En menneskelig fejl og hård vind er skyld i Bornholmslinjens Express 2 kollision med mole på Rønne Havn.

Laurids Hovgaard
Journalist
Artiklen er ældre end 30 dage

Laurids Hovgaard
Journalist
Da Bornholmslinjens katamaranfærge Express 2 sidste fredag om eftermiddagen ramte molen i Rønne Havn, gik de første meldinger på, at det var kraftig vind, som var årsagen.
Det er fortsat en del af forklaringen – men ikke hele forklaringen, lyder det i en pressemeddelelse fra selskabet Molslinjen, der ejer færgen.
PLUS-abonnement
IDA-adgang
Dit medlemskab giver adgang
Som medlem af IDA har du gratis adgang til PLUS-indhold, som en del af dit medlemskab. Fortsæt med MitIDA for at aktivere din adgang til indholdet.
Oplever du problemer med login, så skriv til os på websupport@ing.dk
Abonnementsfordele
vpn_key
Fuld adgang til Ing.dk, Version2 og Radar
Fuld digital adgang til PLUS-indhold på Ing.dk, Version2 og Radar, tilgængeligt på din computer, tablet og mobil.
drafts
Kuraterede nyhedsbreve
Det seneste nye fra branchen, leveret til din indbakke.
Adgang til andre medier
Hver måned får du 6 klip, som kan bruges til permanent at låse op for indhold på vores andre medier.
thumb_up
Adgang til debatten
Deltag i debatten med andre kloge læsere.
2 kommentarer. Hop til debatten
DelUdskriv
- emailE-mail
- linkKopier link

Fortsæt din læsning
Debatten
Log ind eller opret en bruger for at deltage i debatten.
settingsDebatindstillinger
- Sortér efter chevron_right
- Trådet debat
2
12. februar kl. 16:41
Færgesejlads ud og ind i havne er pålagt "hastighedsbegrænsninger".
Derfor er oplysning om potentiel tophastighed irrelevant.
Men tidligere øvelser i simulator har vist, at fuld gas/bremsen i har været eneste rette måde at manøvrere hurtigfærger på.
Mvh Bent, teknisk interesseret bornholmer