Se Københavns nye drejebro
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Se Københavns nye drejebro

Den nye gang- og cykelbro skal gå fra Vester Voldgade til Langebrogade, hvor der tilbage i 1700-tallet også gik en bro. Den nye bro forventes færdig i 2018. Illustration: Team BuroHappold Limited

Om tre år vil der blive lidt bedre plads på cykelstierne på Langebro i København. Til den tid vil der nemlig være opført en ny bro umiddelbart nord for Langebro, der er dedikeret til cyklende og gående trafik.

Opgaven med at designe broen er gået til et hold bestående af Buro Happold Engineering, WilkinsonEyre Architects, Urban Agency Aps, Eadon Consulting Lt, Speirs + Major LLP og Niras A/S. Det fortæller Realdania i en pressemeddelelse på fondens hjemmeside.

Den åbne bro ses i denne visualisering. Der skal være en fri gennemsejlingshøjde på 5,40 meter under den nye bro og en afstand på 20 meter mellem broens piller i lukket tilstand. Når broen åbnes, er der en gennemsejlingsbredde på 35 meter. Illustration: Team BuroHappold Limited

Holdets løsning er en bueformet drejebro over havneløbet, som fik de store ord frem i dommerkomiteen.

»Forslagets klare linjeføring over havnen er uden tvivl konkurrencens bedste besvarelse på en bro med et enkelt trafikalt flow mellem de to bydele, den skal forbinde. Det er en bro, vi mener, københavnerne kan være stolte af. Den præcise placering over havnerummet efterlader et ubrudt vandrum foran Bryghusprojektet og tilgodeser i det hele taget, at der er frit rum omkring både broen, Bryghusprojektet og de mange vigtige, historiske anlæg i området.«

Broen bliver anlagt på det sted, hvor der allerede tilbage i 1700-tallet var en broforbindelse, som byens soldater kunne benytte til at komme frem og tilbage mellem voldanlægget i København og på Christianshavn. Broen blev senere udvidet og genanlagt flere gange, indtil man i 1903 anlagde en svingbro, der kunne bære en jernbaneforbindelse lidt syd for de gamle træbroer. I 1930 anlagde man en vejbro, hvor den kommende bro også skal gå. Den blev i 1954 afløst af den eksisterende Langebro. Illustration: Team BuroHappold Limited

Broen bliver anlagt på et sted, hvor der også gik en bro tilbage i 1700-tallet. Broen blev anvendt af soldaterne, der patruljerede på byens voldanlæg. Fremover forventer Realdania imidlertid, at broforbindelsen vil blive brugt at 6.000-10.500 gående og cyklende hver dag. Det vil aflaste Langebro, hvor cykeltrafikken er vokset fra 22.000 cyklister dagligt i 2009 til 35.000 i 2013.

Broen kommer til at koste omkring 90 mio. kr, og bliver givet som en gave fra Realdania til byen, som overtager ejerskabet og vedligeholdelsespligten, når broen står færdig. Huset på Bryghusgrunden, som Realdania også sponsorerer, får til gengæld en mere central placering for byens bløde trafikanter. Her flytter Dansk Arkitektur Center og en række virksomheder med tilknytning til byggebranchen ind i 2017. Desuden skal bygningen rumme en restaurant og flere lejligheder. Oprindeligt var det også planen, at Realdania skulle have domicil i huset, men det er blevet droppet igen.

Et dansk hold bestående Cowi, Dissing + Weilting og Kragh & Berglund kom ind på andenpladsen i brokonkurrencen, hvor der i alt var forslag fra fem hold.

Broen forventes at stå færdig i 2018.

Emner : Broer
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Ja, Det er skønt at skue, endnu en bue, imens Vi tålmodigt venter på
Inder- og Cirkel-broer, der er to broer mere i vente i 2018. (havnen)
Den seneste cykelbro, kan ses på Velo Mondial.
Cycle Bridge Circular Road Essen.
Hvis man søger google billeder, new cycle bridge, fremkommer et væld af nye broer fra hele verden, et sandt boom.
Den ophængte rundkørsel ved Eindhoven, er nu også i Stavanger, Chicago og Bretagne ?
Foruden Japan, har også Canberra og Aukland NZ klimatilpassede cykel-broer, dvs m/halvtag.
I 2005 krævede Jeg flere Mia. til cykel-infrastruktur. (DCF-100Jubi)
det ser ud til at være lykkedes ganske godt.
(Verden er blevet Cykel Logisk Institut)

  • 2
  • 0

Datoen for åbningen af Cirkelbroen, er fastsat til Lør. 22 Aug.
Skydefagene til Inderhavnsbroen forventes at ankomme til Kbh i juli,
idag så Jeg at rækværk på ydersiderne er næsten færdigmonteret.
Det begynder at ligne et kapløb her i sidste fase.
Der var udsigt til ni broer i Kbh i år,
(Carlsbergbyen/Vigerslev Alle,) Dyssegraven, og Laboratoriegraven
tre på Vestvolden, o/ Vestbanen, Jyllingevej, samt erstatning af tidl. v. Husum St. (Sept.) Belvederekanal v/ H-C Ørstedværk.

  • 1
  • 0

Indenfor de seneste uger, har en ca. 300 m lang beton-bro/rampe sneget sig op langs baneskrænten i forlængelse af kommende Carlsberg St. forplads v/ Vester Fælledvej. Der mangler 20 m. den nye station åbner i 2016. så for en gangs skyld ser det ud til at lykkes
med at være i god tid.
Det er de manglende 400 m der realiserer Carlsbergruten.

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten