Servitricer, der aber efter kunderne, får flere drikkepenge

Efteraben får folk til at føle sig godt tilpas. Det har man vist i mange undersøgelser.

Hvis en sælger sætter benene over kors, klør sig på hagen, stryger sig over håret, osv., når kunden gør det, bliver kunden ubevidst mere venligt stemt overfor sælgeren.

Rick van Baaren på på universitetet i Nijmegen satte sig for at undersøge, om servitricer på en restaurant i det sydlige Holland kunne påvirke drikkepengenes mængde ved på lignende måde at efterabe kunderne.

Halvdelen af kunderne blev udsat for en servitrice, der gentog hver enkelt ordre, de afgav. Den anden halvdel af kunderne blev mødt af en servitrice, der enten bekræftede med bemærkninger som »O.K.«, »Det skal straks være der« eller lignende.

Og resultatet var helt klart. De efterabende fik i gennemsnit 1.76 gylden, dvs. 10 kr i drikkepenge. De andre fik kun 6 kr.

»At imitere skaber binding imellem mennesker. Det giver en "vi-følelse". Du føler, at du bliver accepteret og bliver mere generøs«, forklarer forsøgslederen Rick van Baaren.

Forsøgene bekræfter tidligere undersøgelser, hvor tjerne opnåede ekstra drikkepenge ved at tegne et smilende ansigt på regningen, eller ved at skrive en postivt lydende vejrmelding for næste dag på den. Man lader sig manipulere af positive tegn og meddelelser, men altså som påvist nu også af efteraben.

Forsøgene på en hollandsk restaurant omtales detaljeret i artiklen »Mimicry for money: behavioral consequences of imitation« i tidsskriftet Journal of Experimental Social Psychology, Vol.39, p.393-398, 2003.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten