Se de nye tårne på Scalagrunden i København

Fem sammenbyggede tårne, hvoraf det højeste er 57 meter er på vej til at blive opført på den såkaldte Scalagrund over for Tivoli i København.

En netop offentliggjort startredegørelse viser, hvad ejendomsselskabet Norden, der ejer grunden, har tænkt sig at bygge i stedet for den 140 år gamle Scalabygning, der ligger der i dag.

Tidligere har hæderkronede arkitekter som BIG, Schmidt Hammer og Lassen og Henning Larsen Arkitekter forsøgt at finde den optimale erstatning for Scala, men uden held. Denne gang er det tegnestuen Lundgaard og Tranberg, der står bag stregerne og ideen om at lave en bebyggelse, der sammen med en ændret beplantning på den vindblæste Axeltorvplads kan skabe en bedre grøn forbindelse fra Tivoli til Vandværksgrunden i Studiestræde.

Lundgaard og Tranberg har tegnet fire højhuse, der skal afløse den nuværende Scalabygning i København. Højhusene og et forslag om at ændre beplantningen på Axeltorv, skal genskabe linjerne fra den gamle forsvarsvold, som Scala er bygget oven på. Modelfoto: Lundgaard og Tranberg Illustration: Lundgaard og Tranberg

Arkitekternes idé er, at genskabe den sammenhæng, der var i området, indtil Scala blev bygget. Scalabygningen er nemlig bygget på det voldanlæg, der beskyttede København indtil byens udbygning i 1850'erne. Resterne af voldanlægget kan i dag ses i Tivolis sø og have, på Vandværksgrunden og i H.C. Ørstedsparken. Derfor vil arkitekterne plante træer hen over Axeltorv og sågar Vesterbrogade, og de fem tårne er placeret 'oven på' den gamle vold, som udkigstårne var det i forne tider.

Tårnene får et samlet etageareal på 23.000 m2. 18.500 m2 skal være kontor og 4.500 m2 skal være butikker, cafeer og restauranter i stueetagen, 1. sal og underetagen. Planen er at bygge tårnene på en base, der skaber en overdækket passage mellem tårnene.

Oven på basen anlægges en taghave med offentlig adgang. Desuden skal bygningerne efter planen have tagterrasser, grønne tage og lokal afledning af regnvand. Bygningens fundament vil være en treetagers parkeringskælder med plads til 170 biler og 450 cykler.

Kommunens teknikere mener, at forslaget opfylder de fleste af kommunens krav til området, men i startredegørelsen, som nu er sendt til politikerne, skriver de, at bygningerne højde og dimensioner bør tilpasses og den endelige model skal undersøges i en vindtunnel for at forhindre turbulens og andre vindproblemer, som man har oplevet dem ved andre høje byggerier - eksempelvis i Ørestad.

Planerne bliver sendt i høring, når kommunens teknik- og miljøudvalg har behandlet dem.

Dokumentation

Læs hele planen her

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Dette er et arkitektonisk flot projekt, en virkelig fornyelse i København, hvor flere årtiers byggeri har lidt af hvad man kan kalde "kassetænkning".

Det startede med den første modernistiske bygning, Arne Jacobsens hotel Royal, som var en interessant og fornyende på det tidspunkt, hvor den blev opført.

Men siden har fantasiløshed præget det københavnske bybyggeri. Det er som næsten alt senere byggeri er sket i skyggen af Arne Jacobsens firkantede bygninger, for langt de fleste byggerier er varianter af hans "kasser", Det gælder de store hotelbyggerier, hospitalerne, RUC og DTU på Lundtoftesletten, alt samme bygget af vore bedste arkitekter. Værst af alle disse monotone bygninger er Nationalbanken, som er direkte ødelæggende for byens visuelle miljø. Dersom der var en del flere af den slags facadeløse byggerier,ville der ikke være noget bymiljø tilbage men kun en ansamling af bygninger, der er ens om det så er en bank, et hotel, eller for så vidt et fængsel. Det er for ringe gjort af de danske arkitekter. Kasser er også Henning Larsens kontorbygninger ud til havnen på Christianshavn , for så vidt også Operaen, som også er en massiv kasse, der slet ikke ejer den ynde, som den nye opera i Oslo har, samt hans Ferrings hus i Ørestaden, hvor næsten alt det andet byggeri også er de samme firkantede kasser. Nogle gange ligger de ned, nogle gange er de som terninger; de kan være høje, eller de kan være lidt på skrå som ved Diamanten. Men kasser er de. Det er også en simpel kasse, der er klistret bag på Statens Museum for Kunst, sådan skulle vinderprojektet øjensynligt se ud, og da Dansk Radio fik et nyt koncerthus, blev det også en trist, udtryksløs kasse pakket ind i blåt stof. Her hjalp det åbenbart ikke, at man havde en berømt fransk arkitekt. I sidste ende kom "His Master Voice" indenfor den københavnske arkitektur til at bestemme, som måske befinder sig i arkitekternes eget hus på Christianshavn, der også er en kasse med en masse glas i facaden, hvor de stakkels kontorfolk er ved at blive stegt, når solen skinner.

Derfor er det nye bygningsforslag til Scala grunden en interessant fornyelse, selv om man kunne have være gået videre og anvendt solarkitektur, som man finder på mange byggerier især i Tyskland og Kina med indbygget fremtid, hvor solarkitektur er er helt nyt arkitektonisk udtryk, der er noget helt andet end de solcellepaneler, der er anbragt på taget af ingeniørernes eget hus.

Solarkitektur er dog nok for meget at forvente i København, som er langt bagefter på det felt. Derfor må man glæde sig over de elegante tårne, som matcher godt med Tivoli og så i øvrigt håbe på, at det i sidste ende bliver et byggeri som i udkastet, der bliver til det endelige resultat efter at det har været igennem vridemaskinen i de udvalg og komiteer, der skal give den endelige byggetilladelse. Man kan naturligvis frygte det værste, for disse udvalg mv. er bemandet med eksperter og æsteter, der i årtier har repræsenteret den københavnske kassetænkning.

At man allerede i denne tidlige fase gør det meget interessante planlagte nybyggeri på Scala grunden til et spørgsmål om turbulens, lover ikke godt for det endelige resultat.

  • 0
  • 0

Kommunen er ved at ødelægge byen og Tivoli's omgivelser. Først med det forhøjede DI hus, nu med disse endnu højere tårne. Så kunne man ligeså godt have givet Tivoli tilladelse til deres hotel. Disse tårne bliver sikkert også så dyre at leje sig ind i, at de komme til at stå tomme ligesom Scala. Det næste bliver vel at Cirkus-, Securitas- og Palads- bygningerne bliver erstattet af andre "smukke" højhuse! Kommunen bør istedet pleje den existerende historiske bygningsmasse. Turisterne kommer ikke for at se på højhuse. Her kan vi alligevel ikke konkurrere med andre storbyer.

  • 0
  • 1

Jeg går også mod bevidstløst kassebyggeri. Ligesom jeg går mod glasbyggeri, bare fordi det er flot - hvis resultatet er dårligt indeklima. Derfor er det relevant at undersøge om Lundgård og Tranbergs tårnprojekt kan skabe et elendigt udeklima - især når arkitektfirmaets erklærede mål er at skabe bedre forhold for fodgængerne.

  • 0
  • 1

Nogen har vist drukket af andet end natpotten, hvis de forsøger at drage paralleller mellem disse 5 kæmpedåser og Københavns tidligere beskedne vagttårne. Et ringe forsøg på at gøre noget uspiseligt, spiseligt. Ved arkitekturprøve nummer et, skal man se på et byggeri, - så dække byggeriet med sin højre hånd, og derefter afgøre om man savner byggeriet når det er væk! Det nuværende Scale består arkitekturprøve nummer et, det vil jeg savne, ikke kæmpedåserne hvis de lå der. København fortjener tilpasset omhu.

  • 0
  • 1

Jeg forudser at der kommer samme følelse omkring disse bygninger som der gjorde omkring den skændsel af en busterminal der blev placeret på Rådhuspladsen i sin tid. Den var hadet fra dag ét og med god grund.

  • 0
  • 1

Bjarke Ingels (BIGs) 'danske trappe' er et genialt projekt - ikke kun kontorsilo, men osse med en masse andre funktioner (hotel, restaurant & café, opholdsplads - a la 'den spanske trappe i Rom, udsigtsplatform over byens tage, etc.); derudover er huset smukt og" leger" sig fint ind i de omkringliggende bygningers udtryk (Cirkus, Tivoli, Palads, Industriens hus, etc), og vil fungere som et godt udendørs-sted at puste ud efter Tivolibesøget; og pga sin form virker det ikke som anmassende højhus, men akklimatiserer sig godt blandt byens tårne; det demonstrerer lethed overfor Axelborgs ikke så muntre massivitet.

Det nuværende projekt er ikke let at bedømme på de her gengivne skitser. Hvorfor får vi ikke nogle bedre at se? Er man bange for negative kommentarer? Eller hur? - muligtvis er det projekterede næstbedst, og giver ikke associationer a la konservesdåse- eller henkogningsglas-opstilling, hvis man ser bedre gengivelser. Skulle bedre gengivelser være tilgængelige, syns jeg vi bør oplyses om, hvor de findes.

  • 1
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten