Hvad så når han kører med handsker på?
Der er vist mange, mange facetter, der skal udforskes før dette går live.
MVH Jan - der arbejder med sikkerhed
Myldretid om eftermiddagen. Trafikken er blevet tæt og irritabel. Mørket har sænket sig, det regner, sigtbarheden er elendig, og cyklisterne kører, som om de er usårlige.
Pludselig begynder hjertet at galoppere, og den venstre arm gør ondt. Sveden springer frem, lydene bliver fjerne. En bil bremser hårdt foran. Hvor er bremsen? Kan jeg nå at standse?
Den situation arbejder tyske forskere fra Münchens tekniske universitet på at forhindre. De vil bygge ekstra alarmer ind i bilens computersystem, så bilister bliver advaret, før deres stressniveau bliver faretruende.
Nøglen til advarselssystemet er sensorer, der er skjult i rattet. Sensorerne måler hudens elektriske ledningsevne, der kan afsløre chaufførens stressniveau og blodtryk.
Andre sensorer måler reflektionen fra infrarødt lys, der lyses imod hænderne. Dermed kan pulsen og blodets iltmætning måles. Måleresultaterne sendes trådløst til en lille computer, der kan skrive en advarende besked i bilens display.
»Vores vision er at få bilen til at opdage, hvornår føreren ikke længere har det godt, og derpå skal den reagere med passende foranstaltninger,« siger professor, dr. Tim C. Lüth fra Technische Universität München.
Bilen kan for eksempel automatisk slukke for radioen og blokere indkommende opringninger på mobiltelefonen, når stressniveauet vokser. Og hvis chaufføren får det værre, kan advarselsblinket sættes i gang, og bilens bremsesystem kan få ordre til at bremse bilen roligt ned.
Hans forskerhold har samarbejdet med forskere fra bilfabrikanten BMW om projektet 'Fit4Age', der har fået økonomisk støtte fra Bavarian Research Foundation.
De indledende forsøg er gennemført i samarbejde med Münchens ældreråd, og de har været lovende. Over halvdelen af testpersonerne ønskede at få gentagne målinger under kørslen, og sensorerne i rattet sendte data i 80 procent af tiden.
Hvad så når han kører med handsker på?
Der er vist mange, mange facetter, der skal udforskes før dette går live.
MVH Jan - der arbejder med sikkerhed
Hvad så når han kører med handsker på?
Til den pris det her kommer til at koste kan man også have elvarme i rattet med. En konstant temperatur vil i øvrigt også gøre spektroskopi-målingerne mere pålidelig...
Hvad nu hvis denne funktionalitet var anbragt i en lille flad enhed som man kunne have hängende om halsen indenfor skjorte eller bluse.
D.v.s. man havde den paa sig ligegyldig om man körte bil, sporvogn, trillebör i haven eller opvaskebalje i kökkenet. Den kunne advare först med vibrationer og lidt senere med lydsignal som ogsaa andre kunne höre.
Hvis den ikke behöver at väre fast monteret i en bil og derfor blive nede paa gaden om natten, ville der jo blive et större marked for den. Og hvis den bäres tät paa kroppen vil den formentlig lettere kunne foretage de nödvendige maalinger. Og saa vil en sensor i et bilrat kunne nöjes med et färdigt signal som sikkert ville väre af bedre kvalitet.
Noget for en vaks ivärksätter?
Vi bygger bro med stærke vidensmedier, relevante events, nærværende netværk og Teknologiens Jobfinder, hvor vi forbinder kandidater og virksomheder.
Læs her om vores forskellige abonnementstyper
Med vores nyhedsbreve får du et fagligt overblik og adgang til levende debat mellem fagfolk.
Teknologiens Mediehus tilbyder en bred vifte af muligheder for annoncering over for ingeniører og it-professionelle.
Tech Relations leverer effektiv formidling af dit budskab til ingeniører og it-professionelle.
Danmarks største jobplatform for ingeniører, it-professionelle og tekniske specialister.
Kalvebod Brygge 33. 1560 København V
Adm. direktør
Christina Blaagaard Collignon
Chefredaktør
Trine Reitz Bjerregaard