Selvhjælp til pendlere: Start din rejse fra en anden zone og spar penge
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Selvhjælp til pendlere: Start din rejse fra en anden zone og spar penge

Prisen for et pendlerkort udregnes i dag på Sjælland som en fugleflugtslinje mellem start og slutpunkt. Illustration: SNEJBJERG CARSTEN

Tips, forklaringer og opfordringer til at vælge en rejserute, som er mere omfattende og derfor burde være dyrere, men bedre kan betale sig.

Sådanne råd bliver flittigt delt og debatteret i pendlerklubberne på Sjælland og i Facebook-gruppen Takst Sjælland.

’Nu har jeg takket være nogen af jeres screendumps fundet ud af at jeg åbenbart er så heldig at jeg sparer penge på det her. Men hvor er det dog under al kritik at man skal sidde og gætte hvilke zoner man skal putte på xtra for at få dækket sin behov,’ skriver Channie Frede.

Eva Mariane Sønderstrup-Andersen fra Hvalsø og Lejre Pendlerklub peger på, at hvis man pendler mellem Lejre og København, så kan det bedre betale sig at vælge ruten Kirke Sonnerup-Hillerød.

’Turen koster det samme, men ved første rute får man adgang til 10 zoner, ved sidste rute 26 zoner (naturligvis inkluderet de 10 zoner fra første rute). Altså får man 16 zoner mere for pengene, og flere rejsemuligheder. Uden at jeg har undersøgt det til bunds, så tænker jeg det også kan have (positiv) indflydelse på udbetaling fra pendlergarantien,’ skriver hun.

Læs også: Store prisstigninger forude: Jyske togpendlere bliver tabere i historisk takst-reform

’Jeg har oplevet noget af det samme... først tog jeg startzone 134 og slutzone 42 ... koster ca 2500. Så fik jeg et forslag... startzone 134 og slutzone 52 og det koster 2000 ca ... . De har ikke gjort det nemt,’ bemærker Hans Henrik Andersen.

’Movias nye zone-cirkus for Sorø-København: 15 eller 47 zoner til samme pris. Hvis man beder om et pendler-kort gældende fra Tystrup i stedet for Sorø, så kommer Næstved og Køge tilsyneladende “gratis” med oveni Sorø. Også muligt at udvide med en stor del af Kystbanen, Storkøbenhavn, eller Hillerød. Bare et tip,’ skriver Mads Hansen.

Omfattende reform af priser

Forvirringen og i visse tilfælde opfordringerne til at vælge andre rejseruter end den direkte eller mest logiske pendlerrute er opstået efter udrulningen af den den største pris- og takstreform af den kollektive trafik på Sjælland siden 1970'erne. Den hedder Takst Sjælland og var en realitet, da pendlerne vågnede den 15. januar.

Movia, DSB og Metro har markedsført reformen som en overgang til mere enkle priser og billetter – og desuden et mere retfærdigt system. For i det forrige takstsystem var der en del ulogiske priser på grund af, at de tre selskaber opererede med forskellige zoner og takster, der flettede ind over hinanden.

Prismoradset har de tre selskaber forsøgt at eliminere ved at forvandle Sjælland til ét stort pendlerområde med ens rejseregler. Men det nye system er langtfra uden skævheder på en række strækninger.

Læs også: Takstjungle for tog og busser vokser

Movia, som udtaler sig om det nye takstsystem, meddeler, at man godt er klar over, at kunderne i nogle tilfælde kan gøre en god handel ved eksempelvis at vælge en nabozone til der, hvor man egentlig rejser fra.

»Vores fokus har været at lave et pendlerkort, som kan bruges til og fra arbejde. Det er det, langt de fleste kunder bruger kortet til. Samtidig har vi fået et retfærdigt system, hvor det er de samme principper og rabatter, der gælder på hele Sjælland. Hvis man derudover har andre kørselsbehov i fritiden til indkøb eller fodbold, så har man mulighed for at få ekstra zoner - for eksempel ved at gå ind og vælge en anden startzone. Muligheden for fritidstrafik er en bonus, man får oveni,« siger Eskil Thuesen, centerchef i Movia til Frederiksborg Amts Avis.

Udregnes som en fugleflugtslinje

Avisen har kigget på en række eksempler i det nordsjællandske, hvor et månedskort til 14 zoner og et månedskort til 31 zoner koster det samme.

Pendler man fra Tisvilde til København hver dag, kan man nemlig købe et rejsekort med start i zone 49 Tisvilde og så rejse i 14 zoner via Hillerød mod København. Det koster 1.600 kroner for 30 dage.

Eller man kan vælge at lade sin startzone være nabobyen zone 37 Rågeleje. Her får man 31 zoner for samme pris. Og kortet gælder også til Tisvildezonen - og næsten hele det østlige Nordsjælland med Helsingør og hele kystbanen med i prisen.

Læs også: Sydsjælland er taberen i stor prisreform af den kollektive trafik

Til Frederiksborg Amts Avis forklarer Eskil Thuesen, talsmand for Takst Sjælland, at prisforskellene skyldes, at prisen for et pendlerkort udregnes som en fugleflugtslinje mellem start og slutpunkt. Derefter afgør de naturlige rejseveje, hvilke zoner der kommer på kortet.

»I Nordsjælland er situationen den, at der er flere naturlige rejseveje, fordi der både er S-tog, kystbanen, lokalbanen og højfrekvensbusser. Derfor får man typisk flere zoner på rejsekortet, hvis man pendler til København, end hvis man bor i andre dele af Sjælland. Fra Tisvilde er den naturlige rejsevej til København via Hillerød. Derfor får man de zoner på pendlerkortet, som gør at man kan køre til og fra København. Men fra den østlige del af Rågeleje er der - udover turen via Hillerød - også en naturlig rejsevej via Helsingør. Derfor får man flere zoner med ved at vælge Rågeleje som startzone,« siger han til Frederiksborg Amts Avis.

Du kan selv eksperimentere med forskellige priskombinationer via dette kort.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Hvem finder den største "bonus" målt i zoner fra en af de typiske pendlerbyer til Københavns centrum ?

Den bedste jeg har fundet endnu er 267-72 i stedet for 130-1, 48 zoner frem for 17 = 182% bonus

  • 6
  • 1

Jeg pendler fra København til Helsingør, så jeg skal købe et pendlerkort fra Roskilde til Helsingør, da naturlig rejsevej også er via København.

Det gør så jeg kan køre "gratis" til Roskilde og bese domkirken. Det vil jeg nok benytte mig af 2-3 gange om året, men så heller ikke mere tænker jeg.

Alternativt ville jeg blive hjemme, eller tage bilen til Roskilde.

Det samfundsmæssige tab må være begrænset, og belastningen på det offentlige transportsystem til at overse.

  • 2
  • 2

Når nu Takst Sjælland er bygget op om de såkaldte "Naturligerejse ruter" - defineret af Rejsekortet - og det pendlerkort (periodekort) den rejsende har, kun præsentere de to zoner, som er udvalgt på købstidspunktet. fx zone 51 til zone 8. - Hvilken dokumentation har man så for de "gyldige rejse zoner"?
Problemstillingen indeholder jo, at Rejseplanens anbefalinger er forskellig over dagen og ugen. Derudover vil de rejsende i Hovedstadsområdet over en flerårig periode skulle ændre rejseruter adskillige gange, pga. dels signal projektet og dels renoveringer i "røret" under København.
Vi har allerede haf de første sammenstød mellem rejsende og "kontrollører" der ikke er enige om, hvorvidt de to endezoner også dækker over den zone man aktuelt befinder sig i.

  • 2
  • 0

Sydpå kan man administrere Berlin og omegn, vel svarende til Kbh-Hillerød-Roskilde-Køge, med blot 3 zoner. Månedskort for alle 3 zoner ca. 1100 kr og så kan man i weekender og helligdage medtage sin partner og op til 2 børn (og en hund!) gratis på periodekortet. Og kortet er i øvrigt en almindelig papirbillet istedet for et uigennemtænkt (for de rejsende) rejsekort.

  • 5
  • 0

Du kunne udvide til 267-34. Så får du 52 zoner frem for 17. Zonepris 44kr

Desværre er en tur fra Roskilde til Stenløse 8-74 på 4 zoner ret dyr fordi man skal helt ind over zone 1. Den koster 16 zoner til 1390kr, selvom man kun har brug for 4 zoner. Så må man anskaffe to pendlerkort så man køber Roskilde Risø(8-84) på det ene kort og betaler 375 for de 2 zoner. PLUS fra Ølstykke til Stenløse på pendlerkort nr 2 og betale 375 for det. I alt 750 kr og tæt ved halv pris, men alligevel en zonepris på 187 kr

  • 2
  • 0

"Derfor har Skåne Trafikken valgt at tage konsekvensen. Mere end 200 zoner bliver i slutningen af marts skrottet og bliver i stedet erstattet af tre sølle zoner. En lille, en mellem og en stor zone, der dybest set er tre cirkler, som man lægger ned over et kort over Skåne.
Køber man et månedskort til den lille eller den mellemste cirkel koster det henholdsvis 390 kroner og 650 kroner om måneden. Køber man den store, så kan man for 940 kroner om måneden rejse ubegrænset rundt i hele Skåne, et område der er lige så stort som hele Sjælland.

Til sammenligning koster det 3600 kroner for et periodekort begrænset til strækningen mellem Gilleleje og Gedser"

http://www.tv2lorry.dk/artikel/tue-pendler...

  • 3
  • 0

Vi har desværre ikke kunnet gennemskue hvilket indhold der er i de nye definitioner ;-)

Mere alvorligt så er det i mine øjne ikke retfærdigt eller mere enkelt men det stikmodsatte at man på rejsekort nu selv skal betale hvis det offentlige bliver forsinket. En af de andre ting som sjældent bliver nævnt er at Movia også har brudt med princippet om at en rejse fra A til B koster noget bestemt. Kommer den til at tage længere end de i teorien har forestillet sig, så bliver rejsen dyrere.

  • 6
  • 0

Det er jo lige som når man rejser med rejsekortet. Fra Brøndby Strand til København betaler jeg for 4 zoner, men hvis jeg kører videre med toget til Buddinge koster det i alt kun 3 zoner. Altså får jeg penge tilbage for turen fra København til Buddinge.
Forskellen er bare, at jeg kun kan få rabat på rejser, jeg faktisk foretager. Jeg skal jo tjekke ind og ud. Med pendlerkortet kan man få rabatten uden at foretage rejserne til den mere fordelagtige endestation.

  • 1
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten