Se SpaceX 'næsten' lande rakettrin på flydende platform
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Se SpaceX 'næsten' lande rakettrin på flydende platform

Chefen for Space X, Elon Musk, havde kun sat oddsene for en succesfuld landing af Falcon 9-rakettens første trin til 50/50. Landingen af trinnet er led i et eksperiment i udvikling under SpaceX, hvor man forsøger at genbruge rakettrin i stedet for at lade dem synke i havet.

Læs også: Fra ELV til RLV, GO SpaceX!

SpaceX har en gang tidligere forgæves forsøgt en landing på den flydende platform med det mærkværdige navn 'Just Read the Instructions', der er en hyldest til sci-fi-forfatteren Iain M. Banks' bøger, hvor netop fartøjet 'Just Read the Instructions' optræder i bogen 'The Player of Games'.

Se video af den seneste landing her:

Illustration: Lasse Gorm Jensen
Emner : Raketter
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Det ser ud som om styringen er blevet ustabil. Man kan se hvordan udstødningen ændrer retning frem og tilbage samtidig med at raketten svinger voldsomt.

  • 3
  • 0

Skriv til SpaceX med spørgsmålet...kunne jeg lidt frækt sige. Det er nemlig deres foreløbige eneste video, og den har de altså klippet sådan. Det er ikke ing, der har klippet noget her. Ligesom dig Christian, så undrer klipningen også mig. Men mon ikke der kommer flere i løbet af de kommende dage.
mvh Thomas Djursing, journalist.

  • 15
  • 0

Ikke for at være pessimist men jeg tror ikke det vil lykkedes at lande en raket på den måde sikkert hver gang. Jeg tror de ude i en blindgyde.

  • 0
  • 2

Det virker ret tydeligt, at det er et "overskuds"-projekt fra Musk´s side, der virker til at lege lidt her. Han gav det jo også kun lave odds for at virke de første gange, og forventer først, at det virker på langt sigt.

I forhold til økonomien involveret i hele den samlede opsendelse forekommer det mig ikke, at Falcon 9 landingen har særlig stor betydning. Og derfor er det nok mere ok at "lege lidt".

Men Jonas Bjarnø har nogle meget interessante betragtninger i sin blog, som jeg virkelig vil anbefale at læse:

http://ing.dk/blog/fra-elv-til-rlv-go-spac...

  • 6
  • 0

Elon Musk har være ude med en forklaring på twitter (https://twitter.com/elonmusk):

Looks like the issue was stiction in the biprop throttle valve, resulting in control system phase lag. Should be easy to fix.

Så vent lidt med at kalde det en blindgyde til de har fundet og løst alle problemer.

  • 13
  • 1

Selv hvis de kun reddede hvert 3. trin, så er der gode besparelser at hente, måske omkring 100 millioner dollars om året med deres nuværende opsendelsesfrekvens.

Men udover det venter jeg med pessimismen endnu:

  • Januar missionen var første gang, raketten kommer i nærheden af prammen.
  • Februar missionen var første gang, raketten rammer præcist ovenover, hvor prammen skulle være. Prammen var ikke til stede pga. uvejr.
  • April missionen var første gang, raketten rent faktisk laver en landning, og er også første gang vi har ordentlige billeder fra et landingsforsøg. Prammen var også opgraderet til at håndtere stærkere bølgegang.

Hvis næste skridt er, at den faktisk lander ordentligt, men først vælter 10 sekunder efter, så er det endnu et fremskridt, og hver landing giver noget nyt at tage fat i. Om 30-40 forsøg burde det fungere nogenlunde pålideligt.

Det her er lidt ligesom Gemini-missionerne, hvor det også for en kort tid virkede helt håbløst at skulle lave dockings og rumvandringer, der begge fejlede stort i deres første forsøg, men problemerne blev løst.

  • 6
  • 0

Hvis vi nu skal være helt præcise, så er det her tredje landingsforsøg på en pram.

Det første i januar CRS-5 missionen. Der var dog ikke nok hydraulik væske og derfor styrtede Falcon 9 raketten ind i siden på platformen.

I det andet forsøg med DSCOVR missionen landede raketten ved siden af platformen ca. - 10 meter, pga. for høj søgang i Atlanten der også ødelagde udstyr på platformen. Derfor valgte de bevidst at lande ved siden af platformen.

I det tredje forsøg, som var i går, landede raketten på prammen, men tippede over pga. for "meget lateral hastighed". Dette skulle dog være en "easy fix" ifølge Elon Musk.

  • 2
  • 0

Der er ikke for mange børshandlere eller for få raketforskere. Der er forkerte love der favoriserer dem der sigter efter lommen frem for dem der sigter efter stjernerne!

  • 6
  • 0

Hvorfor ikke placere en ringbøje hvor raketten lander ned i .
Ca 20 meter (knap rakttens længde) under bøjen er der en "stødpude" bund . Raketten vil selv efter en ikke 100% lodret landing stå inde i ringbøjekonstruktionen.

Ovenstående ville kræve en mindre nøjagtighed i landingen end "få et sugerør " til at balancere på en tømmerflåde :o)

  • 1
  • 1

Det er meningen, hvor tosset det end lyder lige nu, at trinnet skal automatisk fyldes med brændstof igen via en robotarm, for derefter selv at flyve resten af vejen ind til land, så man ikke skal vente flere dage på, at prammen sejler hjem, med risiko for at trinnet plopper i vandet.

Jeg tænker at de kan få styringen til at blive så god, at de kan få raketten til at hoppe derhen hvor de vil, og hvis det fungerer fuldautomatisk, så kan man gøre det om og om igen.

  • 2
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten