Sensorer giver glat trafik i Aarhus
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Sensorer giver glat trafik i Aarhus

Hvis du er på vej ind eller ud af Aarhus i bil og har en tændt telefon med Bluetooth med, så er du ufrivilligt med til at gøre køreturen lidt mindre trafikeret for dine medbilister.

Signalerne fra Bluetooth-enheder bliver nemlig opfanget af 125 sensorer, som er placeret på udvalgte strækninger i Aarhus og omegn. Herfra blive enhedens MAC-adresse tidsstemplet og anonymiseret og sendt til en server. Her bliver data filtreret og analyseret, så det er muligt blandt andet at udregne køretider, trafiktæthed og trafikstrømme.

Læs også: Intelligent trafikstyring kokser jævnligt

Sådan indsamles data til trafikinformation. Illustration: BLIP Systems
Her er informationstavlerne placeret. Illustration: BLIP Systems

De data sendes så til ti informationstavler placeret på indfaldsvejene til Aarhus. Bilisterne får her blandt andet viden om køretider, alternative ruter og vejforhold i realtid.

De indsamlede data anvendes også af kommunen til at få et dybdegående indblik og forståelse af trafikstrømme til by- og trafikplanlægning og til mobilapplikation 'Trafikken Østjylland'.

Læs også: Kørsel i nødspor løsner trængsel og mindsker rejsetid

Systemet kaldes BlipTrack og er udviklet af det Nordjyske firma BLIP Systems. Teknologien bruges også til at måle og vise ventetider i lufthavne i København, Dublin, Amsterdam og Dubai.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Hvis du er på vej ind eller ud af Aarhus i bil og har en tændt telefon med Bluetooth med, så er du ufrivilligt ...


...overvåget!

Uanset hvordan man spinner det, så er der tale om ufrivillig og unødvendig overvågning. Unødvendig, fordi den samme indsigt vil kunne erhverves med langt mindre indgribende og/eller frivillige midler.

Tankevækkende er det, at forsidebilledet for dette indlæg er en fragtbil; Fragtmændene ligger, så vidt jeg ved, inde med detaljerede trafik oplysninger i kraft af at de kører overalt, og mon ikke de ville være med til at nyttiggøre dem imod passende kompensation? På samme måde kunne der helt sikkert samarbejdes med taxa og busser o.lign., og sikkert også private frivillige med en app, hvis man spurgte pænt.

Trods det, så vælger man at tage selv fordi man kan, og det på en måde, som efter min mening er i strid med EU bekendtgørelsen om e-Privacy.

Men, som HTS sikkert ville bemærke, så skal vi i lange stræk være glade for overvågning.

PS: Interessant er det, hvordan 'smart' er blevet newspeak for overvågning. Det her vil man kalde for 'smartby', og det fungerer fordi man misbruger, at mange af os render rundt med en 'smartphone'.

  • 3
  • 5

Jeg synes at huske der tidligere blev bragt en artikel, der specificerede at man ikke måtte se på MAC-adresserne på biler, selv hvis man anonymiserede dem.
Dengang var det vist gågaden i KBH.

  • 3
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten