Selv klimakrigere freder de danske indenrigsfly

Plus24. maj 2021 kl. 10:0010
Selv klimakrigere freder de danske indenrigsfly
Illustration: Aalborg lufthavn.
Frankrig forbyder de korte­ste flyruter, og også Tyskland arbejder på et stop. Men herhjemme ville det være ren symbolpolitik, lyder det.
Artiklen er ældre end 30 dage

Et forbud mod indenrigsflyvninger, som flere europæiske lande arbejder på, giver ikke mening herhjemme, trods Danmarks lille størrelse. Faktisk ville det være ren symbolpolitik.

Sådan lyder det fra to klimadebat­tører, som ellers ikke holder sig tilbage, når der er CO2-udledning at spare. Men i lyset af få flyruter og mangel på reelle alternativer skal der andre virkemidler til end forbud, mener tænketanken Concitos transportekspert, Henrik Gudmundsson:

Gratis adgang i 30 dage

Tegn et gratis prøveabonnement og få adgang til alt PLUS-indhold på Ing.dk, Version2 og Radar, helt uden binding eller betalingsoplysninger.

Alternativt kan du købe et abonnement
remove_circle
Har du allerede et PLUS-abonnement eller klip?
close

Velkommen til PLUS

Da du er ved at tilmelde dig en gratis prøve beder vi dig hjælpe os med at gøre vores indhold mere relevant for dig, ved at vælge et eller flere emner der interesserer dig.

Vælg mindst et emne *
Du skal vælge en adgangskode til når du fremover skal logge ind på din brugerkonto.
visibility
Dit medlemskab giver adgang
Som medlem af IDA har du gratis adgang til PLUS-indhold, som en del af dit medlemskab. Fortsæt med MitIDA for at aktivere din adgang til indholdet.
Oplever du problemer med login, så skriv til os på websupport@ing.dk
Abonnementsfordele
vpn_key
Fuld adgang til Ing.dk, Version2 og Radar
Fuld digital adgang til PLUS-indhold på Ing.dk, Version2 og Radar, tilgængeligt på din computer, tablet og mobil.
drafts
Kuraterede nyhedsbreve
Det seneste nye fra branchen, leveret til din indbakke.
Adgang til andre medier
Hver måned får du 6 klip, som kan bruges til permanent at låse op for indhold på vores andre medier.
thumb_up
Adgang til debatten
Deltag i debatten med andre kloge læsere.
10 kommentarer.  Hop til debatten
Debatten
Log ind eller opret en bruger for at deltage i debatten.
settingsDebatindstillinger
10
26. maj 2021 kl. 09:32

skævt? Er jeg den eneste som finder det enormt klima-uretfærdigt (+ overpriviligeret og elitært) at nogle få danskere føler, at netop de er berettigede til at fly-pendle mellem AAL og CPH?? alt imens der lige nu sidder en gruppe unge (ægte ->) klimakrigere og sultestrejker?

Hvor er det ædelt, uselvisk og ligefrem opofrende, at de sådan vil redde verden fra en klimakatastrofe.

Man kan også tage de kyniske briller på og sige, at de er en flok egoistiske dovne skiderikker, der blot vil redde dem selv fra katastrofen, ved at få alle andre til at gøre arbejdet.

Sandheden ligger nok et sted imellem disse to udlægninger, men man skal ikke være blind for at der er en vis selvopholdelsesdrift, idet de, i deres retorik, virkeligt tror på den kommende katastrofe.

9
25. maj 2021 kl. 16:04

Elfly
De korte distancer i Danmark gør vel, at Danmark kan blive et af de første lande som har 100% el på indenrigsfly.

I Norge har man besluttet for længst at indenrigsfly skal flyve på el ASAP

Energitætheden i batterier skal blot stige til  + 400 wh / kg ( i dag ca 230 wh) En sådan energitæhed vil være sansynligt i dette årti .

Med en sådan energitæthed vil det være muligt at flyve med elfly ikke bare indenrigs , men også til de større lufthavne i bla Frankfurt og Amsterdam mf fra DK. Det endda med en betydelig sikkerhedsmargin  .

8
25. maj 2021 kl. 15:17

Selvfølgelig er der klimakrigere der freder indenrigsfly, ligesom der er svenskere der ikke kan lide Surströmming eller krebsekalas.

7
25. maj 2021 kl. 10:46

skævt? Er jeg den eneste som finder det enormt klima-uretfærdigt (+ overpriviligeret og elitært) at nogle få danskere føler, at netop de er berettigede til at fly-pendle mellem AAL og CPH?? alt imens der lige nu sidder en gruppe unge (ægte ->) klimakrigere og sultestrejker?

6
25. maj 2021 kl. 09:44

De korte distancer i Danmark gør vel, at Danmark kan blive et af de første lande som har 100% el på indenrigsfly.

5
25. maj 2021 kl. 09:21

"Med tog er udledningen 25 gram CO2 per passagerkilometer

Hvordan ser regnskabet ud med bus og katamaran, København-Odden-Århus?

4
25. maj 2021 kl. 06:47

Hvorfor er det at man ikke kan nå Sønderborg, Karup, Aarhus, Aalborg med tog på under 2½ time. Burde man ikke gøre noget ved dette?

Så fordi man har ned prioteret jernbanen (i årevis), så behover man ikke gøre noget ved at minimere indenrigsflyvningerne. Hvis man nu giv folk et hurtig og godt alternative til indenrigsflyvningerne (lyntog), så kunne det jo være at folk ville vælge indenrigsflyvningerne fra.

Gad vide hvad der ville ske på job og bolig området, hvis der kom et lyntog over kattegat (København - Roskilde - Kalundborg - Aarhus) og (København - Roskilde - Kalundborg -Herning)?

3
25. maj 2021 kl. 00:09

Aahus er tæt på, med de nye IC-tog, signaler og elelktrificering er den nok under 2½ time.

2
24. maj 2021 kl. 19:09

Har vi danske flyruter, hvor der findes togalternativer på 2,5 time eller mindre?

1
24. maj 2021 kl. 18:17

Det er svært at undgå disse gruppenavne. Forhåbentligt opfattes de rimeligt ens.