Seks kompetencer fremtidens ledere skal have i 2025

Illustration: Rawpixel.com/Bigstock

Kunstig intelligens og robotter vil sluge nuværende stillinger, ændre vilkårene for medarbejdere og skabe nye jobroller. Samtidig flytter arbejdskraften og flygtninge på tværs af grænser, hvilket skaber et arbejdsmiljø med større diversitet end nogensinde.

Det medfører udfordringer, som er nødt til at blive løst.

Den teknologiske udvikling stiller ikke kun krav til firmaernes fodfolk og specialister, men også til personerne øverst i ledelseshierarkiet.

De skal kunne forstå komplekse, tekniske problemstillinger i et mangfoldigt kludetæppe af nationaliteter samt aldersgrupper. Jobfinder giver dig seks bud på kvalifikationer, som chefer skal have inden for det næste årti.

Ledere skal kunne agere pædagoger

Det lyder måske mærkeligt. Men chefen skal kunne tage pædagog-hatten på, hvis stridigheder skulle opstå. Risikoen bliver ikke mindre. Fremadrettet fortsætter flere nationaliteter med at gøre arbejdsmiljøer mere multikulturelle.

Søger du nye udfordringer? Tjek dine muligheder på Jobfinder.

De ældste veteraner på kontoret lever længere, hvilket betyder, at de bliver længere på arbejdsmarkedet. Mens unge mennesker vil strømme til virksomheder for at vise deres værd.

Formentlig vil det ikke være et problem, men en leder skal være mand eller kvinde nok til at være mellemleddet, der løser konflikter såvel som tekniske udfordringer.

Vurdering af faglighed er ikke længere nok

Netop af den årsag bør ledere være menneskekendere. Faglige kvalifikationer vil for evigt være afgørende, men blødere værdier får større betydning.

Firmaer kræver kreativ tænkning til løsninger, kritisk sans og ferme kommunikations evner.

Stort behov for dygtigere ledere. Er du den rette til jobbet?

Personlige kvaliteter kan være svære at vurdere. Ikke desto mindre skal de rette medarbejderes hyres, og ansvaret falder i sidste ende på manageren.

Effektive ledere skal kunne evaluere ansattes og mulige medarbejderes tekniske såvel som bløde kompetencer.

Unge mennesker søger udvikling og lydhørighed

Lederen, der altid vil tage samtlige beslutninger, kan godt gå på tidlig pension. Især unge ingeniører og it-professionelle har behov for at blive motiveret frem for pisket, hvis de skal levere toppræstationer.

Bredt udvalg af spændende projekter. Find drømmejobbet nu.

Konkurrencen om de bedste kandidater på et arbejdsmarked, som konstant tørster efter flere folk, sætter i endnu større grad krav til at holde ansatte glade. Derfor skal chefer kunne hjælpe talentfulde aspiranter og erfarne specialister med at udvikle sig. Både fagligt og personligt.

Resultater før timetal

Om medarbejderen knokler på kontoret, derhjemme om aftenen eller i weekenden vil blive mindre vigtigt.

Valgfri arbejdstider samt teknologiens fremskridt sikrer medarbejdere et fleksibelt arbejdsmarked, hvor de får ansvar til gengæld for kontrol over deres egen tid.

Design- og udviklingsingeniører er de mest eftertragtede lige nu. Se de nyeste tilbud.

Managere er således nødsaget til at acceptere vilkårene for at holde på de bedste medarbejdere. Frem for at vurdere mængden af timer på kontorstolen skal ansatte først og fremmest bedømmes på deres resultater.

Det kan betyde, at de mest effektive kun arbejder 25 timer om ugen, men det kan man som arbejdsgiver være tvunget til at acceptere.

Forstå følelserne i dine folk

Empati bliver ofte nævnt som en nødvendig kvalitet for fremtidens ledere. Og det er ikke uden grund. Det handler både om at kende sine egne svagheder og styrker, men også at kunne genkende de samme sider eller mangel på samme i andre mennesker.

Chefer skal kunne spotte, hvorvidt nogle ansatte går igennem svære perioder, og dernæst tale med personen om problemet, hvor det at kunne relatere til forskellige følelsesmæssige tilstande er væsentligt.

Chefen skal simpelthen kunne sætte sig i en anden mands kontorstol.

Managere skal kunne surfe med på teknologibølgen

Allerede nu spreder Internet of Things og robotter sig langt ind i alverdens virksomheden, mens brugen af data konstant optimeres.

Klassiske roller på arbejdsmarkedet vil ændrer sig, og behovet for nye kompetencer vil opstå. Ledere skal være i stand til at håndtere den udvikling. Medarbejdere vil med garanti komme med problemer, der skal løses, og chefen er nødt til at kunne levere et brugbart svar.

Derfor skal fremtidens ledere være i stand til at omfavne teknologien og de forandringer, den medfører.

Artiklen er inspireret af det amerikanske karrieremedie Fastcompany.