- Marsbilen Curiosity er næsten færdigsamlet. Sådan vil den ser ud til august næste år, når den begynder sin udforskning på Mars. (Foto: Nasa/JPL-Caltech) Illustration: Nasa/JPL-Caltech.
- Curiosity er 2,5 meter lang og på størrelse med en MiniCooper. (Foto: Nasa/JPL-Caltech ) Illustration: Nasa/JPL-Caltech.
- Curiosity er udstyret med en robotarm og en mast med bl.a. panoramakamera. (Foto: Nasa/JPL-Caltech) Illustration: Nasa/JPL-Caltech.
- Marsbilens kameraer vil forhåbentligt kunne levere nye fantastiske billeder fra den røde planet. (Foto: Nasa/JPL-Caltech) Illustration: Nasa/JPL-Caltech.
- Curiosity under klargøringen til de termiske tests. (Foto: Nasa/JPL-Caltech) Illustration: Nasa/JPL-Caltech.
- Curiosity skal sendes op mellem den 25. november og 18. december i år. Den forventes at nå frem til Mats til august næste år. (Foto: Nasa/JPL-Caltech) Illustration: Nasa/JPL-Caltech.
Nasas 15 milliarder kroner dyre nye Mars-bil Curiosity er ved at være færdig.
- emailE-mail
- linkKopier link

- Sortér efter chevron_right
- Trådet debat
NASA er utrolig konservative og alt der ikke har "fløjet" før bliver kasseret fordi de skal være sikre på det virker. Curiositys computer har heller ikke udviklet sig meget i forhold til MER roverne spirit og opportunity, tilgengæld ved vi det virker når den når frem.
Sand har en sjov egenskab i at hvis man presser ned på det inden man udsætter det for sidelens krafter bliver det fast og til at kører på,
Nu er Curiosity næsen 2 gange større og 4 gange tungere så de større dimensioner alene burde gøre at den ikke kører så let fast.
Du mener bare fordi de efter kun 1944 dage kørte fast 100.000.000 Km fra den nærmeste falck station? Det var også kun 1852 dage længere end forventet, og Opportunity kører stadig. 2500 dage over garantien.JPL - står det ikke for: Junk Project Limited ?
JPL - står det ikke for: Junk Project Limited ?
Det sjove ved dækmønsteret er faktisk at de firkantede huller du kan se, skriver "JPL" i morse :-)
https://www.arrl.org/news/new-mars-rover-to-feature-morse-code
Poul-Henning
Hvorfor ikke have et mere solidt daekmoenster, naar man nu taenker paa problemerne med at koere fast som Spitit/Oppertunity har haft?