Seismisk udstyr skal lytte efter hjerteslag på kæntret fragtskib
Beredskabsstyrelsens eksperter er fløjet ud til det forulykkede fragtskib "Omer N" i Femern Bælt. De skal med et højt specialiseret lytteudstyr forsøge at finde livstegn fra syv savnede søfolk.
»Lytteudstyret fra amerikanske Delsar er af seismisk karakter og har bl.a. været brugt ved jordskælv,« forklarer ingeniør Lennart Kvist-Sørensen, chef for Beredskabsstyrelsens videnscenter for materiel og transport.
»Udstyret består af magnetplader og jernspyd, der kobles til den bestemte del af skroget, hvor man håber at finde liv. Til det hører filtre, der kan sortere rystelser fra for eksempel maskinstøj fra, og sensorer så fine, at de kan høre hjerteslag, samt hørebøffer.«
En stor redningsaktion med danske og tyske skibe, dykkere og redningshelikoptere samt eksperter med lytteudstyr er i gang ved det forulykket fragtskib. Men håbet om at finde syv savnede søfolk af den i alt 11 mand store, tyrkiske besætning svinder.
Meget tyder på, at de syv savnede mænd er fanget nede i skibets skrog. Men først klokken 7 mandag morgen blev det muligt for dykkerne fra Søværnets minørtjeneste i Kongsøre at trække liner rundt om fragtskibet og entre det:
»Store dønninger og vragrester gjorde det for farligt for dykkerne at trænge ind i skibet, så længe det var mørkt,« forklarer orlogskaptajn Hans-Christian Iversen fra Søværnets Operative Kommando, SOK.
Det 73 meter lange slovakiske fragtskib kæntrede søndag aften og ligger nu på bagbords side med overbygningen under vandet.
Årsagen til ulykken, der skete i roligt vejr med god sigt, er et fuldstændigt mysterium.
»Intet tyder på hverken kollision, eksplosion, eller at lasten med gødning har forskubbet sig,« siger Hans-Christian Iversen og tilføjer, at der ikke er nogen risiko for forurening.
Skibet, der for over 20 år siden blev bygget på Nordsøværftet i Ringkøbing, driver nordover og forventes at gå på grund ved Rødsand i nærheden af Rødby.
