Selvkørende biler stiller høje krav til 5G-netværket
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Selvkørende biler stiller høje krav til 5G-netværket

Et af de helt centrale forbedringsønsker fra de nuværende LTE-netværk til fremtidens 5G-netværk er en væsentligt forbedret svarhastighed (latency). I 5G-netværket forventer man at få svartiderne ned under ét millisekund.

Det er den sværeste af alle 5G-udviklernes opgaver, men lige nu har den i virkeligheden kun en enkelt anvendelse i horisonten: antikollisionssystemer i selvkørende biler.

Kravet om svartid under et millisekund overskygges dog i dag af ønskerne om vidtrækkende dækning og høj datahastighed.

Svarhastigheden er imidlertid helt central, hvis man skal bruge 5G til formål, hvor sikkerhed afhænger af hastigheden. 5G-forskere påpeger, at det blandt andet gælder antikollissionssystemer i selvkørende biler og ... ikke så meget andet, lader det til.

Læs også: Telegiganter i 5G-kapløb: På jagt efter kortere svartider og højere båndbredde

Selv om denne type systemer ikke eksisterer endnu, skal det imidlertid ikke standse udviklingen af den lavere latency, mener Erik Dahlman, seniorekspert i radioteknologier i Ericssons forskningsafdeling:

»Vi har endnu ikke fundet en anvendelse, der kræver under et millisekunds latency. Vi skal stadig lave det, for ingen finder på det, før teknologien er tilgængelig,« siger han.

Den selvkørende bil er goto-eksemplet, når udviklere af 5G skal pege på anvendelser af den nye, lavere latency. Men også virtual reality bliver i dag nævnt i forbindelse med latency-kravet.

Når blandt andre Ericsson gør opmærksom på dette behov, kan det skyldes, at netværksoperatørerne er blevet mere kritiske over for den nye funktion.

Læs også: 5G er på vej – og det bobler med ideer til det mobile superbredbånd

Chefforsker i 5G-teknologi hos Vodafone Ilaria Thibault understregede tidligere på måneden ved en konference i København, at 5G-netværkets svartid vil udgøre en forsvindende lille del af reaktionstiden i et automatisk bremsesystem.

Ud over transmissionstiden fra én bremsende bil til en anden er der nemlig en række andre forsinkelser, der påvirker reaktionstiden og dermed bremselængden. Det handler blandt andet om, at hver af de to biler har usikkerhed i GPS-positionen, og at de begge har en vis mekanisk bremselængde.

I Vodafones eget regneeksempel, hvor to biler kører med 130 km/t og udsender positionsbeskeder på 100 bytes til hinanden, udgør forskellen på en svartid på 1 millisekund og 10 millisekunder kun 0,4 m ud af 98,4 meters bremselængde. Hvis svartiden tidobles igen til 100 millisekunder, vil bremselængden kun øges yderligere 3,2 m til 101,6 m, påpeger Vodafone.

»Vi bliver nødt til at sætte disse tal i sammenhæng, når vi kigger på use cases. Vi skal ikke overudvikle netværket, når der ikke er et behov i vores use cases. Vi skal også fokusere på den kommercielle levedygtighed i de use cases, vi kigger på,« konkluderede Ilaria Thibault derfor om svartiden.

Læs også: Forskere vil udvikle 5G-telefoni ved ekstremt høje frekvenser

Netværksudviklere som Ericsson og Nokia modsætter sig dog at låse 5G-udviklingen for godt fast til specifikke anvendelser.

»Det er svært at forudse de fremtidige use cases. Så hvis vi begynder at designe dele af 5G specifikt til bilbranchen, så fejler vi,« påpegede Preben Mogensen, professor ved Aalborg Universitets Institut for Elektroniske Systemer og ingeniør ved Nokia Networks ved samme lejlighed.

Operatørernes bekymring over den særligt lave latency i 5G kan skyldes, at funktionen vil medføre omfattende ændringer og dermed massive investeringer i deres netværk. Det vil blandt andet betyde, at de data, brugeren skal tilgå rent fysisk, skal flyttes tættere på brugeren, gerne til den nærmeste 5G-antenne.

Det stiller store krav til netværket, da de høje datahastigheder, der bliver behov for i 5G-netværket, kræver høje frekvenser, som igen dikterer, at celler i byområder bliver endnu mindre, og der derfor også bliver brug for endnu flere end i dag.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Det virker lidt underligt på mig at man overhovedet ønsker at blande telenettet ind i detektion af at forankørende biler bremser.
Det var da langt mere oplagt at have denne kommunikation direkte imellem de berørte biler. Så vil der ikke være issues med manglende dækning, og generelt set vil man undgå at central infrastruktur er et single point of failure.

  • 15
  • 0

Telehardware fimaer peger på en vigtig grund til at teleoperatører skal investere i nye og hurtigere sendere (for at tjene penge).

Det eneste de kan komme i tanke om, er selvkørende biler (desuagtet af ovenstående to kommentars gode tekniske forbehold).

Alle eksperter er enige i, at den eneste grund til et hurtigere netværk, som telehardware industrien giver, ikke giver nogen mening.

Burde der ikke have været en anden overskrift? Burde nogen fra bilindustrien ikke være blevet interviewet om dette ønske var reelt? Er der reelt nogen af de selvkørende biler der er på tegnebrættet, der er afhængig af real-time netværksopkobling?

  • 4
  • 1

Hvis bilen kun har sensorer og direkte radio/optisk kommunikation med den forankørende, kan den f.eks. måske ikke køre lige så tæt, som hvis den der ud over har yderligere redundante dataforbindelser, som kan kommunikere med alle biler i 500 meters omkreds.

Hvis bilen har flere forskellige netværk at trække på, kan man lave nye interessante løsninger. I nogle områder, har man måske ikke mobildækning - så må bilen køre langsommere. Ligesom den i tæt tåge må køre langsommmere, fordi den ikke kan se. Men havde den nu flere forskellige forbindelsesteknologier, så kunne den måske alligevel køre hurtigere i begge scenarier.

Med 3-4 forskellige forbindelsesteknologier kan man nok garantere bedre dækning og sikkerhed, end hvis man kun har én.

Så på den måde synes det at give fin mening, at man inkluderer betragtninger om latens i 5G standarten. Hvis det er teknisk muligt at lave det med lav latens og dette ikke har nogle andre negative konsekvenser, så er det da tåbeligt ikke at gøre det. Måske ikke til selvkørende biler, men så til alle de andre spændende ting man pludselig kan lave, hvis man har lav latens.

  • 0
  • 0

WTF bruge nettet til noget som sensorer kan se allerede i dag.
En simpel radar, eller visuel sensor kan måle afstanden til den forankørende, og opfange ændringer i hastighed.
Bremser den forankørende bil, er der et snart 100 år gammelt system som hedder bremselygter.

Man må gå ud fra at de første selvkørende biler, kommer til at køre sammen med manuelle biler, som ikke kontinuerlig opgiver sin position til NSA og andre nysgerrige. Derfor kommer der andre teknologier først.

Noget andet er så at der lige skal udvikles et fælles spio.. øh overvågningssystem som kan udveksle bilernes position. Og det bliver næppe bare en web service, den skal helt ud i 5G masterne.
Hvad hjælper 1ms latency når med en fiber har 4 ms mellem to datacentre.
Hvis positionen skal til en central service kommer der hurtigt 10ms på. Kan man køre peer to peer mellem to biler kan man muligvis komme ned på 1 ms, men hvad så hvis de to biler ikke benytter samme operatør.

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten