Selvsejlende, kaptajnløst containerskib gennemfører testtur på 800 km (næsten) uden hjælp

Tilføjelsen af Orca AI's system er nyeste trin i det japanske projekt, der længe har udvalgt Suzaku som deres testskib. Illustration: Nippon Foundation

Containerskib Suzaku, med en længde på 95 meter og en vægt på 749 ton, har gennemført en rejse på næsten 800 km fra Tokyo Bugt til en havn i Ise Bugt og undgået ulykker undervejs ved hjælp af et AI-system.

Brug af det nyinstallerede system gjorde, at skibet kunne klare 99 procent af turen uden menneskelig indblanding og gennemførte 107 manøvrer for at undgå kollisioner på vejen.

Turen varede 40 timer, og ifølge lederen på projektet undgik Suzaku sandsynligvis sammenstød med 400-500 andre fartøjer på vejen ud af Tokyo Bugt, hvilket ikke ville være usandsynligt i det travle område.

Man har tidligere haft succes med at gøre mindre fartøjer autonome, som det sås med bugserbåden Nellie Bly i København i efteråret 2021. Det amerikanske firma Sea Machine, der stod bag det projekt, udtalte dengang, at teknologien var klar til brug på større skibe.

Ifølge det israelske firma Orca AI, der står bag AI-systemet til Suzaku, er det designet til så vidt som muligt, at have samme egenskaber som en menneskelig udkigspost. Gennem 18 kameraer placeret på skibet kan det spotte, klassificere, bevare overblik over og bedømme afstand til andre fartøjer.

De algoritmer, der skulle gøre systemet kampklar til de opgaver, blev udviklet og testet på baggrund af data indsamlet på skibet henover mere end et år.

Jomfrurejsen er del af et samarbejde mellem israelske Orca AI, der har udviklet systemet, shippingselskabet NYK Line og Designing the Future of Full Autonomous Ships (DFFAS), et projekt til udvikling af autonome skibe der inkluderer 30 japanske firmaer.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Der er noget galt med oplysningerne om skibets størrelse. Her er fra Marine Traffic: What kind of ship is this? SUZAKU (IMO: 9853357) is a General Cargo that was built in 2019 (3 years ago) and is sailing under the flag of Japan. It’s carrying capacity is 1800 t DWT and her current draught is reported to be 3.8 meters. Her length overall (LOA) is 85 meters and her width is 14 meters.

  • 0
  • 0

"Brug af det nyinstallerede system gjorde, at skibet kunne klare 99 procent af turen uden menneskelig indblanding"

Det kunne vlre interessant at hvide, hvilke situationer der krævede menneskelig indblanding.

  • 18
  • 0

Måske er det alligevel rigtige tal,

Dødvægt og BRT er forskellige (forvirrende) begreber - og Suzaku er ganske rigtigt 749 BRT (hvilket ganske rigtigt ikke er en vægtangivelse) som skrevet i artiklen - men længden er dog i standardmeter 😉 - og den er forkert opgivet i artiklen.

Mere interessant finder jeg spørgsmålet om, hvorfor det er så vigtigt med førerløse skibe - men det er måske heller ikke det, der er målet med øvelsen?

  • 4
  • 0

Jævnfør de internationale søfartsregler så har skibe pligt til at hjælpe folk i havsnød. Hvordan vil det føreløse skib mon klare den opgave, for det er jo langt fra sikkert at en person i havsnød selv vil være i stand til at komme ombord eller man overhovedet kan manøvrere et stort føreløst skib tæt nok på en person. Så man kan blive nød til at at sætte en båd i vandet for at komme tæt på personen osv. Og det er jo ikke sikkert at sensore ombord i det hele taget kan se en kæntret sejlbåd eller andre ting i vandet på stor afstand.

Jeg synes ikke det er specielt smart med føreløse skibe/biler osv. for de har jo mange begrænsninger. Hvordan vil skibet bekæmpe brand ombord samt mange andre kritiske opgaver. Man risikere jo at miste et skib man kunne have reddet hvis der havde været mandskab ombord. Det man evt kan spare i løn kommer man jo bare til at betale i højere forsikrings præmie fordi risikoen er højere.

  • 5
  • 1

Jævnfør de internationale søfartsregler så har skibe pligt til at hjælpe folk i havsnød. Hvordan vil det føreløse skib mon klare den opgave, for det er jo langt fra sikkert at en person i havsnød selv vil være i stand til at komme ombord eller man overhovedet kan manøvrere et stort føreløst skib tæt nok på en person. Så man kan blive nød til at at sætte en båd i vandet for at komme tæt på personen osv. Og det er jo ikke sikkert at sensore ombord i det hele taget kan se en kæntret sejlbåd eller andre ting i vandet på stor afstand.

Jeg synes ikke det er specielt smart med føreløse skibe/biler osv. for de har jo mange begrænsninger. Hvordan vil skibet bekæmpe brand ombord samt mange andre kritiske opgaver. Man risikere jo at miste et skib man kunne have reddet hvis der havde været mandskab ombord. Det man evt kan spare i løn kommer man jo bare til at betale i højere forsikrings præmie fordi risikoen er højere.

  • 0
  • 0

Det har du da helt ret i. - Jeg tror heller ikke førerløse skibe skal forstås som skibe uden besætning, når skibene engang sejler kommercielt. Der bliver nok snarere tale om, at besætningen ikke behøver at holde brovagt, ligesom skibenes maskinrum nu om dage som regel er ubemandet, men maskinbesætningen arbejder i en dagtørn. Men en redningsdrone kunne i teorien hente nødstedte på havet ombord på det autonome skib.

  • 1
  • 0

Teknisk set så er det ikke skibene der har forpligtigelsen, men mandskabet. Hvis der ikke er noget mandskab, så er der teknisk ikke en forpligtigelse.

Den samme problem stilling er der vel i trafikken. Du har som person en forpligtigelse til at hjælpe andre i livsfare, med mindre det ville være til livsfare for dig selv.

Et drone køretøj er ikke underlagt disse regler, da reglerne er lavet da man forventede at kun mennesker kunne være behjælpelige.

Meen... det er en ny problematik der skal tages stilling til. Man kunne sagtens forestille sig at et drone køretøj kunne assistere, om ikke andet ved at tilkalde hjælp med præcis lokation, og så ellers forsvinde fra området for ikke at besværliggøre rednings arbejdet.

  • 0
  • 0

Dødvægt og BRT er forskellige (forvirrende) begreber - og Suzaku er ganske rigtigt 749 BRT (hvilket ganske rigtigt ikke er en vægtangivelse) som skrevet i artiklen

Den er faktisk ikke engang 749 BRT (bruttoregisterton) da dette er en historisk måleenhed. Nu om dage måles skibene i brutto tonnage i stedet, og det er nettop 749 bruttoton som Suzaku er.

Både det gamle bruttoregisterton og det nye bruttoton er dog begge mål for rumfang af skibet.

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten