Selvkørende bus uden rat og pedaler indtager de californiske veje


Der har i længere tid kørt robottaxaer rundt i flere byer i USA.
Men alle har været ombyggede biler, der er bygget til, at et menneske kan overtage styring manuelt, hvis det skulle blive nødvendigt.
Det har virksomheden Zoox nu lavet om på med sit lille autonome køretøj.
Amerikanerne kalder den for en robottaxa, men i første omgang skal den kun transportere medarbejdere på offentlig vej mellem to kontorbygninger i Forster City, hvor Zoox har deres hovedkvarter.
- emailE-mail
- linkKopier link

Fortsæt din læsning
- Sortér efter chevron_right
- Trådet debat
I modsætning til Danmark, så kører man i USA frem i kryds i den rækkefølge man ankommer til krydset (spærrelinjen) også svingende biler. Så der er der faktisk en forkørselsret.
Det har den selvkørende bus sikkert fået med hjemmefra og efterlever.
Jeg gad godt se selvkørende biler navigere rundt i de store ud- og ind-fletninger på motorvejene. Eksempelvis fletningen mellem Ishøj og Greve på sydmotorvejen.Udfordringerne i at få en maskine til at begå sig i et blandet trafikbillede har været massivt undervurderede lige så længe nogen har talt om selvkørende biler, og koden er slet ikke knækket endnu.
Måske det kan virke hvis alle biler er selvstyrende, men der er vi ikke endnu.
Og øjeblikket har nu varet nogle år og har ingen horisont for hvornår det slutter.Det forhold, at danske erfaringer har været negative er bare et øjebliksbillede.
Der er i Danmark tale om 5-6 (eller flere?) yderst forsigtige projekter (med forskellige fabrikater og operatører), der efter en driftsperiode alle er opgivet.
I USA er der tale om optimisme, da man har talt med én fabrikant, og fabrikantens egne drømme om hvor godt hans produkt lige straks kommer til at fungere.
Udfordringerne i at få en maskine til at begå sig i et blandet trafikbillede har været massivt undervurderede lige så længe nogen har talt om selvkørende biler, og koden er slet ikke knækket endnu.
Vigepligt og hensynsfuld adfærd. Det sidste lyder udfordrende for autonome busser.
Problemet med, at andre har vigepligt og bussen derfor stopper, gælder ikke kun AI'er. Jeg passerer jævnligt en rundkørsel på cykel, hvor cyklisterne (mig) har hajtænder og dermed ubetinget vigepligt. Bilisterne kan ikke se hajtænderne (og de er vant til kamikaze-cyklister), så de stopper pænt op.
Varianter af dette kan ske ved busstop.
"selvom de havde forkørselsret."
Der eksisterer mig bekendt ingen forkørselsret. Derimod eksisterer der en "Vigepligt". Ret væsentlig for god trafikafvikling.
Det forhold, at danske erfaringer har været negative er bare et øjebliksbillede. Der findes utallige udgaver, hvem med sit særkende og funktionalitet.
Så en kommentar om "dårlige resultater med selvkørende bus" er et ukomplet udsagn. Det mere komplette udsagn kan være ""dårlige resultater i 20xx med selvkørende bus af fabrikat yyyyy".
Lad os nu ikke "rette bager for smed".