Selvhelende gummi kan være enden på dækskift

Et punkteret dæk skal næsten altid skiftes. Selv de punkterfrie, såkaldte ‘run flat’-dæk er kun en midlertidig løsning, som kun holder op mod 100 km., inden de skal skiftes ud.

Nu har en flok tyske forskere udviklet en ny gummistruktur, der måske gør dækskiftet overflødigt. Den nye type gummi kan nemlig hele sig selv, og nøglen er, at gummiet ikke er vulkaniseret. Det skriver Tech Times.

Vulkanisering er en kemisk proces, som gør gummi hård og slidstærk, uden at det svækker elasticiteten. Ved at tilsætte svovl og varme danner polymermolekylerne i gummiet lange ‘kæder’, som er bundet sammen af svovlatomerne.

Ulempen ved vulkaniseringen er, at hvis polymerkæderne bliver brudt ved en punktering, kan de ikke opnå samme elasticitet efter lapning. Området er altså svagere og mere sårbart end tidligere, hvorfor dækket må udskiftes.

Modifikation i gummiblandingen

Flere forskerhold har forsøgt at komme problematikken til livs, men de hidtil producerede prototyper har ikke kunnet levere samme stabilitet på lang sigt. Det problem er forskergruppen fra Leibniz Institut for Polymerforskning i Dresden nu kommet til livs.

Læs også: Slut med punkteringer: Koreanere klar med bildæk uden luft

Det er en kemisk modifikation af bromobutylgummi, som er kommerciel, syntetisk gummi, som gør, at nye polymerkæder kan dannes efter en punktering. Dermed er dækket lige så stærkt, som før det punkterede.

Det er et miks af carbon og nitrogen, som er blevet tilført gummiet, som danner de nye kæder på det udsatte område i dækket og dermed heler det. Det sker ved tilførsel af varme.

Forskerne beskriver i deres rapport, som er udgivet i ACS Applied Materials & Interfaces, hvordan dækket heler ved stuetemperatur, hvilket gør det muligt i en opvarmet garage. Studiet viste også, at jo højere varme, man udsatte punkteringen for, jo hurtigere ville helingen også finde sted.

Otte dage efter punkteringen, kunne dækket klare et tryk på 52 bar.

Dækket er indtil videre kun udviklet til testforsøg, men viser deres forskningsresultater sig at kunne gøre sig gældende ved en kommercialisering, kan det måske være enden på dyre dækskift.

Emner : Biler
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Er der tale om et specielt dæk, der køres ved abnormt høje tryk? 52 bar svarer til ca 750 Psi. 52 Psi svarer til ca 3,5 bar og det er stadig et meget højt tryk.

  • 0
  • 0

Er der tale om et specielt dæk, der køres ved abnormt høje tryk?

Det er selvfølgelig ikke dækkets normaltryk, der henvises til, men en stressrest på hvad "lapningen" kan holde til.

Det er mere i interessant, hvor lang tid processen tager. De færreste vil vel undvære bilen en uge mens dækket heler, hvis et dækskifte kan klares på et kvarter. I praksis punkterer folk jo ikke hjemme i garagen, men ude på vejene. Et dækskifte eller buksering kan altså ikke undgås.

  • 0
  • 0

De siger at dækket kan holde til 750 psi, hvilket er mere end 20 gange det normale tryk, så den er vist god nok.

  • 0
  • 0

Nu står der ikke at et dæk bruger det tryk, kun at materialet kan tåle det.

Jeg kørte med 3,2 bar (foreskrevet) med mine 40-profil dæk. Det holdt jeg op med. Godt nok forsvandt nyrestenene, men komfort var der nul af :-)

  • 0
  • 0

Så jeg ikke engang en udsendelse om en over danske farvande nedskudt tysk flyvemaskine fra 2. Verdenskrig, hvis brændstoftanke var lavet af en gummimasse, der kunne tåle at blive skudt igennem, hvorefter den "helede" af sig selv? Efter 50 år på havbunden "virkede" det endnu...

Mvh MM

  • 0
  • 0

Uden at være på helt sikker grund, tør jeg godt komme med dette bud:

Gummiet vil, hvis ikke indholdet af tanken er under et vidst tryk i forhold til gummiets elasticitet, trække sig sammen og efterlade et mindre hul, end størrelsen af det projektil, som forårsagede hullet. Men heling er der ikke tale om.

Prøv f.eks. at slå et søm igennem et (helst kasseret) dæk, træk sømmet ud, og se, at der ikke er et sømformet hul igennem.

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten