Selvkørende robotter leverer din pakke lige til døren
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
By signing up, you agree to our Terms & Conditions and agree that Teknologiens Mediehus and the IDA Group may occasionally contact you regarding events, analyzes, news, offers, etc. by telephone, SMS and email. Newsletters and emails from Teknologiens Mediehus may contain marketing from marketing partners.

Selvkørende robotter leverer din pakke lige til døren

Illustration: Toyota

De fleste, som har set en kassevogn komme drønende med de nyindkøbte sko fra nettet eller en pizza fra Just Eat, vil hurtigt få den tanke, at det må kunne gøres smartere.

En chauffør skal rundt til en masse huse, hvilket tager tid og forurener. Så hvorfor ikke få en robotbil til at gøre det samme?

Lige netop den løsning er flere transportfirmaer ved at udvikle, og her på ing.dk har vi tidligere beskrevet Starship Technologies og deres lille selvkørende robot. Tanken er, at den kører på fortovet og bringer pakker ud det sidste stykke på ruten – også kaldet 'last-mile-delivery'.

Læs også: Skype-stiftere bygger små robot-bude til at køre på fortovet med din pakke

Sådan forestiller Toyota sig, at selvkørende busser og pakkelevering skal foregå. Illustration: Toyota

En rapport fra 2016 fra Mckinsey har vist, at markedet for at bringe varer ud til kunder årligt beløber sig til 520 mia. kroner.

Ideen er ganske simpel, for lige netop den præcise rundtur til nummer 15 på Snerlevej og nummer 32 på Mågevænget er det, der virkelig tager tid, og derfor koster ekstra i chaufførlønninger for transportfirmaerne.

Læs også: VIDEO: Pakke-robot kommer til Danmark i 2017

Nyeste version af en selvkørende pakkerobot kommer fra amerikanske Udelv. Her vil der være plads til 18 rum, som brugeren kan låse op med en kode, der bliver sendt af udbringningsfirmaet. Illustration: Udelv

Så hvis en robot kunne udføre opgaven, vil der både være penge og måske også lokal luftforurening at spare – især hvis den kører på el.

Men Starship Technologies er langtfra alene i klassen længere. I de seneste par måneder er flere lignende projekter dukket op til overfladen af den teknologiske nyhedsstrøm. Nogle kommer fra store veletablerede producenter som Toyota, mens andre er opstartsvirksomheder, der har tiltrukket sig betydelige millioner dollars i kapital.

Toyotas holder sig til vejen

På den netop overståede CES-messe i Las Vegas præsenterede Toyota deres nye transportkoncept i samarbejde med Amazon Pizza Hut, Uber Technologies Inc., Mazda Motor Corp. og det kinesiske taxaselskab Didi Chuxing.

Administrerende direktør for hele Toyota-koncernen Akio Toyoda sagde direkte, at hans mål var at 'transformere Toyota fra at være en bil-virksomhed til et mobilitetsselskab'.

Læs også: CES: Selvkørende biler er blevet den nye computerkampplads

Det var meningen, at den lille pakkerobot skulle have været testet i Danmark i 2017. I stedet bliver den testet i Storbritannien og Estland. Illustration: starship technologies

Noget af det viste han med udbringningskøretøjet e‐Palette, som kommer i tre størrelser. Den største vil kunne fungere som en selvkørende bus, mens den mindste er tænkt en selvkørende forretning, der kan køre helt derud, hvor kunderne bor, og levere varer direkte.

Et andet lignende projekt kommer fra startup-virksomheden Udelv. Her er det primært tanken, at den lille varebil skal bringe bestilte varer direkte ud til den enkelte husstand. Udelv er netop begyndt at teste på offentlig vej i Californien, dog med en levende chauffør bag rattet til at kunne klare alle uforudsete hændelser på vejen.

Læs også: Selvkørende busser skal køre i gangene under hospital

På Udelv er ladet blevet ombygget til 18 individuelle rum, som kunderne så kan låse op med en kode, der fremsendes.

Den selvkørende pakkerobot fra Marble Robots har måttet se sig forvist til industriområder uden for San Francisco. Bystyret mente, at den fyldte for meget på byens fortov og var til gene for fodgængerne. Illustration: Marble Robots

Et andet startup kaldet Nuro, stiftet af to tidligere Google-ingeniører, havde oprindeligt tænkt sig, at deres køretøj R1 skulle have kørt på fortovet, men i stedet blev det til en større version, som endte på vejen.

Fra vej til fortov

Men hvor både Toyota, Udelv og Nuro holder sig ude på vejen, og dermed ikke beslaglægger ekstra plads, så har både Starship Technologies og Marble Robots bevæget sig op på fortovet.

Læs også: Slippe rattet? Nej tak!

Starship har hovedkvarter i Tallin, og til Bloomberg forklarer en af grundlæggerne (som også indbefatter danske Janus Friis), Ahti Heinla, at den type for varelevering allerede er tilgængelig nu, og at det ikke er noget problem, at mennesker og robotter skal deles om fortovet:

»Der er plads på fortovet, og vores robotter er designet til at opføre sig ordentligt,« siger han. Også Marble Robots har lovet, at deres robotter ikke vil være til gene for fodgængere.

Husk at være hjemme

Men ikke alle er lige begejstrede for robotter på fortov og vej. For måske løser det et problem for transportfirmaerne, nemlig at de kan spare en chauffør og dermed nedbringe omkostningerne.

Problemet opstår, når varen skal leveres. For det kræver, at du er hjemme og kan låse robotten op, ellers må den køre tilbage til centralen med din vare og vente til en anden gang. Der er på den måde ikke mulighed for at lade robotten efterlade pakken på dørmåtten eller i garagen.

Læs også: Dagens 'selvkørende' biler skal stadig have en hånd

Andre kritikere peger på, at en enkelt varebil nemt kan have plads til 50 pakker på en enkelt tur. Men hvis Udelv eller Starship skal klare den opgave, skal der langt flere robotter ud at køre på fortovet eller vejen.

Der er også spørgsmålet om, hvad et fortov egentlig skal bruges til. Nicole Ferrara, der leder græsrodbevægelsen Pedestrian Advocacy Group i San Francisco, forklarede sidste år i The Gaurdian, at det, som skulle være et offentligt fortov, vil blive privatiseret, hvis robotter bliver udbredt:

»Folk bor ikke i byområder, fordi de vil sidde i deres hjem og have en tandbørste leveret til deres dør, men fordi de har et apotek lige rundt og hjørnet, hvor de kan gå hen,« sagde hun.

Læs også: Tre forskellige selvkørende forsøg skal på danske veje i starten af 2018

I december måned valgte bystyret i San Francisco at sætte en stopper for ukontrollerede forsøg med udbringningsrobotter. Nu er robotterne blevet forvist til øde industriområder, hvor der ikke er mange fodgængere.