Sensor med ekstremt store pixels kan tage billeder i tæt mørke
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Sensor med ekstremt store pixels kan tage billeder i tæt mørke

COLORADO SPRINGS. Canon, den japanske producent af bl.a. kameraer og objektiver, kunne på Space Symposium i Colorado Springs, USA, i sidste uge fremvise en CMOS-billedsensor, som kan tage HD-farvebilleder i bælgmørke omgivelser.

For at demonstrere den evne, havde virksomheden ved sin bod på konferencen stillet en kasse frem med små kighuller i siden. Interesserede kunne kigge ind i totalt mørke, mens billedet fra kameraet inde i kassen kunne afsløre, hvad der gemte sig i mørket; en astronaut-dukke og det rød-hvid-blå Stars and Stripes.

Canon er ifølge virksomheden selv de eneste, som har fremstillet en fotosensor, der kan tage farvebilleder i tæt mørke.

En spand der fanger lys

Det er sensorens store pixels – de største nogensinde – som gør den i stand til at tage billederne.

»Der er brug for en lille smule lys, men det er så lidt, at vi mennesker ikke kan se det. En pixel fungerer som en spand, der fanger lys, så jo større en pixel er, desto mere lys kan den indfange. Vores fotosensor kan opfange den lille smule lys, der trænger ind i kassen,« fortalte en repræsentant for Canon.

Fotosensoren har 2.000 gange 1.128 pixels, som hver er 19 gange 19 mikrometer store. Til sammenligning er pixels i Canons højopløsningssensor 2,4 gange 2,4 mikrometer. I en smartphone kan de være endnu mindre.

Sensoren er dermed i stand til at opnå en lysfølsomhed (ISO) på 4.500.000. Et almindeligt spejlreflekskamera har typisk en filmfølsomhed, som går op til 6.400.

Går mod strømmen

Forbrugermarkedet har ellers fremelsket stadig mindre pixels, som er det, der giver nye kameraer højere og højere opløsning. Det betyder imidlertid, at moderne kameraer skal have mere regnekraft for at kompensere for det lys, som de skrumpende pixels har svært ved at opfange.

Canon har udviklet sensoren som et eksperiment for at se, om der er et marked for det.

»Der har været interesse fra det amerikanske forsvarsministerium, politiet og Hollywood-filmskabere som vil lave film i lav belysning. National Geographic opdagede under deres optagelser i dybhavet en ny art af dybhavsfisk, som man ikke kunne se med andre fotosensorer,« siger Canons repræsentant.

Kunder i rumfartsbranchen

Canon forsøgte med sin bod på Space Symposium også at nå ud til rumfartindustrien.

»Der er mørkt i rummet. Sensoren kan bruges til at tage billeder af de steder på Jorden, hvor det er nat, eller til at holde øje med, om satellitter løsriver sig korrekt fra en raket,« fortæller Canons repræsentant.

I første omgang er den nye sensor dermed ikke tænkt som et forbrugerprodukt men som et specialprodukt til dem, som har brug for at tage billeder i tæt mørke.

Se Canons egen demonstration af sensoren i videoen herunder

Emner : Lys
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Det kamera som Canon har lavet, har ikke så meget med pixelstørrelse at gøre.

Det vigtige er her at der benyttes et objektiv med f1.2 som rundt regnet opsamler 10 gange mere lys end et spejlreflekskamera. Derudover så er der et relativt højt signal/støjforhold.

Bemærk i øvrigt at det ikke er sensorens størrelse som er vigtigt, det er det opsamlede lys der er det vigtigste. læs evt mere her: http://www.clarkvision.com/articles/does.p...

  • 1
  • 21

Den vigtige detalje om frameraten er ikke nævnt, men den kan optage med 100 billeder i sekundet.

Det gør sensorteknologien meget brugbar i selvkørende biler til natkørsel.

  • 8
  • 0

Jeg har også et f/1.2 objektiv til mit SLR, så hvor får du det tal fra? Den samlede lysmængde bestemmes i øvrigt af blændetallet minus transmissionstabet igennem glasset, i T-stop. F-stop værdien er en funktion af objektivets brændvidde og det bagerste elements diameter.

Store pixels kan imidlertid også frigøre en del muligheder mht. at skyde ved mindre blændeåbninger, så der opnås større dybdeskarphed og samtidigt også kortere lukkertider.

  • 12
  • 0

Det der batter er hvor meget lys der ankommer til billedsensorens overflade og hvor godt billedsensoren kan registrere det modtagne lys. Ligeledes er det altid en god ide at bruge hurtige (lavt f-nummer) objektiver når der er ikke er særligt meget lys.

Om pixel størrelsen betyder noget eller ej vil jeg nok kalde genstand for aktiv forskning. Dette design viser tydeligt at der er potentiale heri. Hvilket også var velkendt fra den gang man optog billeder på film.

@Søren Nielsen: Godt sunget! I disse tider bør man ligeleves overveje prioriteringen af fremsagte mening over for linkets faktiske funktionalitet.

  • 0
  • 0

Det begynder at ligne noget.
Fordelen i mine øjne, i modsætning til moderne analog IIT, er det utroligt rolige billede. Photonis har med deres nye Intens rør sat baren højt.

Tak for en interessant artikel.

  • 2
  • 0

Med større pixels må man have en større sensor for at få det samme antal pixels.
Så må linsen også være tilsvarende større, og dermed må der komme mere lys på hver pixel.

  • 1
  • 5

Fotosensoren har 2.000 gange 1.128 pixels, som hver er 19 gange 19 micrometer store
(efter PHK's rettelse).

Så kan chip-størrelsen beregnes, og man kan forsøge sig med linser med forskellige brændvidder og effektive blændetal - for at skitsere et foto- eller film-apparat. Som i al fototeknik er linsekonstruktion en videnskab i sig selv. Mon ikke størrelsen ender på mobiltelefon-niveau ?

Om 2M pixels så er nok, og til hvad, vil tiden så vise; men de første iPhones var en revolution.
Ifølge Wikipedia:
The first-generation iPhone and iPhone 3G have a fixed-focus 2.0-megapixel camera on the back for digital photos.
https://en.wikipedia.org/wiki/IPhone#Camera

  • 1
  • 0

Så kan chip-størrelsen beregnes

Hvorved man ender på ca. 38 x 21,5 mm, med andre ord ca. en FF sensor.

Mon ikke størrelsen ender på mobiltelefon-niveau ?

A' hva' ba'?

FF sensor passer fint med Canons program af standard objektiver, så det er bare at tage et ned fra hylden, hvor F1.2 ikke er noget særsyn - der findes i øvrigt objektiver helt ned til blænde 0.95, eksempelvis fra Leica og Voigtländer.

Og hvis man kaster blikket på Sony a7S II, så har man også der gået vejen med et FF kamera med en relativt lav opløsning på 12MP, og en ISO værdi på op til 409.600 - ikke helt det samme, men pænt derop ad.

En ISO værdi på 51.200 er i øvrigt ikke noget særsyn på et lidt bedre APS-C kamera.

Endvidere, man må virkelig tage hattens af for nyhedsværdien, man kunne allerede læse om de nye sensorer for omkring en måned siden på Dpreview.

  • 3
  • 0

Store pixels kan imidlertid også frigøre en del muligheder mht. at skyde ved mindre blændeåbninger, så der opnås større dybdeskarphed og samtidigt også kortere lukkertider.

Store pixels skubber til grænsen for hvornår diffraktion bliver problematisk, og derfor udhuler gevinsten ved mindre blænder. Og, som det ses i de SLRs som findes i dag, så vokser træerne ikke ind i himlen - vi er allerede på en skala, hvor det er en reel begrænsning.

  • 1
  • 0

Mon ikke der menes billeder i et synligt spektrum i modsætning til alle de specialspektra man bruger på satellitbilleder?

Ind i mellem er der i øvrigt billeder jeg ville ønske ikke kunne ses, men det er en anden snak :-).

  • 2
  • 0

Eksponeringstiden er også en vigtig faktor for, hvor meget lys der kommer i kassen, så at sige..

  • 0
  • 0

Nikon, Olympus og Canon kameraer gående fra 2MP til til 20Mp og med F2 som det mest lystærke objektiv.
Hvis man betragter det samme motiv taget med alle kameraerne på stativ og auto og zoom på wide på en PC skærm, vil man næppe kunne se forskel før end man zoomer ind på detaljer på de filer med de største MP.

Når man tager natbilleder med de samme kameraer og under sammeforhold viser forskellene sig. Hvor kameraerne med F2 er langt mindre følsomme overfor rystelser samtidigt med at de er bedre til filmoptagelser. Men selv F3,6 kameraerne kan tage særdeles gode natstilbilleder, bare de får tid nok.

Her viser Canons ret fantastiske natvidio, med 100 billeder i sekundet, hvad der kan lade sig gøre med "almindeligt" udstyr.

  • 0
  • 2
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten