Selvkørende eltaxaer skærer to tredjedele af CO2-udslippet
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Selvkørende eltaxaer skærer to tredjedele af CO2-udslippet

Berkeley-forskerne Jeff Greenblatt (tv) og Samveg Saxena ved den Nissan Leaf, som de har benyttet som udgangspunkt for mange af deres beregninger. Illustration: Roy Kaltschmidt/Berkeley Lab

Det bliver en enorm gevinst for klimaet, hvis selvkørende, elektriske biler slår igennem som taxaer. Det mener Jeffery Greenblatt og Samveg Saxena fra det amerikanske Berkeley-universitet.

De elektriske, selvkørende taxaer kan reducere CO2-udslippet per kilometer med mellem 63 og 82 procent, konkluderer de i en undersøgelse, som er publiceret i det videnskabelige tidsskrift Nature Climate Change.

De to Berkeley-forskere tager udgangspunkt i, at selvkørende biler kan være blevet almindelige i 2030. Så fremskriver de, hvor meget strøm de skal bruge på at fragte passagererne rundt, og sammenligner det med udslippet fra en privatbil. De forventer, at der bliver tale om en hybridbil. Hvis privatbilen ikke har batteri, men blot kører på benzin, er CO2-besparelsen ved selvkørende eltaxaer helt oppe på 90 procent.

Læs også: Én førerløs bil kan erstatte 14 personbiler

Forskerne sammenligner ikke med private elbiler. Deres beregninger viser, at selv i 2030 kan elbiler ikke konkurrere med forbrændingsmotorer, hvis man som den gennemsnitlige amerikaner kører knap 20.000 km om året.

Beregningerne af gevinsten ved mange, små eltaxaer, der uden chauffør kører gennem storbyerne, leder uvilkårligt tanken hen på Googles selvkørende bil. Illustration: Google Inc

I en taxa, som kan runde 100.000 km årligt, er det derimod en anden snak. Da er elbilerne samlet set billigere, fordi lavere udgifter per kørt kilometer mere end kompenserer for den højere indkøbspris.

»Det er ikke ofte, at du ser, at det billigste også er det mest miljørigtige,« siger Jeffery Greenblatt i en pressemeddelelse fra Berkeley.

Han har sammen med Samveg Saxena regnet på udslippet med udgangspunkt i, hvordan den amerikanske strømproduktion tager sig ud om 15 år, hvor der forventes at være langt mere vedvarende energi end i dag. Det hjælper de selvkørende biler til en miljøfordel.

Læs også: Trafikeksperter: Lovgivning vil tage rattet fra fremtidens bilister

Men den helt store fordel, som står for op mod 50 procent af CO2-besparelsen, handler om bilernes størrelse. Der er ingen grund til at cruise rundt i en stor flyder, for slet ikke at tale om en truck, når de fleste ture alligevel foregår alene i bilen uden bagage. Så handler det om at sende en lille bil ud på opgaven, som bruger mindre energi.

Det kræver naturligvis, at det samme taxaselskab også råder over større biler, der kan tage fire granvoksne mænd og deres bagage med, når det er nødvendigt.

Økonomisk har taxaselskaberne i dag ingen grund til at holde sig tilbage. En selvkørende bil koster ganske vist en million kroner mere end en bil, der skal betjenes manuelt, men den sparer allerede i dag mere, hovedsageligt fordi der ikke skal betales løn til en chauffør. I 2030 vil den være langt billigere at drive end en traditionel taxa, forudser forskerne.

Læs også: Førerløse biler har brug for en fører

Så godt som alle de store bilproducenter eksperimenterer i dag med biler, der kører mere eller mindre uden menneskelig assistance. Mest kendt og tættest på de minitaxaer, som Berkeley-forskerne skriver om, er Googles selvkørende elbiler, som søgegiganten selv har udviklet.

Læs også: Google bliver bilproducent: Her er bilen uden rat, speeder og bremser

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Google udviklede deres lille bil.

Insero sidder såvidt jeg ved på Qbeak konceptet med Wheel drive motorer - altså motorer i selve hjulet. En person skrev for nyligt i en anden tråd, at der stadig var mange "telefonudviklere" tilbage i Pandrup miljøet i Vendsyssel og at de var klar til nye ventures ind i informationsteknologiske udviklingsprojekter. En lang række Nokia folk burde også være tilgængelige i Københavnsområdet.

Meget af dette er jo informationsteknologi. Lad os få et projekt på DTU, som klarer intern transport og linker til offentlig transport. DTU må være en god kravlegård.

Måske en lidt naiv brainstorm - er det alligevel ikke en realistisk vej at gå???

  • 6
  • 1

Måske kunne man forestille sig, at benzin- og dieseldrevne personbiler simpelthen blev forment adgang til byerne.
Et stort, gratis parkeringsareal udenfor, og så selvkørende eltaxaer i tusindvis til at fragte folk rundt inde i byen?
Bare staten ikke begynder at finansiere statens drift gennem systemet.
Selve taxakørslen må gerne koste noget, det koster også at køre i sin egen bil.

  • 0
  • 1

Problemet bliver om myndighederne vil tillade dem da det vil slå den kollektive trafik ihjel ?

Det er jo i bund og grund problemet, helt generelt.

Smarte, grønne, besparende løsninger spænder ben for statens indtægtsgrundlag.
Mit forslag ville gøre kollektiv trafik mindre attraktiv i storbyerne, og det er netop dér hvor staten har færrest udgifter til den. Uden for byerne vil kollektiv trafik have samme berettigelse, og der koster den staten mange penge!

  • 1
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten