Se Hamborgs nye dansktegnede vartegn

Illustration: Dissing+Weitling

En ny skråstagsbro med et hovedspænd på 350 meter skal fra 2016 opføres i Hamborg. Broen skal afløse den ikoniske Köhlbrandbrücke, der med sine 135 meter høje diamantformede pyloner har været et vartegn for havnebyen siden 1974. Köhlbrandbrücke var det første eksempel på en bro med to skråstagsplaner og diamantformede pyloner.

Broen er imidlertid nedslidt, og brodækket, der hænger 53 meter over havoverfladen, er blevet en forhindring for havnens stadigt større skibe.

Den nye bro - Süderelbebrücke - er tegnet af et dansk-tysk hold bestående af det danske arkitektfirma Dissing+Weitling og to tyske ingeniørfirmaer Schlaich Bergermann und Partner og WTM.

Köhlbrandbrücke blev opført i 1974, men allerede i 2008 stod det klart, at dens dage var talte. Præcist hvornår nedrivningen skal begynde er endnu ikke fastlagt. (Foto: Wolfgang Meinhart/Wikimedia Commons) Illustration: Wolfgang Meinhart, Hamburg/Wikimedia Commons

Deres vinderforslag er også en skråstagsbro. Hovedspændet er 350 meter, og de to pyloner af beton og stål skal være 145 meter høje. Brodækket af stål kommer til at hænge 55 meter over vandoverfladen. Tilslutningsfagene kommer til at være af beton.

Byen havde krævet, at den nye bro skulle kunne blive et nyt vartegn for havnebyen. Og dommerne var begejstrede for, at designet skaber referencer til Köhlbrandbrücke, uden dog at efterligne forgængeren. Desuden var de imponerede af de gennemarbejdede detaljer i projektforslaget.

Byggeriet af broen, der er budgetteret til 1,3 milliarder kroner, går efter planen i gang i 2016.

En af de store udfordringer i projektet for arkitekterne var at få tilslutningsfagene, der er bjælkebroer af beton, til at smelte umærkeligt sammen med hovedspændet, hvor brodækket er af stål. (Illustration: Dissing+Weitling, Schlaich Bergermann und Partner og WTM) Illustration: Dissing+Weitling
Emner : Broer
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Citat: "Se Hamborgs nye dansktegnede vartegn" "Hovedspændet er 350 meter, og de to pyloner af beton og stål skal være 145 meter høje"

HOV! Af teksten fremgår det, at det er et dansk-tysk konsortium som har tegnet broen. Så er den vel ikke dansk?

Vartegn, ja måske, men jo kun af mangel på bedre. Der er jo tale om en helt almindelig skråstagsbro. Den gamle var speciel, da den, som det korrekt fremgår af teksten, var blandt de første skråstagsbroer med diamantformede pyloner. Men det nye design er på ingen måder unikt eller specielt, og dementionerne er jo heller ikke imponerende. Pylonerne bliver 145 meter høje, Øresundsbroens er 200 meter. Hovedspændet bliver 350 meter, mod Øresundsbroens 490 meter.

Den gamle bro må rives ned lang tid før dens levetid reelt er udløbet. Hovedårsagen er, at dens gennemsejlingshøjde på 53 meter er for lille til de større og større skibe på verdenshavene. Den nye bros gennemsejlingshøjde bliver, hold nu fast; 55 meter. To meter ekstra, ja, så bør den jo være fremtidssikret til tid og evighed. 53 meter er ikke nok, men hvem kan dog nogensinde forestille sig at mere end 55 meter nogensinde skal blive nødvendigt? (Sarkasme).

Hvad med en tunnel? Er der plads til ramper til en bro som skal op i 55 meters højde plus brodragerens højde, så er der jo også plads til tunnelramper. En tunnel skal jo ikke helt ned i 55 meters dybde, da man heller ikke i fremtiden kan forestille sig skibe som stikker mere end 50 meter i dybgangen, i så fald bliver de i hvert fald mere end 55 meter høje.

  • 4
  • 1

Den nye bro er flot - ingen tvivl om det. Jeg har altid synes at skråstagsbroer er flottest. Men Storebæltsbroen er nu også imponerende. Men jeg synes også at en opgradering fra 53 m frihøjde til 55 m er alt for lidt. En opgradering til 60 m f.eks. ville lyde af mere.

  • 1
  • 0

broen er nedslidt efter blot 42 år. den kostede 160 M DM at opføre i 1974, eller en pris per år på 1,95 Millioner € / år, da den nye bygges i 2016.

Den nye koster så 175 M € ( 1,3 Mi Dkk) , og bliver nok designed så den holder mindst 100 år, eller en pris på 1,75 M €/ år.

Om den holder 100 år , er der ingen der hedligvis kan huske til den tid...:)

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten