Se F-16-pilot skyde sig ud under et sekund før styrt
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Se F-16-pilot skyde sig ud under et sekund før styrt

Ved et luftshow i Idaho, USA, 21. september 2003 var den 31-årige jagerpilot Chris Stricklin i et Thunderbird F-16C ved at foretage en såkaldt ‘Split S’ manøvre kort efter takeoff.

Han tog flyet til 509 meters højde, før han igangsatte manøvren, som består af et halvt rul, således at piloten har hovedet nedad inden et halvt loop bringer flyet i stik modsatte retning ved en lavere højde.

Læs også: F-16 jager styrtet ned i Vesterhavet

Den lavere højde blev dog alt for lav for Chris Stricklin, som kunne se flyet komme tættere og tættere på jorden. Han prøvede at rette op indtil sidste øjeblik, før han skød sig ud af flyet blot 42,5 meter over jorden.

0,8 sekunder efter, han forlod flyet, styrtede det til jorden.

Den efterfølgende rapport konkluderede, at hans højde, idet han igangsatte manøvren, var for lav. I stedet for de 509 meter, han befandt sig på, skulle han være steget til 762 meter.

Chris Stricklin overlevede på mirakuløs vis episoden, mens det 20,4 millioner dollars dyre fly blev ødelagt. Hans fejl gjorde, at han mistede sin plads på Thunderbird-holdet, hvorefter han fik job i Pentagon.

Uheld på 90 meter

Den canadiske pilot Brian Bews var i 2010 ved at foretage en manøvre omkring 90 meter over jorden, da højre motor satte ud.

Til tonerne af Bee Gees ‘Stayin’ Alive’ kunne tilskuerne til luftshowet se, hvordan flyet i meget lav højde pludselige drejede med retning mod jorden. Brian Bews fortalte efterfølgende, at han med den lave højde hurtigt blev klar over, hvordan det ville ende, og at han derfor var hurtig til at skyde sig ud af flyet.

Læs også: Forsvaret: F-16-styrt skyldtes ikke nedslidte fly

Blot få sekunder efter, at han trak i håndtaget, lå han på jorden. Vinden tog ham heldigvis væk fra det nedstyrtede fly, og han slap med tre trykkede ryghvirvler.

Hastighed over lydmuren

Kaptajn Brian Udell fra US Air Force overlevede i 1989 noget, som ikke mange gør. Han og hans navigator skød sig ud fra deres F-15-fly, som var på vej mod jorden med en hastighed på ca. 1.300 km/t - altså hurtigere end lyden.

Han landede i vandet med en fuldstændig lemlæstet krop, mens hans navigator ikke overlevede manøvren.

Hør hans historie i videoen her.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

I klip nr. 2 ser det da ud som piloten staller flyet, ved at sænke hastigheden kombineret med at pege næsen opad. Flyet mister så meget hastighed at det mister opdrift over vingerne og derfor falder mod jorden som en sten.

  • 0
  • 0

I klip nr. 2 ser det da ud som piloten staller flyet, ved at sænke hastigheden kombineret med at pege næsen opad. Flyet mister så meget hastighed at det mister opdrift over vingerne og derfor falder mod jorden som en sten.


Piloten siger og linket fortæller, at højre motor satte ud (han havde mistet kontrollen over motorkraften).

“The engine malfunction was likely the result of a stuck ratio boost piston in the right engine main fuel control that prevented the engine from advancing above flight idle when maximum afterburner was selected,” says the report.

“The large thrust imbalance between the left and the right engines caused the aircraft to depart controlled flight and the aircraft was unrecoverable within the altitude available.”

  • 1
  • 0

Da han mister højre motor drejer flyet til højre, og staller over højre vinge.
I forvejen flyver han med lav hastighed og stor indfaldsvinkel, tæt på stall grænsen

Stort set det samme skete for en Mig-29 i Paris 1989

www.youtube.com/watch?v=oh3c3U5ajWE

I stor højde ville flyet gå i spind, som piloten måske vil kunne komme ud af ved hjælp af sideror og venstre motor, hvis den ikke også stopper på grund af luftmangel.

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten