Se hele Ingeniørens aktindsigt om Femerns trafikprognose
more_vert
close
close

Vores nyhedsbreve

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser og accepterer, at Mediehuset Ingeniøren og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Mediehuset Ingeniøren kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Se hele Ingeniørens aktindsigt om Femerns trafikprognose

Vil Femern-tunnelen få 713.000 biler, som årligt krydser Storebælt, til i stedet at tage turen over Lolland? Det spørgsmål er centralt for, om den 64 milliarder kroner dyre, faste forbindelse til Tyskland kan betale sig selv hjem.

Bilisterne skal betale hovedparten af gildet, og det kommer ikke til at ske uden bidraget fra Storebælt. Det udgør over 40 procent af den trafikvækst, som skal til for at holde tilbagebetalingstiden nede. Hvis ikke det lykkedes transportminister Magnus Heunicke (S) at vride armen om på entreprenørerne, er den nu oppe på 39 år. Kommer den over 50 år, lider forbindelsen rentedøden.

Ingeniøren har derfor forsøgt at opklare baggrunden for, at Femern A/S' konsulenter, de tyske firmaer Intraplan og BVU, beregner, at så mange biler vil flytte ruten fra Storebælt.

Læs også: Prognose: Femern-tunnel skal stjæle 718.000 biler fra Storebælt

Ingeniøren var med til at inspirere Enhedslistens transportordfører, Henning Hyllested til at bede ministeren om en forklaring. Svaret ser du nedenfor:

Derefter søgte Ingeniøren aktindsigt i alt materiale, som ministeren henviste til. DTU kunne dog ikke helt genkende ministerens konklusioner:

Læs også: DTU undrer sig: Vores undersøgelser siger intet om Femern-prognose

Nedenfor ser du alt det materiale, som universitet har afleveret til Femern A/S. Intet af det har direkte noget med overfllytning af personbiler fra Storebælt at gøre:

I første omgang fik Ingeniøren afslag på aktindsigt i de analyser af betalingsdata, som Magnus Heunickes nævnte i sit svar.

Læs også: Femern hemmeligholder essentiel trafikanalyse

Senere tvang ministeren dog Sund & Bælt, som er moderselskab for både A/S Storebælt og Femern A/S, til at skrive et notat om analysen. Det kan du se nedenfor:

Læs også: Minister tvinger Femern A/S til at udlevere trafikanalyse til Ingeniøren

Notatet indeholdt i første omgang ikke de nummerpladescanninger, som ministeren også omtalte i sit svar. Dem fik Ingeniøren ved fornyet henvendelse udleveret af Sund & Bælt, og de følger herunder. Scanningerne er udført torsdag den 28. oktober og søndag den 31. oktober 2010 og analyseret af DTU:

Ingeniørens omtale af sagen fik Femern A/S til at udarbejde et såkaldt memo om overflytning af personbiler fra Storebælt til Femern-tunnelen:

Også de tyske konsulenter hos Intraplan og BVU skrev et nyt notat om overflytningen:

Og inden vi lukker helt, skal læserne ikke snydes for den officielle trafikprognose fra de tyske konsulentfirmaer, som er blevet kritiseret i skarpe vendinger fra flere sider.

Læs også: »Femern-tunnelens trafikprognose opfylder ikke de simpleste krav til faglig ordentlighed«

Prognosen stammer fra november sidste år og kan læses her:

Her er redaktionen gået i stå. Det er hverken lykkedes at dokumentere eller gennemskue, om prognosen er rigtig eller forkert. Læsere, der ud af ovenstående rapport-spam har et bud på det svar, er mere end velkomne til at bidrage til debatten under denne artikel.

Er det ikke på tide, at Danmark tager sig sammen til lukke det syge Fehmeren-projekt ned. Dels bliver det alt for dyrt og dels bliver konsekvenserne for trafikken til Københav og Helsingør m.m. sandsynligvis en yderligere overbelastning af de i forvejen overbelastede motorveje m.m.???

  • 2
  • 0