Selvkørende bus har fået køreplan og eget linjenummer
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Teknologiens Mediehus kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Selvkørende bus har fået køreplan og eget linjenummer

PLUS.
Den selvkørende bus er produceret af det franske selskab Easy Mile, og modellen hedder EZ-10. Illustration: Brakar

Efter at have stået sin prøve som futuristisk transportform i sne og slud får selvkørende shuttle-bus nu også status som rutebil med eget linjenummer. Den norske operatør har desuden planer om at køre uden personale i bussen.

Denne artikel er oprindelig bragt af MobilityTech Den syner ikke af meget, den fire-meter lange bus EZ10 fra franske Easymile. Men den selvkørende shuttlebus har vist gode takter på de ofte snedækkede veje i Kongsberg, syd for Oslo. Derfor er der nu taget hul på den tredje og sidste fase i et pilotprojekt,

Læs videre med et PLUS-abonnement

Få adgang til al PLUS-indhold og Ingeniørens e-avis med et PLUS-abonnement.

Som IDA-medlem har du gratis adgang til PLUS-indhold. Læs her hvordan.

som samarbejdspartnerne Applied Autonomy, Nettbuss, Statens vegvesen og trafikselskabet Brakar står bag. D. 23. april gik det løs, da bussen fik eget linjenummer, 450, en køreplan og en længere rute at køre på. Indtil nu har det været gratis at stige ombord på bussen, men for voksne kræver det nu en billet, og betalingen foregår med Brakar Billett. Ruten bliver otte kilometer lang...