Selvkørende busser kan være på vej til københavnsk bydel
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Teknologiens Mediehus kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Selvkørende busser kan være på vej til københavnsk bydel

Illustration: Autonomous Mobility

Førerløse busser kan blive en del af trafikken i Nordhavn i København. Ihvertfald har firmaet Autonomous Mobility ansøgt om at få placeret to selvkørende busser i bydelen som en del af muligt pilotprojekt.

Det skriver TV2 Lorry

Og skulle ansøgningen blive godkendt af Vejdirektoratet, vil Nordhavn være det første sted i Danmark, hvor selvkørende busser bliver en del af den øvrige trafik i området.

De to førerløse busser kommer efter planen til at køre en distance på ca. 1,3 kilometer i hverdage mellem 10.00 og 18.00. Desuden er det planen, at ruten skal være gratis.

Læs også: Forskning: Uden betalingsringe vil selvkørende biler skabe trafikkaos i storbyer

Sikkerhedsmæssige godkendelser på plads

Nu venter Autonomous Mobility på Vejdirektoratets behandling af ansøgningen, men projektet med de førerløse busser er allerede nu blevet sikkerhedsgodkendt.

Andreas Egense, afdelingsleder hos Vejdirektoratet, fortæller, at Færdselsstyrelsen har givet projektet en køretøjsgodkendelse, mens en såkaldt assessor også har været involveret.

»En assessor skal som en uafhængig tredjepart give en accept af, at dette forsøg kan gennemføres på en sikkerhedsmæssig forsvarlig måde,« siger Andreas Egense.

Læs også: Kattegatbro uden tog: Hvad med en selvkørende superbus eller en monorail?

Behandlingsprocessen hos Vejdirektoratet forventes at tage mindst tre måneder og kan blive sat på pause i tilfælde af, at der udskrives et Folketingsvalg.

Ingeniøren har kontaktet Autonomous Mobility for at få mere at vide omkring bussernes priser, energiforbrug og de sikkerhedsmæssige forhold. Virksomheden er ikke vendt tilbage på Ingeniørens henvendelser.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

"Behandlingsprocessen hos Vejdirektoratet forventes at tage mindst tre måneder og kan blive sat på pause i tilfælde af, at der udskrives et Folketingsvalg."

Så folketingsvalget kommer lige straks.
Men holder vejdirektoratet virkelig op med at arbejde blot fordi der udskrives valg? Det lyder sindsygt.

  • 10
  • 1

"De to førerløse busser kommer efter planen til at køre en distance på ca. 1,3 kilometer i hverdage mellem 10.00 og 18.00."

10 og 18? Hvad er pointen i det?

  • 3
  • 2

Men holder vejdirektoratet virkelig op med at arbejde blot fordi der udskrives valg? Det lyder sindsygt.

Hvorfor? Der kommer sikkert en ny statsminister, og efterfølgende ministerrokader, og ingen aner hvilke love og regler vil blive indført/fjernet som reflektion på kandidaternes valgløfter.

Det kan jo ikke betale sig at sidde og arbejde med noget, som måske bliver ændret fuldstændig om en måned.

Hvis nu disse busser blev godkendt, og efter valget vil den nyvalgte stats- eller trafikminister kigge nærmere på dette selvkørende djævleskab - og annullere godkendelsen?

  • 1
  • 4
  • er da en vidunderlig erstatning for de store stinkende og blæser-støjende busser, som hærger bybilledet overalt. Og de kører nok heller ikke meget mere end 12km/t. De små selvkørende busser er fodgænger- og cyklistvenlige og giver ældre, børn, voksne med indkøb et kærkomment alternativ - ikke mindst i regnvejr. Og netop på faste ruter er selvkørende teknologi hurtigere realistisk og med fleksible stop og spændende smartphone-muligheder kan vente højere serviceniveau og langt mere Livable Cities end med den nuværende og komplet utidssvarende busdrift. Sæt i værk. Det kan kun gå for langsomt :o)
  • 6
  • 1

skapte trafikkfarlige situasjoner

Det er der ikke belæg for at sige ud fra den refererede artikel.

Det der fremgår af den og linkede artikler er at der blev skabt problematiske situationer af andre trafikkanter.

Lidt ligesom vi kender det fra den stereotype bløde hat, bortset fra at hatten kan finde på pludselige skift uden forugående tegngivning.

I den hensende er busserne bedre og efterhånden som de får mere fart på vil de blive til mindre iritation.

Til sammenligning er Waymos biler også lettere iriterende da de har samme meget forsigtige kørsel.

  • 3
  • 3

Vejdirektoratet stopper naturligvis ikke med at arbejde, når der udskrives folketingsvalg. Men betjeningen af politikerne stopper. Ansøgningen skal behandles i Trafikudvalget, og tilladelsen skal gives af ministeren. Denne del af sagsbehandlingen er ikke mulig, når der er udskrevet folketingsvalg.

  • 3
  • 0