Selvkørende bus uden rat og pedaler indtager de californiske veje

Plus14. februar kl. 11:326
Selvkørende bus uden rat og pedaler indtager de californiske veje
Der er plads til fire passagerer i Zoox'en og den kan køre op til 56 km/t Illustration: Zoox.
I Danmark virkede de ikke, men nu er datterselskab til Amazon klar med en robottaxa på offentlig vej i Californien.
Artiklen er ældre end 30 dage

Der har i længere tid kørt robottaxaer rundt i flere byer i USA.

Men alle har været ombyggede biler, der er bygget til, at et menneske kan overtage styring manuelt, hvis det skulle blive nødvendigt.

Det har virksomheden Zoox nu lavet om på med sit lille autonome køretøj.

Amerikanerne kalder den for en robottaxa, men i første omgang skal den kun transportere medarbejdere på offentlig vej mellem to kontorbygninger i Forster City, hvor Zoox har deres hovedkvarter.

Gratis adgang i 30 dage

Tegn et gratis prøveabonnement og få adgang til alt PLUS-indhold på Ing.dk, Version2 og Radar, helt uden binding eller betalingsoplysninger.

Alternativt kan du købe et abonnement
remove_circle
Har du allerede et PLUS-abonnement eller klip?
close

Velkommen til PLUS

Da du er ved at tilmelde dig en gratis prøve beder vi dig hjælpe os med at gøre vores indhold mere relevant for dig, ved at vælge et eller flere emner der interesserer dig.

Vælg mindst et emne *
Du skal vælge en adgangskode til når du fremover skal logge ind på din brugerkonto.
visibility
Dit medlemskab giver adgang
Som medlem af IDA har du gratis adgang til PLUS-indhold, som en del af dit medlemskab. Fortsæt med MitIDA for at aktivere din adgang til indholdet.
Oplever du problemer med login, så skriv til os på websupport@ing.dk
Abonnementsfordele
vpn_key
Fuld adgang til Ing.dk, Version2 og Radar
Fuld digital adgang til PLUS-indhold på Ing.dk, Version2 og Radar, tilgængeligt på din computer, tablet og mobil.
drafts
Kuraterede nyhedsbreve
Det seneste nye fra branchen, leveret til din indbakke.
Adgang til andre medier
Hver måned får du 6 klip, som kan bruges til permanent at låse op for indhold på vores andre medier.
thumb_up
Adgang til debatten
Deltag i debatten med andre kloge læsere.
6 kommentarer.  Hop til debatten
Debatten
Log ind eller opret en bruger for at deltage i debatten.
settingsDebatindstillinger
6
14. februar kl. 16:37

I modsætning til Danmark, så kører man i USA frem i kryds i den rækkefølge man ankommer til krydset (spærrelinjen) også svingende biler. Så der er der faktisk en forkørselsret.

Det har den selvkørende bus sikkert fået med hjemmefra og efterlever.

5
14. februar kl. 16:15

Udfordringerne i at få en maskine til at begå sig i et blandet trafikbillede har været massivt undervurderede lige så længe nogen har talt om selvkørende biler, og koden er slet ikke knækket endnu.

Jeg gad godt se selvkørende biler navigere rundt i de store ud- og ind-fletninger på motorvejene. Eksempelvis fletningen mellem Ishøj og Greve på sydmotorvejen.

Måske det kan virke hvis alle biler er selvstyrende, men der er vi ikke endnu.

4
14. februar kl. 15:27

Det forhold, at danske erfaringer har været negative er bare et øjebliksbillede.

Og øjeblikket har nu varet nogle år og har ingen horisont for hvornår det slutter.

Der er i Danmark tale om 5-6 (eller flere?) yderst forsigtige projekter (med forskellige fabrikater og operatører), der efter en driftsperiode alle er opgivet.

I USA er der tale om optimisme, da man har talt med én fabrikant, og fabrikantens egne drømme om hvor godt hans produkt lige straks kommer til at fungere.

Udfordringerne i at få en maskine til at begå sig i et blandet trafikbillede har været massivt undervurderede lige så længe nogen har talt om selvkørende biler, og koden er slet ikke knækket endnu.

3
14. februar kl. 14:45

Vigepligt og hensynsfuld adfærd. Det sidste lyder udfordrende for autonome busser.

Problemet med, at andre har vigepligt og bussen derfor stopper, gælder ikke kun AI'er. Jeg passerer jævnligt en rundkørsel på cykel, hvor cyklisterne (mig) har hajtænder og dermed ubetinget vigepligt. Bilisterne kan ikke se hajtænderne (og de er vant til kamikaze-cyklister), så de stopper pænt op.

Varianter af dette kan ske ved busstop.

2
14. februar kl. 13:38

"selvom de havde forkørselsret."

Der eksisterer mig bekendt ingen forkørselsret. Derimod eksisterer der en "Vigepligt". Ret væsentlig for god trafikafvikling.

1
14. februar kl. 13:14

Det forhold, at danske erfaringer har været negative er bare et øjebliksbillede. Der findes utallige udgaver, hvem med sit særkende og funktionalitet.

Så en kommentar om "dårlige resultater med selvkørende bus" er et ukomplet udsagn. Det mere komplette udsagn kan være ""dårlige resultater i 20xx med selvkørende bus af fabrikat yyyyy".

Lad os nu ikke "rette bager for smed".