SF vil tvinge rederier til at vælge elfærger
more_vert
close
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og at Mediehuset Ingeniøren og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Mediehuset Ingeniøren kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.

SF vil tvinge rederier til at vælge elfærger

Den grønne omstilling skal ifølge SF også gælde de danske småfærger. Det siger Karsten Hønge fra SF, som både er transportordfører og ordfører for Landdistrikter og øer:

»Vi synes, at det er et vigtigt skridt i hele den grønne omstilling og i fin tråd med Folketingets klimastrategi,« siger han.

I beslutningsforslaget vil SF pålægge regeringen at foretage en vurdering af, hvorvidt omlægningen til elfærger er økonomisk forsvarligt og - hvis dette er tilfældet - så skal staten kun yde tilskud til billetpriser, hvis der også vælges en elfærge.

Læs også: Siemens-analyse: Syv af ti danske små-færger kan sejle på el

Med andre ord kan de små færgerederier skyde en hvid pil efter offentlige kroner til driften, hvis den næste færge på overfarten bliver en traditionel dieselfærge.

Ifølge en analyse fra Siemens, vil det være økonomisk attraktivt at udskifte 39 ud af 52 danske færger med elfærger, næste gang der der skal bygges nyt. De gule ruter er også blevet attraktive efter at PSO-afgiften er blevet fjernet. Illustration: Siemens

Bedre miljø og flere arbejdspladser

Karsten Hønge peger på en rapport fra teknologikæmpen Siemens (som også leverer teknologien vel at mærke), som viser, at syv ud af ti danske småfærger vil have bedre økonomi ved at vælge en færge på el og batterier end en traditionel færge, hvis der vel at mærke er tale om en nybygning:

»Der vil selvfølgelig være en indfasning hen over årene. Men hvis det er muligt at reducere miljøbelastningen og forbedre klimaet, så synes vi, at det er vigtigt,« siger Karsten Hønge.

Han bor privat på Fyn og har i den forbindelse fulgt initiativet med at udskifte Ære-færgen til eldrift og bygningen af færgen på Søby Værft. I forslaget bliver det fremhævet, at flere af de nuværende 52 småfærger står foran at blive udskiftet i de kommende år:

»Det er jo også et forslag, som kan give beskæftigelse til lokale værfter,« siger Karsten Hønge, som vurderer, at det kan skabe flere hundrede arbejdspladser i Danmark. Alene bygningen af den nye Ærøfærge har betydet 40 ekstra arbejdspladser.

Læs også: Træg start for rene danske batterifærger

Søby Værft er ikke ene om at oparbejde ekspertise inden for eldrift af færger. Også på Hvid Sande Shipyard har der været flere nybygning, hvor batterier og eldrift har indgået.

Færgesekretariatet vil også gerne give en gulerod

Under Indenrigsministeriet, hvor drift af de små færger ligger, har Færgesekretariat også kigget på udskiftningen af de mange små, danske færger. Leder af sekretariatet Jan Fritz Hansen vil ikke helt afvise, at de små danske færgerederier kan presses til at vælge eldrift, hvis de offentlige tilskud tages fra dem:

Færgesekretariatet er ved at udvikle en elfærge til de små danske ruter. Færgen skal kunne fås i tre størrelser alt efter behov på den enkelte rute. Illustration: Færgesekretariatet

»Men jeg synes også, at man skal bruge en gulerod og komme med nogle positive incitamenter for at vælge en elfærge frem for en traditionel dieseldrevet,« siger han.

Læs også: Vandkølede batterier sikrer lynladning af elfærger på Øresund

Et af dem er den nye standardfærge, som Færgesekretariatet er ved at få udviklet. Ideen med færgen er, at de små ruter kan vælge mellem tre størrelser, men at færgerne på en lang række punkter er ens:

»På den måde kan der spares store summer på vedligeholdelse, reservedele og uddannelse af personale,« siger Jan Fritz Hansen, som også peger på bedre finansieringsmuligheder som noget, der kan få de små rederier til at vælge elfærger.

Minister afviser at blande sig i valg af færge

De kommende forslag fra SF får dog ikke opbakningen fra den siddende regering.

Til Ingeniøren siger økonomi- og indenrigsminister Simon Emil Ammitzbøll:

»Tilskuddene fra staten til de danske småfærger er vigtige for at sikre liv og vækst på landets mindre øer, og regeringen blander sig i ikke i, om færgerne sejler på el, biobrændsel eller diesel. Der er ikke brug for den slags statslig detailregulering. Vi forventer, at færgeoperatørerne gør det, der bedst kan betale sig for dem og kunderne,« siger han.

»...regeringen blander sig i ikke i, om færgerne sejler på el, biobrændsel eller diesel. Der er ikke brug for den slags statslig detailregulering. Vi forventer, at færgeoperatørerne gør det, der bedst kan betale sig for dem og kunderne,« siger han.

Ministeren glemmer vidst at Diesel færger påvirker folkesundheden negativt. Selv hvis det isoleret set var det billigst for en færgeoperatør at drive en færge med brunkul, ville det selvfølgelig ikke være den billigste og bedste løsning for samfundet som helhed. Det er da ikke urimeligt at vi som samfund stiller krav inden vi yder statsstøtte!

Det kunne være befriende hvis Simon A og de andre Neoliberalefantaster gad læse lidt op på Tragedy of the commons....

  • 19
  • 8

De fleste småfærger i Danmark drive mere eller mindre af kommunerne, som jeg erindre det, er det kun Fanø-Esbjerg og Hundested-Rørvig overfarterne der drives på rent kommercielle vilkår.
Så hvis man vil have batterifærger må man bare finde en stor pose penge.
I de seneste år er der bygget et hav af nye ø-færger, der er kun få fra før 1990, og små-færger holder typisk 50 år eller mere.
Ø-færger bygges typisk med et meget stort bidrag fra kommuner og stat.
Den største driftsudgift er løn til besætningen.
Så set fra et miljøsynspunkt skulle man nok bruge krudtet på noget andet.

Man har lige indgået en ny kontrakt om besejling af Bornholm uden nogle specifikke miljøkrav, f. eks. brug af naturgas.

  • 9
  • 1

De fleste småfærger i Danmark drive mere eller mindre af kommunerne, som jeg erindre det, er det kun Fanø-Esbjerg og Hundested-Rørvig overfarterne der drives på rent kommercielle vilkår.

@ Bo Leth Andersen

Tak Bo!
Socialisterne sidder i månedsvis og prøver at finde på det næste populistiske forslag, noget de andre kan betale for, og så kan de kun finde på det her?

Viser hvor perfekt vores socialliberale samfund egentligt er. Det har socialisterne i hvert fald ikke bidraget til, de 15 måneder de holdt ud at være i regering, inden deres parti var ved at falde fra hinanden og halvdelen af folketingsgruppen havde forladt partiet.

SF-visdom skal man holde sig fra, regningen kommer hurtigt.

  • 5
  • 6

Karsten Hønge fra SF har jo altid gerne villet være "direktør for det hele" uden at det faglige har tynget ham i nævneværdig grad.

Normalt er store selskaber som Siemens hans yndlings-prûgelknaben, men når han falder over et velsmurt jubeloptimistisk Siemens-salgsmateriale der kan bruges i hans misforståede klima- og sundhedspropaganda, er de åbenbart gode nok.

Færger bruger den rene diesel ude hvor vinden blæser og er ikke årsag til hverken tidlig død eller klimakatastrofer, men MF Karsten Hønge skyr jo ingen midler for at komme i medierne.

  • 3
  • 4