Selvkørende busser i Aalborg nærmer sig endelig godkendelse
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Selvkørende busser i Aalborg nærmer sig endelig godkendelse

Illustration: Navya

Et forsøg med selvkørende busser i Aalborg Øst er fredag den 16. august sendt til høring i fire uger. Dermed er selvkørende busser i Danmark nu tættere på at være en realitet end nogensinde før.

Forsøget er et samarbejde mellem Aalborg Kommune og virksomheden Holo, som tidligere gik under navnet Autonomous Mobility.

Busserne er af typen Navya Arma, og de skal køre en 2,1 kilometer lang rute på Astrupstien i Aalborg Øst med en maksimal hastighed på 18 km/t. Her kommer de til at dele stien med fodgængere og cyklister.

Efter høringen skal forsøget drøftes i Transport- og Boligudvalget, hvorefter transportminister Benny Engelbrecht (S) skal give den endelige tilladelse.

Efter den endelige tilladelse venter en række tests, før bussernes døre åbnes for aalborgenserne.

»Vi har endnu ikke et bud på, hvornår forsøget åbnes for offentligheden, for de sidste ting kan først testes, når vi har tilladelsen. Vi må ikke køre i automatisk tilstand, inden den er i hus,« siger Maria Vestergaard, projektleder i Aalborg Kommune.

Bump på vejen

Selvom en ændring i færdselsloven allerede i 2017 åbnede for forsøg med selvkørende motorkøretøjer, har det altså taget mere end to år at få ansøgningen på plads.

En af grundene til dette har været det danske krav om at få en tredjepart, en assessor, til at godkende sikkerheden, hvilket er beskrevet i denne artikel fra vores søstermedie MobilityTech.

MobilityTech: Assessorkrav forsinker forsøg med selvkørende busser

Busserne var oprindeligt godkendt til niveau 4 inden for SAE-standarden, der beskriver, i hvor høj grad kørslen er automatiseret. Men sidste efterår opdagede selskabet en ‘blind vinkel’ på busserne, hvilket medførte, at de måtte nedgraderes og godkendes til niveau 3.

Læs også: Teknikken driller i Nordhavn: Blind vinkel tvinger Autonomous Mobility til at have en operatør til at overvåge kørslen

»Så skulle køretøjerne godkendes på ny, og det brugte vi hele vinteren på,« siger Maria Vestergaard.

Forskellen er, at niveau 3 kræver et menneske om bord på bussen, der kan gribe ind, hvis systemet beder personen om det, mens denne person på niveau 4 i princippet kan undværes, fordi køretøjet er blevet vurderet til selv at kunne håndtere alle aspekter af kørslen.

I første omgang med en operatør om bord

I Aalborg skal forsøget derfor i første omgang afvikles med en operatør om bord på bussen.

I juni skrev Ingeniøren, at teknologien i busser som Navya Arma endnu ikke er klar til at fragte passagerer uden en operatør i bussen.

Læs også: Trods store løfter: ‘Førerløse’ busser må ofte styres manuelt

Faktisk er der endnu ikke set eksempler på, at busser eller andre køretøjer har været i stand til at køre i almindelig trafik uden den person, som altså skal stå klar til at overtage styringen, når det bliver nødvendigt, bekræfter producenten Navya.

Maria Vestergaard har ikke kunnet garantere over for Ingeniøren, at busserne kommer til at køre SAE-niveau 4, hvor en operatør blot overvåger busserne udefra, men det er hendes forventning, at det sker inden for de to års testperiode, projektet i første omgang eventuelt godkendes til.

Det har ikke været muligt at komme til at tale med CEO i Holo Peter Sorgenfrei.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten