

Netop nu er Vejdirektoratet i gang med at udskifte i tusindvis af gult glødende damplyskilder med mere hvide LED-pærer langs landets statsveje.
Det samme har mange af vores europæiske naboer gjort det seneste årti. Og det kan ses fra rummet.
Eller rettere sagt viser billeder taget fra den Internationale Rumstation (ISS) et tydeligt skift i den kunstige belysning om natten på tværs af Europa, hvor lyset generelt er blevet mere blåtonet.
- emailE-mail
- linkKopier link

Fortsæt din læsning
- Sortér efter chevron_right
- Trådet debat
Tja, teknisk set har du jo ret ud fra dine angivelser, men når vi færdes i nattemørket har vi glæde af vores nattesyn, og her er de blå bølgelængder med til at forværre det dramatisk, og jo lavere farvetemperatur, desto mindre lysmængder behøver vi. Farvegengivelse? Trafiksikkerhed er vel vigtigere, og du kan stadig ane blå og grønne farver i HPS-lys, omend de er pænt undertrykte, modsat vores gamle monochrome natriumlamper. Mange steder i USA har man skiftet til LED, men her beholdt det gyldne amberlys som fra HPS-lyset, da det giver den bedste samlede orientering, inclusive omgivelserne. Jo, der er mange faconer på knaphuller:-) Til orientering vælger flere og flere kommuner på deres egne veje 3000K og 2700K til gadebelysning, og her også positivt konstateret, at de kan vælge lavere wattager end beregnet. Omend virkningsgraderne er nede på 100-115lm/w, er det da sjovere at spare op til 50% på energien til armaturet. Mon nogen på tråden kan forklare mig hvorfor det er forbudt at udskifte sine 55watt pærer i forlygter med 100watt, når de fleste med Xenon eller LED afsender mere end den dobbelte lysmængde, samt forringer nattesynet hos de modkørende?
ala det geniale og gennemprøvede HPS lys som vi har brugt i en menneskealder, og som fortsat bruges mange steder i verden,
Årsagen til at LED foretrækkes er nok: HPS: 9700 Lm / 100W = 97 Lm/W LED: 4200 Lm / 30W = 140 Lm/W
Og en meget bedre farvegengivelse; man kan se andre farver en gul-orange.
(Tal er fra tilfældige datablade)
Det er lidt beskæmmende at Vejdirektoratet ikke er blevet klogere, da de >10 år gamle lumenydelser pr. watt har ændret sig væsentligt. Dengang var der op til 20% forskel i ydelsen fra 3000K til 4000K, men de tider er forbi, og indsatserne til bl.a. "Københavneren" fås i både 3000K, 2700K og enkelte i 2200K, ala det geniale og gennemprøvede HPS lys som vi har brugt i en menneskealder, og som fortsat bruges mange steder i verden, ikke mindst steder hvor der er anderledes lyn og torden end vi kender i Danmark. Alene i Danmark har tusindevis af sarte LED-armaturer måtte lade livet og endt på skrotpladsen, modsat en HPS-pære til 100kr. Den internationale Dark Sky Organisation, også kaldet IDA, har gennem 30 år forsøgt at råbe verden op, for det handler jo ikke kun om stakkels falgermus o.a. biodiversitet, men i sidste ende os mennesker. "Lys skaber tryghed" er en sandhed med mange modifikationer, for jo mere og jo koldere lys dine øjne fanger, desto dårligere kan du se de øvrige omgivelser, og ja, moderne kolde LED-billygters lys overskrider langt de regler der er for lumenudsendelsen for at tage hensyn til modkørende. Må vi bare sætte en 150watt pære i vores halogenforlygter, nej- og af indlysende årsager. At fabrikanterne så endnu ikke har helt styr på hvordan man designer en forlygte fra en kun fremadstrålende flade, modsat filamentets rundstråling, er så endnu en beklagelse og med stor undren fra min side. Sænker kriminaliteten? Spørg de kriminelle, så er svaret vist et noget andet. Det er inde i vores eget hoved "trygheden" skabes, ikke i den virkelige verden.
Noget tyder på at blåt lys reducerer antal selvmord.
https://psychcentral.com/blog/can-blue-colored-light-prevent-suicide#1
Andre studer påpeger at mere lys fører til mindre kriminalitet.
Hvad med at vi stoppede med sætte gadelamper op med hvidt lys, og i stedet brugte nogle som har samme farvespektrum som de gamle?
Ja, det er ufatteligt, at beslutningstagere og leverandører har så lidt forstand på lys, at de tilsyneladende er uvidende om Kruithof kurverne - se https://en.wikipedia.org/wiki/Kruithof_curve . 4000 K og måske 15 lux på vejen er det glade vanvid - ikke mindst i tåget vejr, hvor det blå lys spredes mere end rødligt.
Nu kører man fra gadebelysning med hvidt lys ud i mørket, og kan se mindre end hvad man kunne før, fordi det tager tid for øjet om tilpasse sig de mørke omgivelser.
Så er det da værre med alle de LED lygter på biler, som lyser med en intensitet på 1 mio Candela. Bare de kører over et lille bump bliver man blændet som om man har set ind i solen.
Personen i bilen kan se bedre - alle andre kan ikke se overhovedet. Det værste er, at der går længere tid før man kan se igen, end man tror. Jeg har prøvet at overse noget i trafikken; jeg stirrede lige derhen, så intet, og begyndte at køre (venstresving). Ca. 2 sek efter kunne jeg se cyklen - med lys på.
Jeg savner det gamle gule lys, for det blændede ikke. Nu kører man fra gadebelysning med hvidt lys ud i mørket, og kan se mindre end hvad man kunne før, fordi det tager tid for øjet om tilpasse sig de mørke omgivelser. Hvad med at vi stoppede med sætte gadelamper op med hvidt lys, og i stedet brugte nogle som har samme farvespektrum som de gamle? Ud over problemerne med forstyrelse af hormonbalance i faunaen, så føler jeg at det hvide lys kan give farlige situationer, når man forlader et område med gadebelysning, og kører ud i mørket.