Selvreparerende hollandsk asfalt skal lade elbiler op ved rødt lys
more_vert
close
close

Vores nyhedsbreve

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser og accepterer, at Mediehuset Ingeniøren og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Mediehuset Ingeniøren kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Selvreparerende hollandsk asfalt skal lade elbiler op ved rødt lys

Foto: Vejdirektoratet

Ikke nok med at huller i vejene er ødelæggende for køreoplevelsen, kan ødelægge biler og nedsætte sikkerheden, så er de også svære at udbedre.

Ofte er veje lukkede i lange perioder, mens vejarbejdet bliver udført, men det er måske ved at være et overstået kapitel.

I hvert fald har hollandske forskere arbejdet med en teknologi, hvor vejene reparerer sig selv, når der opstår huller og som oven i købet kan lade el-biler op. Det skriver engadget.com.

Erik Schlangen fra det tekniske universitet i Delft, der ligger mellem Den Haag og Rotterdam, fortæller til The Verge, at forskerholdet planlægger at teste en form for selvreparerende asfalt, hvor stålfibre og bakterier i samarbejde skal fikse små huller og revner samtidigt med, at der bliver sendt elektricitet op til el-bilerne.

Bilerne skal lade op, når de holder for rødt

I forsøget vil køretøjerne lade op, mens de holder stille, fx i et vejkryds, for på den måde at få lidt ekstra kilometer i batteriet, når de venter på grønt.

Det er dog på ingen måde problemfrit at få det hele til at fungere.

Reparationen af vejen kræver en form for induktionsmaskine, der genererer tilstrækkeligt med varme i både asfalt og stålfibrene til at processen sættes i gang.

Derudover skal køretøjerne være udstyret med en trådløs oplader, der skal opfange elektriciteten fra vejen.

Vejene bliver 25 procent dyrere

Erik Schlangen estimerer, at denne type veje vil koste 25 procent mere end de veje vi kender i dag.

Til gengæld mener han, at udbyttet for både byens infrastruktur og bilisterne vil være så højt, at det sagtens kan betale sig at betale lidt mere for den her type veje.

Erik Schlangen tror ligeledes, at teknologien vil fordoble vejenes levetid og reducere vedligeholdelsesomkostningerne væsentligt, hvilket i sidste ende kan forbedre kvaliteten af vejene.

Usikkert hvornår testen starter

Det er endnu usikkert, hvornår testen skal finde sted, men Holland har testet asfalt, der er i stand til at reparere sig selv siden 2010.

Den største udfordring er i virkeligheden at overbevise beslutningstagere om, at det er en god ide, da det kan være svært at overtale kommunalpolitikere om, at de skal skifte alle deres veje ud og bilfirmaerne om, at der skal nyt dyrt ladeudstyr i bilerne.

vil jeg tro er billigere end den funktionalitet i hele arealet.

Hvad angår opladning ved lyskryds, det er ikke en 100% dum ide men elbiler har typisk længest batteritid ved de lave hastigheder i byerne hvor rækkevidden primært bliver presset ved motorvejskørsel.
Jeg tror f.eks. ikke du kan køre en Tesla Model 3 træt i bykørsel på 8 timer konstant og så er vi ude i den meget sjældne brug, specielt i lys af superchargers der kan give dig 8 timer mere på 30 minutter.

  • 0
  • 2