Selv klimakrigere freder de danske indenrigsfly
Et forbud mod indenrigsflyvninger, som flere europæiske lande arbejder på, giver ikke mening herhjemme, trods Danmarks lille størrelse. Faktisk ville det være ren symbolpolitik.
Sådan lyder det fra to klimadebattører, som ellers ikke holder sig tilbage, når der er CO2-udledning at spare. Men i lyset af få flyruter og mangel på reelle alternativer skal der andre virkemidler til end forbud, mener tænketanken Concitos transportekspert, Henrik Gudmundsson:
- emailE-mail
- linkKopier link

Fortsæt din læsning
- Sortér efter chevron_right
- Trådet debat
Hvor er det ædelt, uselvisk og ligefrem opofrende, at de sådan vil redde verden fra en klimakatastrofe.skævt? Er jeg den eneste som finder det enormt klima-uretfærdigt (+ overpriviligeret og elitært) at nogle få danskere føler, at netop de er berettigede til at fly-pendle mellem AAL og CPH?? alt imens der lige nu sidder en gruppe unge (ægte ->) klimakrigere og sultestrejker?
Man kan også tage de kyniske briller på og sige, at de er en flok egoistiske dovne skiderikker, der blot vil redde dem selv fra katastrofen, ved at få alle andre til at gøre arbejdet.
Sandheden ligger nok et sted imellem disse to udlægninger, men man skal ikke være blind for at der er en vis selvopholdelsesdrift, idet de, i deres retorik, virkeligt tror på den kommende katastrofe.
Elfly
De korte distancer i Danmark gør vel, at Danmark kan blive et af de første lande som har 100% el på indenrigsfly.
I Norge har man besluttet for længst at indenrigsfly skal flyve på el ASAP
Energitætheden i batterier skal blot stige til + 400 wh / kg ( i dag ca 230 wh) En sådan energitæhed vil være sansynligt i dette årti .
Med en sådan energitæthed vil det være muligt at flyve med elfly ikke bare indenrigs , men også til de større lufthavne i bla Frankfurt og Amsterdam mf fra DK. Det endda med en betydelig sikkerhedsmargin .
Selvfølgelig er der klimakrigere der freder indenrigsfly, ligesom der er svenskere der ikke kan lide Surströmming eller krebsekalas.
skævt? Er jeg den eneste som finder det enormt klima-uretfærdigt (+ overpriviligeret og elitært) at nogle få danskere føler, at netop de er berettigede til at fly-pendle mellem AAL og CPH?? alt imens der lige nu sidder en gruppe unge (ægte ->) klimakrigere og sultestrejker?
De korte distancer i Danmark gør vel, at Danmark kan blive et af de første lande som har 100% el på indenrigsfly.
"Med tog er udledningen 25 gram CO2 per passagerkilometer
Hvordan ser regnskabet ud med bus og katamaran, København-Odden-Århus?
Hvorfor er det at man ikke kan nå Sønderborg, Karup, Aarhus, Aalborg med tog på under 2½ time. Burde man ikke gøre noget ved dette?
Så fordi man har ned prioteret jernbanen (i årevis), så behover man ikke gøre noget ved at minimere indenrigsflyvningerne. Hvis man nu giv folk et hurtig og godt alternative til indenrigsflyvningerne (lyntog), så kunne det jo være at folk ville vælge indenrigsflyvningerne fra.
Gad vide hvad der ville ske på job og bolig området, hvis der kom et lyntog over kattegat (København - Roskilde - Kalundborg - Aarhus) og (København - Roskilde - Kalundborg -Herning)?
Aahus er tæt på, med de nye IC-tog, signaler og elelktrificering er den nok under 2½ time.
Har vi danske flyruter, hvor der findes togalternativer på 2,5 time eller mindre?
Det er svært at undgå disse gruppenavne. Forhåbentligt opfattes de rimeligt ens.