Selvkørende biler skal fragte nye biler rundt
more_vert
close
close

Vores nyhedsbreve

close
Når du tilmelder dig nyhedsbrevet, accepterer du både vores brugerbetingelser og at Mediehuset Ingeniøren og IDA group ind i mellem kontakter dig angående events, analyser, nyheder, tilbud etc. via telefon, SMS og e-mail. Newsletters and emails from Mediehuset Ingeniøren may contain marketing from marketing partners.

Selvkørende biler skal fragte nye biler rundt

Fremover skal fragt af nye biler fra Nissan rundt på fabrikken foregå ved hjælp af selvkørende biler.

Nissan-fabrikken i Oppama, Japan, vil for fremtiden bruge selvkørende biler til at transportere nye biler rundt på fabrikken. Det kommer til at foregå med et nyt fuldautomatisk system, Intelligent Vehicle Towing (IVT), annoncerer Nissan Motor Co., Ltd.

IVT er et system af selvkørende biler, der trækker nye biler rundt på en anhænger. De selvkørende biler vil være modificerede versioner af Nissans egen model LEAF

Udstyret med kameraer og laserscannere kan de selvkørende biler registrere kantsten, vognbanemarkeringer og andre potentielle forhindringer og farer. Dermed vil det ikke længere være nødvendigt at bruge medarbejdere til at transportere bilerne rundt på fabrikken.

IVT er en udvikling af tidligere systemer, hvor selvkørende fragtbiler havde brug for skinner eller magnetisk tape for at kunne manøvrere rundt. Bilerne kan nu selv beregne og gennemføre den planlagte tur ved at krydstjekke kortdata med omgivelserne på ruten mellem udvalgte på- og aflæsningspladser.

Forbundet i centralt styringssystem

De selvkørende biler er forbundet via et centralt trafikstyringssystem. Det gør det nemt at ændre fragtruter, så de passer til produktionsprocesserne, og samtidig kan ansatte holde øje med de enkelte bilers placering, hastighed, batteristatus og generel driftsstatus samt slukke eller standse bilerne via en fjernbetjening.

Trafikstyringssytemet gør det også muligt for fragtbilerne internt at bestemme, hvilken bil der har forkørselsret, hvis deres veje krydses.

Et års prøvekørsler og mulighed for udvidelse

Det seneste år er der gennemført 1.600 prøvekørsler med det nye system på fabrikken i Oppama, for at sikre at systemet er pålideligt på fabrikkens område. Det er mundet ud i forbedringer, så bilerne for eksempel er blevet mere sikre i dårligt vejr eller dårligt lys.

Introduktionen af det nye, selvkørende transportsystem sker som en del af Nissans Intelligent Mobility-vision, der omhandler, hvordan Nissan ser på fremtidens biler, samt hvordan de skal køres, drives og integreres i samfundet.

Nissan er på nuværende tidspunkt ved at undersøge mulighederne for at implementere systemet på flere fabrikker i Japan.

Kommentarer (4)

Undrer mig bare over hvorfor disse menneskeløse biler er udstyret med sæder, fire døre og vinduer. Har en robot virkelig brug for det?
De selvkørende biler som man mener vil myldre frem om få år, vil for mange eksemplers vedkommende aldrig få mennesker ombord , - eller?

  • 0
  • 0