Selvkørende sporvogne skal testes i tysk trafik

Illustration: Siemens

Den tyske by Potsdam sydvest for Berlin skal i denne måned lægge skinner til en test af en selvkørende sporvogn i rigtig trafik.

Testturene kommer til at finde sted fra 18. til 21. september, og bag projektet står Siemens Mobility.

Sporvognen er udstyret med lidar-sensorer, radarer og kameraer, der skal fungere som vognens øjne, når den kører i trafikken på den seks kilometer lange teststrækning.

Udstyret sørger for, at sporvognen hele tiden får informationer om, hvordan omgivelserne ser ud og ændrer sig, imens vognen kører.

Ved hjælp af kunstig intelligens er sporvognen i stand til at holde ved signalkryds og stoppesteder, og derudover skal sporvognen være i stand til at reagere hurtigt og sikkert på mulige farer såsom krydsende bilister eller fodgængere.

Den selvkørende sporvogn er endnu ikke designet til andet end testkørsler. Siemens og det lokale selskab for trafikdrift, ViP, er i dialog om mulighed for forlængelse af projektsamarbejdet.

Anti-kollisionssystem i brug allerede

Selvom den førerløse sporvogn kun er i testfasen, benytter man sig allerede af et såkaldt anti-kollisionssystem. Dette er blandt andet set i sporvogne i den tyske by Ulm.

Med testen af den intelligente vogn og anti-kollisionssystemet, der allerede er i brug, bevæger trafikken sig ifølge Siemens' Sabrina Soussan, administrerende direktør for Siemens Mobility, i en mere sikker retning.

»Ved at lave intelligente transportløsninger og infrastruktur kan vi garantere tilgængelighed og forbedre sikkerheden på ved både korte og lange rejser,« siger hun i en pressemeddelelse.

Førere reagerer hurtigt nok i Aarhus

Hos Aarhus Letbane har man i alt oplevet otte ulykker, hvor enten cykler, fodgængere eller biler er stødt sammen med letbanen. Her lyder vurderingen, at der ikke er et behov for at kigge nærmere efter førerløse alternativer i øjeblikket.

»Vi har til den nuværende strækning indkøbt letbanetog med førere, og de har reageret hurtigt ved de otte sammenstød, der har været. Det er derfor ikke vores vurdering, at et automatisk system havde været bedre i de otte konkrete tilfælde,« siger Jens Velling, kommunikationschef ved Aarhus Letbane.

Ifølge Jens Velling er dog ikke usandsynligt, at man i fremtiden vil kigge efter selvkørende løsninger:

»Der er jo ingen tvivl om, at det er interessant, og vi holder selvfølgelig øje med den teknologiske udvikling. Så må vi se på teknologiens modenhed, hvis vi en dag skal udbygge med endnu en etape,« siger han.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Test af ny teknologi i samme tidsrum, som der afholdes InnoTrans, 12+15km derfra. Er det test, eller reklamestunt.. Men spændende alligevel.

  • 1
  • 0

At stoppe ved et stoppested eller ved et trafiklys er vist ikke verdens mest avancerede opgave. Det har elevatorer klaret i mange, mange år.

Så mon ikke der er gået journalistisk inflation i begreberne ?

PS: og så lige Århus-historien: "geniet", som udtaler sig, har IKKE forstået, at førerløs drift ikke handler om "det går fint med de betjente tog", det handler om pris. Et førerløst tog kan køre 24/7 med ringe merudgift - hvilket et betjent tog ikke kan.

  • 2
  • 0

Udfordringen er ikke pris men SIKKERHEDEN. Sporvogne/letbaner er noget helt andet end elevatorer og tog/metroer på lukkede skinnestrækninger.

Foreløbig vil Siemens ikke love bedre sikkerhed, det er noget de drømmer om i fremtiden.

  • 0
  • 0

Hvis du genlæser artiklen vil du se hvorfor jeg skriver "Kunstig intelligens ?" og sammenholder det med stoppesteder og trafiklys - og i analogi elevatorer.

HVIS artiklen havde fokuseret på sikkerhed, under den benyttede overskrift, OG hvis "geniet" (som jeg sarkastisk anfører) havde haft et andet fokus, så havde det OGSÅ været OK.

Det var bare to forbiere - helt uden for skiven - som faldt mig i øjet.

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten