Sensorer i delebiler skal kortlægge vejenes tilstand
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Sensorer i delebiler skal kortlægge vejenes tilstand

PLUS.
Det nystartede projekt LiRA vil måle huller og ujævnheder på vejene. Delebilfirmaet vil nemlig bruge sensorerne, som sidder i de nye personbiler, til at opsamle data om vejnettet. Illustration: Foto: Miguel Tremblay/Wikimedia

Nye personbiler er spækket med sensorer, som kan udnyttes til at måle, hvor hullet, ujævn eller glat en vej er. Det er målet i det nystartede projekt LiRA, hvor biler fra delebilfirmaet skal opsamle data om vejnettet.

Tænk hvis man kunne have et altid-opdateret digitalt kort over vejene i f.eks. en kommune – så ville små revner ikke nå at udvikle sig til store huller, inden en vejstrækning igen står for tur for et rutinetjek. Det er tankegangen i et nystartet projekt ved navn LiRA (Live Road Assessment), hvor ideen

Læs videre med et PLUS-abonnement

Få adgang til al PLUS-indhold og Ingeniørens e-avis med et PLUS-abonnement.

Som IDA-medlem har du gratis adgang til PLUS-indhold. Læs her hvordan.

er at udnytte de sensorer, som moderne personbiler i forvejen er spækket med, til at indsamle data, der efter en behandling i matematiske analysemodeller kan give et billede af vejenes beskaffenhed. Projektet, der er et samarbejde mellem Vejdirektoratet, det københavnske delebilsfirma Green Mobility, DTU og Sweco Danmark, er støttet af Innovationsfonden med 12 mio. kr., fremgår det af DTU ...