Selvbyggerubåd skal sejle verden rundt
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
By signing up, you agree to our Terms & Conditions and agree that Teknologiens Mediehus and the IDA Group may occasionally contact you regarding events, analyzes, news, offers, etc. by telephone, SMS and email. Newsletters and emails from Teknologiens Mediehus may contain marketing from marketing partners.

Selvbyggerubåd skal sejle verden rundt

For ubådsbyggeren Peter Madsen er Kraka, hans anden ubåd, kun et skridt på vejen mod noget større. Han vil bruge sine erfaringer til at bygge en endnu større ubåd, der kan sejle verden rundt. Det er hans eget selvstændige projekt, som han regner med vil tage omkring otte år.

Han er gået i gang med at designe undervandsfartøjet til verdensomsejlingen og lægger i det hele taget ikke skjul på, at han har dedikeret sit liv til at lave ubåde. Han har ingen konkret uddannelse inden for »faget«, men har dog påbegyndt to forskellige ingeniørstudier uden at færdiggøre dem.

Han har bl.a. spredt sin fascination ved at tilbyde folk et dyk med sin første ubåd, Freya.

»En ubåd er et udmærket socialt instrument, hvor man kan møde mange mennesker,« mener Peter Madsen.

Han behøvede ikke at smitte Claus Nørregaard med sin fascination. Den har den 32-årige gørtler haft fra barndommen.

»Min drivkraft har været tanken om at have min egen ubåd. En maskine fyldt med mystik og hemmeligheder. Og da jeg fik chancen for at bygge en selv, greb jeg den. Det har været sjovt, og den er ligesom mit barn. Jeg har stærke følelser for den,« siger han.

Ifølge Claus Nørregaard er det ikke meget anderledes at bygge en ubåd end at ombygge en veteranbil. Man er bare nødt til at starte fra bunden.

Men der er også andre årsager til hans forelskelse i ubåde.

»Det er slut, hvis jeg laver for mange fejl. Ingen kommer og redder mig. Det er fascinerende,« siger han.

De to ubådsbyggere mødte hinanden for tre år siden, da Peter Madsen arbejdede på Freya. Dengang boede han i Farum, og værkstedet lå på Claus Nørregaards rute til arbejde. Projektet vakte Claus Nørregaards nysgerrighed, så en dag gik han ned og hilste på Peter Madsen. Siden har de sejlet med Freya og sammen arbejdet på Kraka.

I slutningen af maj tager de til Århus i den nye ubåd, og der er planer om en tur til Bornholm. u