femernforbindelsen er en rendyrket katastrofe for alt andet en Sjælland. Det er en monumental skævvridning af Danmark, hvor især Fyn og Jylland i forvejen kæmper mod betegnelsen "udkantsdanmark".

/Tim

Forbindelsen skal gå fra Lolland til Femern. Lolland er mig bekendt i den grad en del af UdkantsDanmrk. Og Femern i den grad en del af UdkantsTyskland.

Kære Tim, kom nu med os andre ind i 2012. I 1920´erne kunne folk ikke forstå hvad vi skulle med en Lillebæltsbro, dagen efter indvielsen var folk glade for den. I 1980´erne demonstrerede "I" højlydt mod den "hele overflødige" Storebæltsbro. I dag er et mega stort flertal glade for forbindelsen. I 1990´erne regnede man med Øresundsbroen maximalt fik behov for et passagertog i timen. I dag drukner forbindelsen i trafik, og der er tale om vi får behov for endnu en Øresundsforbindelse, fordi jernbanen ikke har kapacitet nok. Trods dobbeltspor.

Femernforbindelsen er regnet igennem i over tyve år. Den giver et positivt afkast for samfundet og hænger sammen økonomisk. Og så er den altså den moderne måde at lade sig transportere på. Lad os ikke forfalde til gammel-mands-nostalgi over en håbløs gammeldags færgeforbindelse.

Jylland tilgodeses med en motorvej Herning-Holstebro, Sønderborgmotorvej, udvidelse omkring Vejle, motorvej rundt om Silkeborg, elektrificering Lunderskov-Esbjerg og så videre. Det er jo ikke sådan at der ikke bygges noget som helst i Jylland. Disse projekter betales i øvrigt af Staten, mens Femernforbindelsen betales af brugerne af forbindelsen (Primært sjællændere, svenskere og tyskere).

  • 0
  • 0

Forbindelsen til Tyskland er af stor betydning og vil uden tvivl fremover blive en vital del af Danmarks fremtidige trafiksystem.
Derfor er der sat 49 milliarder kroner af til en Femern forbindelse og der skal skaffes 4 milliarder mere til en ny bro over Storstrømmen.
Men riget fattes penge.

For snart 30 år siden fik privatbilismen en stærkt tiltrængt forbedret forbindelse over Farø.
Nu er den aldrende Storstrømsbro i en så dårlig forfatning at der er hårdt brug for en ny.
Samtidigt er man begyndt at få øjnene op for at den kollektive trafik ikke altid skal stå i skammekrogen, medens man næsten per automatik har favoriseret den trafikform, der har den bedste lobbyisme men også udleder de fleste drivhusgasser.

Hvis vi mener det alvorligt med at spare både på pengene og på CO2 burde vi overveje for en gangs skyld at favorisere jernbanen.
Det vil betyde at vi tænker os om og måske nøjes med en ren jernbaneforbindelse til erstatning for den gamle bro over Storstrømmen.

Men udgifterne ved Storstrømmen blegner naturligvis helt i sammenligning med forbindelsen til Femern.

Også her, vil der måske være brug for nogen nytænkning.
Lige som en bro ikke er specielt egnet til tung og koncentreret belastning fra jernbane, er udgifterne til en tunnel for en stor del afhængig af volumen. Således vil en tunnel under Femern Bælt med både jernbane, 4 vej-spor og nødspor, blive væsentligt dyrere end en, der begrænser sig til kun 2 spor med jernbane.

Naturligvis kan nogle kloge økonomer forklare os, at det hele vil blive brugerfinansieret og af den grund bliver prisen tilsyneladende underordnet.
Det er rigtigt at statsbudgettet ikke vil berøres og at man således kan holde statens budgetunderskud indenfor vedtagne grænser.
Men lige meget hvad, så skal det betales og pengene kommer ikke ned som regn fra himlen.

Desuden er der tit sat spørgsmålstegn ved rentabiliteten af en Femern Bælt-forbindelse og nu tales der vist nok om en tilbagebetalingstid på 40 år.
Endvidere hævdes det, at Femern Bælt-forbindelsen er en forældet vision, der hører hjemme i geografien, som den så ud under den kolde krig. Og at vi burde lave forbindelsen via Rostock.

Selv om der selvsagt vil være besparelser ved at kombinere de to trafikformer, burde man, i hvert fald overveje at nøjes med en ren jernbaneforbindelse.
Færgerne virker egentligt meget godt og måske skulle det endog være muligt at få plads til en tunnelfærge til brug for biler. En der er i stand til at konkurrere på pris og forhåbentligt med bedre service end ved den Engelske Kanal.

Hvis det derefter lykkes at forøge både service og hastighed, skulle det oven i købet være muligt at konkurrere med flytrafikken og yderligere formindske vor afhængighed af klimagasser.

  • 0
  • 0

Du skriver:

"Forbindelsen skal gå fra Lolland til Femern. Lolland er mig bekendt i den grad en del af UdkantsDanmrk. Og Femern i den grad en del af UdkantsTyskland."

Ok....hvis det er så billigt og 'gratis', hvorfor så ikke bare bygge en kattegat-forbindelse, eller en Jylland-Fyn-Ditto??'' Det er jo gratis... forbrugerne betaler.... Sjælænderne??? Betaler Københavnerne for mere industri i Jylland i fremtiden? Ikke uden kamp, og den kamp skal til.Der skal skabes incitament til, at der flyttes industtr mod vest. Gerne et incitament man kun kan sige "ja" til. Jeg er træt af sjællændernes hovmodige smartass. Der SKAL og MÅ flyttes industri til Fyn og Jylland i Danmark, og det skal aktivt understøttes af folketinget! Ellers går vores økonomi helt ad helvede til!

/Tim

Hvilken interesse har Jyderne/Jylland i en Femernforbindelse?

Har jyderne, Jylland OVERHOVEDET nogen interesse i den forbindelse, båtnakkeP?

/Tim

  • 0
  • 0

"Femernforbindelsen er regnet igennem i over tyve år. Den giver et positivt afkast for samfundet og hænger sammen økonomisk. Og så er den altså den moderne måde at lade sig transportere på. Lad os ikke forfalde til gammel-mands-nostalgi over en håbløs gammeldags færgeforbindelse."

Med ander ord: "Femern bælt forbindelsen er bare lækker"

Hvor mange statsligt finacierede projekter har været 'gennemregnet' og succesfuldt udført gennem årene? ... og hvor mange (???????) har været rentable?

Der ER en grund til, at der har været meget debat omkring den her forbindelse. Der har været meget debat omnkring forbindelsen, net pga de årsager jeg nævner.... at Jylland bliver afskåret yderligere.

Femernbælt er rent politisk, i forhold til EU. Ingen, der vil det bedste for Danmark, vil anbefale en Femernbæltforbindelse! INGEN!

/Tim

  • 0
  • 0

Femernbælt er rent politisk, i forhold til EU. Ingen, der vil det bedste for Danmark, vil anbefale en Femernbæltforbindelse! INGEN!

Hmm, INGEN er nu så meget sagt, der er f.eks flertallet i folketinget, og alle dem der har gjort sig bare lidt tanker.

Tag f.eks alle de rejsende mellem Sjælland og Jylland, når godset kører over Femern så frigives kapaciteten gennem flaskehalsen (Fyn), så bliver der plads til hyppige afgange med langt færre forsinkelser, hører alle togrejsende over storebælt med i gruppen "INGEN"?

Når togene sparer 160km og 2-3 timer så bliver de mere konkurrencedygtige på tid, sammen med nye omladesystemer vil jernbanen tage stigningen i lastbilstrafikken, hører alle dem der ligger og venter på at få lov at overhale rækken af lasbiler der efter Femern ikke vil vokse så hurtigt til gruppen "INGEN"

Den bedre effektivitet vil styrke aktiviteten fra et godt stykke ned i Tyskland og helt op til Norge, og mest langs knudepunkterne langs banen, men med positiv effekt også i Jylland, hører alle dem der bor i Jylland med til gruppen "INGEN"?

Hvor meget olie tror du der bruges på de nuværende færger, og hvor meget diesel tror du det sparer hvis 78 tog i døgnet dels kører 160km kortere og hovedparten af dem skifter til strøm, hører alle dem der har tænkt bare lidt over miljøet og forsynings sikkerheden med til gruppen "INGEN"?

  • 0
  • 0

Citat Tim Petersen:

"
Har jyderne, Jylland OVERHOVEDET nogen interesse i den forbindelse, båtnakkeP?"

Ved du hvad, Tim. Inden du får rodet dig ud i flere klynkerier om stakkels Jylland, synes jeg du skulle forestille dig følgende situation: Det er en varm sommerdag og du er på vej sydpå gennem hovedlandet for som sædvanlig at fylde traileren op med dåseøl. På motorvejen ud for Åbenrå opdager du at motorvejen er afbrudt fordi nogen har gravet en 20 km bred kanal tværs over Sønderjylland. For at komme videre til Flensborg og øldåserne må du først holde i kø i en halv time, dernæst betale 500 kr. til et rederimonopol, hvorefter du til sidst belønnes med en i øvrigt hyggelig sejltur på 45 minutter.

Er det sådan du gerne vil ligestilles med københavnere der skal sydpå? Eller er det trods alt bedre med Femernforbindelsen? Du vil stadig slippe billigere - der er vist ikke planer om at indføre 200 kr i broafgift på den sønderjyske motorvej.

Snup en tudekiks mens der bygges.

/Svend

  • 0
  • 0

Flere indlæg beskæftiger sig med hvordan Femern-forbindelsen er en katastrofe, et projekt fra den kolde krig, og så videre og så videre.

Undskyld hvis jeg træder nogen over tæerne, men det er ganske enkelt for snæver-synet og jysk en tankegang for mig (med "jysk" mener jeg det næsten konstante vræleri over elendige forbindelser, veje med lav kapacitet, og meget andet, på trods af at de største trafikale investeringer udover Øresund, Storebælt og København (som ellers ville blive kvalt) er foretaget i, ja lige præcis, JYLLAND.

Det er meget muligt at linjeføringen til dels favoriserer de trafikanter som skal til Hamburg, men der findes på nuværnede tidspunkt visse forbindelse via EuroCity til Berlin uden om Hamburg, som ganske vist kører på regionale strækninger men de findes trods alt. Og hvis delstats- eller Forbunds-regeringen oplever at der bliver lagt pres at få forbindelsen mellem Femern og Berlin forbedret, mon så ikke de vil få gjort noget ved det?

Ang. økonomien i projektet, så er det til en vis grad baseret på at få mest mulig af trafikken mellem Hamburg og Stockholm (hvor der begge findes store ranger-banegårde hvor trafikken samles/fordeles til/fra utallige destinationer både nær og fjern) bliver flyttet til Femern. Og da i sin tid "loddede" interessen blandt operatørerne, var der så mange interessede at hvis man opfyldte deres ønsker ville der stort set ikke være plads til persontog! Dette endda på trods af at man sikkert vil forlange de samme høje priser for at bruge forbindelsen som ved Storebælt; men det bunder formentlig i det faktum at turen bliver 160 km kortere og der derved spares lidt mere end 1 time i køretid.

I øvrigt kan jeg fuldt og helt tilslutte mig Svend Bondorfs bemærkninger mht. til sidestillingen af Jyder og Københavnere. Og nej, jeg er ikke københavner, jeg er tværtimod Lollik (lokal betegnelse for de indfødte på Lolland), og ved hvilke STORE investeringen der er lavet hernede før nu: Farø (1986), Guldborgsund-tunnelen (1988) og Fugleflugtslinjen (Rødby Færge med tilhørende strækning fra Nyk. F, og ny Station i Nyk. F.(begge 1963). Og jo, Farø og Guldborgsund ligger tidsmæssigt meget tæt, men herefter er gået 24 år uden nogle store investeringer; en udvidelse af motortrafikvejen Sakskøbing - Ønslev (lige knap 15 km) til motorvej kan næppe anses for en større investering. Har andre landsdele ventet ligeså længe, selvom behovet har været der?

  • 1
  • 0