Seruminstituttet: En DNA-vaccine mod Ebola vil være den mest elegante løsning

DNA-vacciner og videreudviklinger fra dem er den mest elegante måde at løse udfordringerne ved Ebola-vacciner på.

Det mener professor Anders Fomsgaard, som er leder af Virus F&U på Statens Serum Institut.

Instituttet arbejder selv med DNA-vacciner og har udviklet en vaccine med krydsbeskyttelse mod sæsonbetingede varianter af H1N1, også kendt som svineinfluenza, som har vist sig effektiv på dyr. Det videre mål er at udvikle en bredt dækkende influenzavaccine til dyr og mennesker.

»Det elegante er, at DNA-vacciner kan ’boostes’ i det uendelige uden at danne antistoffer mod DNA,« siger han til Ingeniøren.

Anders Fomsgaard forklarer, at et af de typiske problemer ved de nuværende forsøg på at frembringe effektive Ebola-vacciner er, at vaccinerne fungerer som ’trojanske heste’. Det vil sige, at fredelig virus bruges til at aflevere nogle af de Ebola-virusgener, som den vaccinerede person herefter danner immunitet overfor.

Læs også: Seruminstituttet: Derfor findes der ingen ebola-vaccine

Desværre betyder det også, at patienten danner immunitet over for selve vaccinen, og derfor besværliggør det kraftigt genvaccination. Og det kræver mange vacciner desværre. Dette problem overkommer DNA-vaccinerne (se boks til højre).

Anders Fomsgaard fremhæver en nyligt publiceret artikel i Journal of Infectious Diseases af Dr. Sarwar, hvis forskergruppe blandt andet har testet en Ebola-vaccine, udviklet af det amerikanske National Institute of Allergy and Infectious Diseases.

Vaccinen viste positive resultater i og med, at den kunne gentages flere gange og booste forsvaret løbende. Og så er testene ikke udført ved hjælp af dyreforsøg. Derimod er der ifølge forskerne tale om det første kliniske forsøg på mennesker af denne type Ebola-vaccine.

Han finder desuden den nyligt fremstillede vaccine fra University of Tokyo, som Ingeniøren beskrev den 27. marts, interessant. Vaccinen er en mutantversion af Ebola-virusset, hvor blot en del af genomet mangler – det, der gør virus i stand til at sprede sig. Den er blevet testet med succes på aber, ifølge forskerne.

»Tidligere har disse hele inaktiverede Ebola-vacciner ikke beskyttet i aber og er derfor blevet droppet. Men denne beskytter åbenbart i nye aber. Så perspektivet er, at det er lovende nok til flere forsøg – muligvis også på mennesker,« siger Anders Fomsgaard.