At sætte busser ind på en cykel/gangsti, der ikke er meget bredere end bussen, er dømt til at give problemer uanset selvkørende eller ej. Et rigtig dårligt planlagt eksperiment.
Hollands første selvkørende busser er kørt i garage efter bare to dage i trafikken. Årsagen er, at de to busser har vist sig at være til fare for cyklister på ruten. Det skriver regionalmediet Omrop Fryslân.
Den nordhollandske kommune Ooststellingwerf indsatte de to busser på en 2,5 kilometer lang teststrækning i mandags, men kommunen har tilsyneladende glemt at tænke strækningens cyklister ind i projektet. Som det fremgår af videoen herunder, synes der ikke at være tale om et teknisk problem med busserne. Men strækningens smalle veje levner ikke plads til, at de selvkørende busser kan passere cyklisterne, som derfor tvinges ud i rabatten.
Det er for farligt, vurderer kommunen, som nu er gået tilbage i tænkeboksen og håber på at kunne præsentere en løsning på problemet inden for få dage.
De selvkørende busser er elektriske og har plads til blot seks passagerer. Formålet med projektet er, at lignende busser skal bidrage til at løfte trafikken i Hollands tyndt befolkede yderområder med begrænset adgang til til kollektiv trafik.
Historien er her dækket på hollandsk tv:
At sætte busser ind på en cykel/gangsti, der ikke er meget bredere end bussen, er dømt til at give problemer uanset selvkørende eller ej. Et rigtig dårligt planlagt eksperiment.
Hvorfor kører den rundt på cykelstien? Der må da været gået et eller andet galt i softwaren.
Er der meningen at den skal køre på cykelstien i de tyndt befolkede landområder med begrænset adgang til kollektiv trafik ?
Man kan spørge sig selv, hvordan en almindelig bus havde klaret opgaven. Jeg gætter på at svaret indebærer at dette er en ikke-historie.
Med en hastighed på 20km/t er projektet vanvittigt uanset hvor de skal køre.
Hvorfor kører den rundt på cykelstien?
Godt spørgsmål! Den må være stukket af fra laboratoriet ved et uheld.
Det må da være en selvkørende cykel - hvorfor skulle den ellers køre rundt på cykelstien?
Hvordan kan cyklister tvinges ud i rabatten hvis bussen er programmeret til at køre efter færdselsreglerne?
Ellers en ganske god idé at lade bussen køre på cykelsti idet cykelstien dermed nødvendigvis nå have en passende bredde og jævnhed.
at saette ind paa de ekstremt velfungerende super komfortable Hollandske cykelstier. Jeg har lige haft fornoejelsen af at bruge dem i 4 dage. De er saa efektive at de nedsaetter biltraengsel og forurening dramatisk. Specielt Groeningen burde have en medalje for at vare den dejligste og mest transport effektive by i Europa.
Vi bygger bro med stærke vidensmedier, relevante events, nærværende netværk og Teknologiens Jobfinder, hvor vi forbinder kandidater og virksomheder.
Læs her om vores forskellige abonnementstyper
Med vores nyhedsbreve får du et fagligt overblik og adgang til levende debat mellem fagfolk.
Teknologiens Mediehus tilbyder en bred vifte af muligheder for annoncering over for ingeniører og it-professionelle.
Tech Relations leverer effektiv formidling af dit budskab til ingeniører og it-professionelle.
Danmarks største jobplatform for ingeniører, it-professionelle og tekniske specialister.
Kalvebod Brygge 33. 1560 København V
Adm. direktør
Christina Blaagaard Collignon
Chefredaktør
Trine Reitz Bjerregaard