Serviceskib til havmøller lukker vand ind for at klare bølger

Mens Dong Energy udvikler et serviceskib med berøringssensor, så går nordmændene helt andre veje i bestræbelserne på at få serviceteknikere sikkert over på havvindmøller.

Det norske Måløy Verft bygger et skib af katamarantypen, der ligesom Dongs kan rumme 24 teknikere. I første omgang betyder det, at skibet kan sejle hurtigt. Men når skibet er nået frem til møllen, lukkes vand ind i katamaran-skroget, så skibet bliver tungere og mere stabilt i vandet.

Ifølge det norske værfts leder, Evald Bortne, reduceres skibets bevægelser i bølgerne med 70 procent, når det ligger dybere i vandet, skriver Teknisk Ukeblad.

Et norsk værft bygger en katamaran til servicering af havvindmøller. Når skibet skal lægge til, pumpes vand ind i skroget for at modvirke bølgegang. Illustration: Elsam

Læs også: Vindmøllearbejdere på Horns Rev 2

Dong Energys udvikling går i retning af et traditionelt skib med en sensor, der kan dosere trykket mod havvindmøllen korrekt. Tidligere var det ikke et problem at mase serviceskibets gummibeklædte stævn ind mod møllefundamentet for at holde skibet i ro, men i takt med, at serviceskibene bliver større, er trykket blevet så voldsomt, at det kan beskadige møllen.

Dongs sensor gør derfor, at skibsføreren hele tiden kan aflæse, hvor meget, han trykker skibet ind mod møllen.

Dokumentation

Teknisk Ukeblad om serviceskibet

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

At gøre et skib tungere, vil ikke nødvendigvis gøre det mere roligt i vandet.Normalt vil mere ballastvand forbedre stabiliteten. D.v.s. mindre krængning, men samtidig hurtigere opretning.

Der kan ikke bruges stabilisatorer i alm. forstand, da skibet ikke er under fremdrift. Hvis der derimod installeres "Interring" system, vil det dæmpe rulninger med bølgernes egen kraft. For dem, der ikke kender systemet, er det et system med forbundne vingetanke, hvor strømningen mellem tankene styres, så retningen altid er til den side, der er på vej op. Egensvingningstiden for skibet skal derfor altid være over svingningstiden for tankene. Til systemet findes der tungere væske end vand, hvis der ikke er plads til tanke store nok. Systemet findes i Søværnets Inspektionsskibe, og er almindeligt på nogle færger til hurtig ballast korrektion.

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten