Se cykelproducenten Biomegas svar på en Tesla

Tesla har gjort el eksklusivt - det samme vil Biomega, nu bare i cykler.

»Vi har alle vores fordomme om at det er ældre mennesker og handicappede, der cykler på elcykler. Derfor har vi lavet en topdesignet cykel, hvor motoren sidder inde i stellet, og den skal ligne en normal cykel, men har alle fordelene indeni. Der vinder vi mange hjerter, for folk vil gerne snyde lidt, bare det ikke kan ses,« siger Kamilla Schultz, brand- og kommunikationsmanager i Biomega.

Ud over at motoren er gemt væk, er nøgleordene i det hele taget design og ingen vedligeholdelse.

Artiklen fortsætter efter grafikken

»Alt er speciallavet i Biomega, vi går efter et ægte brand på cykler – lige som man har det med biler. Vi tror, at folk vil have så lidt vedligeholdelse, derfor har vi integreret gear, remtræk og har taget alt unødvendigt væk fra cyklen,« forklarer Kamilla Schultz.

Biomega håber, at få flere op på elcyklen med deres designs. Og elmarkedet er potentielt stort, for mens 25 pct. bruger elcykler i Amsterdam, er vi under 5 pct. i København, forklarer Kamilla Shultzh, og som Ingeniøren har skrevet tidligere, er der rivende udvikling inden for feltet. Indtil videre har der været positive tilbagemeldinger på Biomegas cykel:

»Det tyder på, at vi vil lave flere lækre elcykler i fremtiden,« afslutter brandmanageren.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Er det en artikel eller en annonce? Flot grafik, men den indholder jo stort set ikke noget indhold. Kan vi ikke få lidt teknisk indsigt?

Umiddelbart ser det ud til at motoren sidder i fornavet og ikke som nævnt, i stellet eller hur?

"Alt er speciallavet Biomega,..", alt og alt - umiddelbart ser kranksættet ud til at være Shimano.

  • 30
  • 0

hvor den er tudegrim.

Jeg kan ikke lige se hvordan den på nogen måder har noget til fælles med en Tesla? Måske prisen?

  • 12
  • 6

Jep. Hvis der så bare blev lagt vægt på at læserne har interesse for detaljerne ville jeg personligt kunne abstrahere fra det... man kunne måske ha brugt noget tid på at gå i dybden, og en fordel kunne jo ha været at skabe endnu mere interesse omkring produktet som så nok havde ført til en langt bedre reklame..

  • 5
  • 0

Når nu formålet udtrykkeligt er at lave noget Tesla-agtigt der ser godt ud, er der to steder der umiddelbart støder mit øje: 1) Der er ikke nogen indlysende grund til at steller er delt og samlet med skruer lige over baghjulet. 2) Den ramme-stang der går i forlængelse af batterikassen, ned mod bagskærmen, ser helt forkert ud. Hvis den havde været lige så høj som batterikassen, havde indtrykket af soliditet været langt bedre, og batterikassen havde set mere rimelig ud.

  • 6
  • 1

Hjemmesiden fra firmaet har ikke stort mere information end gengivet her, saa det er ikke meget man for at vide inden man kan bestille en..... 2400 € for en 8 gears udgave lyder dog rimeligt.

Det ser ud til at den träkker paa forhjulet. En motor i midten, der träkker paa baghjulet havde jeg hellere set, da den styrer bedre.

  • 1
  • 0

Nødvendigt på grund af bælte drevet. (bæltet kan ikke skilles ad som en kæde.)

Det har du selvfølgelig ret i, men er vi egentlig særlig vilde med bælte-drev? Hvordan er virkningsgraden?

  • 5
  • 1

Jeg syntes ikke at designet ser specielt andeledes ud end så mange andre moderne cykler. At have skærmene som en del af stellet virker derimod mere som et gimmic end noget egentligt praktisk, og det er bestemt ikke servicevenligt. Den kan selvfølgeligt godt være velkørende, og den ser da også smartere ud end mange af de standardcykler med batterpakke under bagagebæren der pt. sælges.

Hvis man vil have noget med nytænkning så har den engelske GoCycle både et gennemgribende nytænkt design af såvel stel, hjul og drev som gør den både elegant og yderst velkørende. Der indgår så til gengæld heller ikke nogen hyldevarekomponenter hvilket man alt efter smag kan se som en fordel eller en bagdel.

  • 3
  • 1

Det har du selvfølgelig ret i, men er vi egentlig særlig vilde med bælte-drev? Hvordan er virkningsgraden?

Den er lidt lavere, men sikkert højere end en halv rusten kæde. Virknings grad på en el-cykel er ikke så interessant. Jeg har nedsat virkningsgraden på min egen el-cykel med noget der ligner 30-40%. oprejst kørestilling og maksimalt tykke dæk med lavt luft tryk udelukkende på grund af komfort. Batteriet kompensere for det tabte. Bæltedrev er en komfort ting. Den sviner ikke og ruster ikke om vinteren. Tandhjul og kæde bliver i øvrigt ikke slidt lige så hurtigt på en el-cykel som det gør på en træde cykel. Hvis motoren sider i for eller bag nav vel og mærke.

  • 6
  • 1

bæltet er produceret af GATES, og er en carbon compound, det holder ca 60.000 km. hvorved en traditionel kæde holder ca 20.000 km. jeg har selv monteret et sæt (tandhjul, for/bag, rem.) på min cykel, måtte dog skære stellet over og svejse det sammen igen. det er super dejligt vedligeholdeses frit (ingen smøring, spules bare med vand) men det koster da også når det er GATES der laver det. claus

  • 7
  • 1

Det har du selvfølgelig ret i, men er vi egentlig særlig vilde med bælte-drev? Hvordan er virkningsgraden?

God nok, og vigtigst den skal ikke smøres :-)

Jeg vil tro at Biomega's også er fra http://www.gatescarbondrive.com/products/o... da de førende på området.

Har været tilgængeligt til touring cykler med indvendigt gear nogle år, men også kommet til MTB og BMX - Se f.eks http://www.bmxnews.com/2015/06/backstory-g...

  • 1
  • 0

på københavns nye by cykel. Bæltedrev er den olie smurte kædes afløser ingen tvivl om det.

  • 0
  • 0

Min favoritcykel ligner en sportsmodel, racer eller mountain. Den signalerer at ejeren (mig) er sej og cool - det kan jeg godt lide at tænke på (uden at se i spejlet ?!). (Olie og snavs på fingrene er i øvrigt en del af det at have en cykel).

Denne cykel ser tung og langsom ud og har i mine øjne derfor slet ikke samme signalværdi.

Ellers skal de da bestemt have "tumbs up" for at forsøge sig med noget nyt både design og teknik.

  • 3
  • 3

Hvad om de forsøgte med en krank motor og en kardan aksel. Det ville se mere cool ud og være mere driftssikkert. De har før haft kardan aksel på programmet.

  • 1
  • 0

Det er da en cool cykel. :-) Jeg synes den er for fed. Og rigtigt godt med faste skærme og remtræk. Jeg havde troet, at den var meget dyrere. Har prøvet en anden helt vildt lækker el-cykel fra Svejts der kostede 35.000 kr. Den kunne jeg altså godt finde på at investere i. (Men jeg tør næsten ikke skrive det . . . :-) :-)

  • 4
  • 1

Det mest interessante bliver vel at høre om den lyder som postens elcykel. Ikke meget larm, men absolut heller ikke noget der giver tilmindelser til sci-fi. Cyklernes svar på Tesla , i hvert fald når det gælder lydsiden, får man endnu kun med direct drive, f.eks. fra Bionx eller muligvis Falco emotors.

  • 0
  • 0

Hvis man kan holde til det er det fint at få rørt sig mens man kører, og der må alligevel kun være 250W hjælpemoter, så hmm jeg tor jeg går efter en Tesla :-)

  • 0
  • 0

Jeg vil ikke forholde mig til designet, og dog hvor er den dog grim, at sammenligne sig med Tesla kan ende med et søgsmål fra Tesla om regulær tilsvining af deres design :-)

Nå men det jeg egentlig vil forholde mig til er denne sætning fra Kamilla Schultz, brand- og kommunikationsmanager i Biomega... "for folk vil gerne snyde lidt, bare det ikke kan ses"

Det virker som om hun dømmer andre ud fra egen etik og moral.

Jeg har cyklet siden jeg kunne gå hen til en cykel og træde op på den, helt som stort set alle andre. Jeg har forskellige cykler, en helt almindelig "havelåge" en Citybike og en Christianiacykel. Og jeg har på ingen måde tænkt mig at få en el-cykel, med mindre helbreddet for alvor kræver det.

Jeg har leget med tanken om at sætte motor på Christiania-bimsen, men det er så meningen at den skulle bruges ved ekstrem stor belastning, nogen gange køre jeg med ca. 200 kg. i ladet. Den største samlede vægt Mig+cyklen+indhold knap 400 kr. og der kører man helt automatisk ikke i højere gear end 3-4 og typisk i 1ste.

Men årsagen til at jeg stadig ikke installerer el-motor på den er at jeg sandsynligvis vil brugeden hvor der ikke er nødvendigt. Men det ville dog ikke være "snyd" da jeg ikke ville "skamme mig" eller have andre til at tro jeg kører det hele selv, så nej, så længe jeg kan så kører jeg selv. Det har så også betydet at jeg i dag ikke bruger blodtryksmedicin, eller andet som mange på min alder er nødt til at bruge.

Så Camilla, døm kun andre ud fra ægte erfaring og ikke for egne handlinger. Vi er nogen der ikke snyder. Og så er det forøvrigt et rigtigt rigtigt rigtigt dårligt argument at fortælle eventuelle kunder.....

"Tak fordi du har valgt vores produkt, du kan nu spille sej uden nogen kan se du snyder" "Hvis du er interesseret, så har vi blandt andre produkter, mærkede spillekort og specielt designede terninger. Vi ved du gør det, vi hjælper dig bare med at skjule det." (JA JEG BRUGER SATIRE HER!)

  • 2
  • 3

Enhver har sine egne grunde til at välge et produkt eller ej; som handikappet er en bil udelukket for mit vedkomne, derfor anvender jeg en cykel og vil sikkert have behov for elektrisk hjälp paa et tidpunkt. Det kan man anse for snyd, hvis man vil; unanset kan man da kun sätte pris paa, at der er nogen, der arbejder med designet.

  • 2
  • 0

Man ved bare at man er på et forum for ingeniører når man seriøst kan overvej om hvordan virkninsgraden er på en tandrem versus en klassisk metalkæde. Vi snakker en cykel, ikke det nye IC4.

Nu er virkningsgraden jo netop ekstremt vigtig på en cykel, hvor det er dine egne kræfter du skal bruge til fremdriften. Hvorfor tror du at cykelentusiaster bruger tusindvis af kr. på eksempelvis keramiske lejer og lignende udstyr? Så du kunne såmænd lige så godt være på et cykelrytter forum.

  • 6
  • 0

Det kan aldrig være snyd at vælge at bruge forskellige hjælpemidler ALDRIG. Så vi er 100% enige.

Hvad jeg kritiserer er at hun faktisk har den tanke at "alle" vil snyde hvis de kan, og den slags fordomme kan hun kun bygge ud fra egne eller sine egne omgivelsers erfaringer.

Jeg har den erfaring og holdning for mig personligt, kun mig, at jeg bruger de hjælpemidler der kan være behov for i en given situation.

Og så længe jeg har helbredet til det, så vil jeg selvfølgelig ikke bruge unødvendige hjælpemidler hvis det kan undgås.

Du har derimod en udfordring i form af et handikap og der er du så nødt til at bruge andre hjælpemidler. Men jeg er også ret sikker på at du helst ville undvære dem hvis du kunne.

At jeg ikke har brugt el på mine cykler er stædighed, en stædighed der har gjort at jeg ikek som mange jeg har set og oplevet, nærmest stønner og puster hvis de går mere end to etager op af en trappe, her foretrækker jeg også at gå/løbe og gerne op til 6, 12,18 etage. Selv om 12 og 1 etage ikke er løb hele vejen :-) Det skal lige siges, jeg er heller ikke særlig begejstret for elevatorer, endnu en motivation :-)

Eks: Jeg kunne aldrig drømme om at bore i beton med en hånddrevet boremaskine :-)

Jeg vil ikke have en bil, eller så længe det er unødvendigt, en el motor på cyklen. Årsag, jeg ved jeg ville bruge det hvis jeg havde det, ikke at det skal være snyd, men så længe jeg kan selv, så er det andet usmart.

Du har derimod en udfordring og havde jeg det ligesådan ville jeg også få el på cyklen.

Design. Jeg har sjældent set en grmmere cykel. En det bor i nærheden, har en El-cykel da hans ben er så ødelagte at han ikke kan gå op til første sal uden at holde pause, han har en el-cykel og den er en hel del mere elegant at se på end den kolos.

Og skulle man føle trang til at snyde, så er den cykel her i artiklen da vidst nok ekstremt afslørende.

  • 0
  • 0

Jeg er forundret over at den kun koster 8k dkkr.... ?.Jeg har efterhaanden prövet flere og jeg ender altid paa den forkerte side af 25 k, hvis jeg finder en, jeg bryder mig om......

  • 0
  • 0

Jeg er ikke enig i at den er grim men jeg ser flere reelle tekniske problemer med den. Hvis man laver en eksotisk og dyr kulfiberkonstruktion, så må man ikke ende på 19kg når nu de 356Wh batterikapacitet kan gøres på 1.5kg med billige off the shelf state of the art mærkevare batterier.

Du kan tage en helt almindelig stål havelåge og putte 2kg batteri derpå og så kommer du ikke op på 19kg. Hvad går der lige galt? Nu er de fleste producenter naturligvis for ringe til at specificere vægt men lidt googling siger at en normal havelåge vejer omkring 10kg, tung mountainbike 13-14kg, de letteste stålcykler under 8kg. Så hvordan er det lige at man ender på 19kg for en kulfibercykel og er stolte af vægten.

Derudover har den intet med Tesla at gøre, hverken ydelse, design appeal eller unik rækkevidde. Den er ganske Nissan Leaf. 350Wh og 250Watt motor.

Derudover kan en cykel ikke bære den prestigeentusiasme som en bil kan. Biler i dk spænder fint en faktor 10 i pris mens markedet for 15kkr cykler må forventes at være lille. Specielt med ringe specifikationer.

Jeg er enig i at entusiasme/luksussegmentet er et godt sted fordi der er ikke penge eller brand identitet i billige cykler men man fejler på næsten alle punkter i udførelsen.

Det må blive et 00 for misforstået emne. Det er en ommer.

Skulle man ønske at gøre noget rigtigt så står jeg gerne til rådighed.

  • 3
  • 1

Men BMW i3 :)

Den er heller ikke så pen, men er laget i kullfiber likesom denne sykkelen.

Jeg synes det er supert med integrerte skjermer. Bør gi mulighet for skjermer som ikke skrangler.

Motor i fornavet er en OK løsning. God vektfordeling, ikke slitasje på gir som ved midtmotor. Men det blir gjerne litt mindre kraft enn ønskelig opp de bratteste bakkene (neppe noe problem i Danmark (?)), fordi en børsteløs motor ikke har så godt moment på lave turtall. Det er nå kommet navmotor med to gir og automatisk giring, som kanskje kan avhjelpe dette.

Gleder meg til å se versjon 2.0 - med integrert og solid bagasjebrett, samt lys foran og bak.

  • 1
  • 0

Hvis en el-cykel skal köre fornuftigt, saa skal den kunne klare de kräfter, der opstaar under acceleration; flere jeg har prövet, ryster som et trä i stormvejr...... De fleste, der forbliver stabile, vejer hurtigt omkring 25 kg, saa maaske 19 kg slet ikke saa slemt. Man kunne givetvis finde et mere eksotisk kulfibermateriale end det, der er anvendt, men saa lander vi sikkert ogsaa med en höjere pris. 2400 € lyder rimeligt.

  • 1
  • 0

Hvorfor tror du at cykelentusiaster bruger tusindvis af kr. på eksempelvis keramiske lejer og lignende udstyr?

I 85% af alle tilfældene så er der en helt primær årsag. "Cykelentusiaster" er per definition grejludere.

Jeg snakker ikke professionelle cykelryttere, men Cykelentusiaster - eller midaldrende mænd med lidt for stor mave og stramt cykeltøj. :)

Det er ikke de keramiske lejer i de nye pulleyhjul der gør forskellen - det er kageformen på sadlen :)

..hvorom alting er, så er cyklen i artiklen næppe målrettet cykelentusiaster, men ganske almindelige personer som gerne vil gøre hverdagen lidt lettere ved ikke at møde op på arbejde badet i sved.

  • 5
  • 0

Et eller andet sted handler det jo saa ogsaa om penge: Hvis vi tager det maaske bedste indvendige gear fra Rohloff, fordi vi vil have virkningsgraden samtidig med nem vedligeholdelse, saa koster et Rohloff gear det samme som andre betaler for en hel cykel plus at stellet skal väre bygget til gearet. Jo Rohloff körer som en dröm, men det er dyrt. Naar saa el-delen ogsaa skal betales, saa er vi sikkert paa den forkerte side af 45k

  • 0
  • 0

Det er dog en usædvanlig ringe artikel i en avis, som har teknikere og teknisk interesserede som målgruppe. Og hele to journalister til det store arbejde... (som nu kan takke læserne for at de fylder på med de manglende informationer og en vis del analyse).

Kom nu - se nu at få spidset blyanten ing.dk !!

  • 2
  • 2

Savner nogle standarter for cykler så man ikke skal bruge dage på finde de dele man skal bruge. er helt ude i skoven når noget går i stykker, man så ikke kan få det man skal bruge fordi det er lavet i utallige udgaver. er i gang med give min cykel en overhaling, lige skiftet skivebremser, og sikrede mig de data hjemmesiden beskrev passede med mine gamle bremser og bremseskiver, men da skulle skifte skiven på bag hjulet passede den alligevel ikke, da midterhullet i skiven var mindre, på den nye skive, købte en cykelboks, den skal monteres med en metaldims der passer ned over det gevind der sidder i forgaflen, men da min forgaffel er af en helt anden type dur den løsning ikke, havde man nu designet boksen som man førhen gjorde med cykelkurve med to bøjler så den hang på styret ville det havde været rimeligt nemt. kiggede på nettet efter, hvad der ellers var tænkte kunne vel købe en kurv pille bøjlerne af og bruge dem men nej sådan laves kurve ikke i dag, og der er mange forskellige systemer flere passer kun til samme mærke cykel. Så noget så simpelt som en cykelkurv er ikke spor simpelt længere nå ja og min forlygte røg der findes kun en erstatning det er en helt magen til den koster over 400 kr for en led lygte i plast med 4 led og det er en meget bilig og ringe udført lygte som slet ikke vil bruge 400 kr på, begge mine skærme er knækket der findes ingen skærme der passer til, nå men godt jeg elsker selv at pile og rode, så er ved lave et monterings system til boksen og et lygte system, skærmene blev repareret med termoplast og en gammel bagskærm kunne klippes til og monteres på det der var knækket af, og kunne heldigvis bruge den gamle bremseskive så fik den til fungere. men hvor havde det været meget nemmere hvis der var nogle standarter.

  • 0
  • 3

Tag en tudekiks - Nej undskyld, men saa alligevel: Du kan da heller ikke lägge en opel motor i en toyota eller bruge lygtehuse fra Peugeot paa en Mercedes

  • 1
  • 2

tuder ikke over noget som helst , konstatere blot det ikke bliver nemmere ved flere og flere producere noget som ikke er standard, når alle designer deres eget hvor er så vores frihed til kombinere tingene som vi har lyst til, og hvor sjovt er det lige at det man køber er nogle designere der bestemmer hvordan alt skal være, siger ikke alt skal se ens ud med standard mener jeg blot at har tingene samme dimensioner så kan man være sikker på at tingene kan bruges,

og jo selvfølgelig kan jeg lægge ukorent motor eller lygtehus i en pergeout eller mercedes det kræver blot langt mere arbejde gøre det end hvis der var en standard ;)

  • 0
  • 0

Ok rigtig køn er den ikke - men "svar på Tesla" kan det slet ikke blive med en 250W motor - er det ikke en ingeniør side det her - lidt simpel udregning må da kunne afgøre at der skal væsentlig stærkere motor til for at give en rigtig sjov acceleration - det må nærmere være svaret på en Ellert.

  • 1
  • 1

"svar på Tesla"

Det egentlige problem her er, at Ingeniøren desværre vælger at være simpel mikrofonholder på noget markedsføring uden at tilføje noget af værdi for læserne. Biomegas produkt er da ikke uinteressant, men lad os i stedet høre om firmaets overvejelser ifm designet, valg af motortype (for, bag, krank), fordele og ulemper ved det lille automatgear, batterikemi, regenerativ opbremsning osv. Det er den skuffe, vi vil have fra - resten kan enhver læse i reklamerne.

  • 1
  • 0

Nu er virkningsgraden jo netop ekstremt vigtig på en cykel, hvor det er dine egne kræfter du skal bruge til fremdriften. Hvorfor tror du at cykelentusiaster bruger tusindvis af kr. på eksempelvis keramiske lejer og lignende udstyr? Så du kunne såmænd lige så godt være på et cykelrytter forum.

Men nu er der tale om en elektrisk cykel, også kan den gennemsnitlige cyklist være lige glad med gram reduktioner der koster mange penge, aero dynamik og friktion. Man tænder for motoren og cyklen er mange gange effektivere end nogen traditionel cykel som en helt almindelig cyklist kan købe. Det resultere i højere hastighed, højere komfort, flere kørte kilometer og ture.

  • 0
  • 0

I juni havde jeg (inkarneret cyklist) mulighed for at cykle i alperne på en landevejsracer, og var særdeles godt tilfreds. Set udefra, kan man ikke se, at cyklen er elektrisk. Motoren er skjult i saddelrøret. Måske ikke den mest effektive løsning, når kraften skal overføres til pedalakselen, men diskret som bare h......

http://www.vivax-assist.com/en/unternehmen/

Hvis prisen var i kroner, alså omkring 4000 kr, så kunne jeg føle mig fristet, men der var tale omkring 4.000 Euro.

Østrigerne har dermed demonstreret, at man kan godt lave en elcykel, der ikke har dimensioner som en flodhest.

  • 1
  • 0

Jeg finder ikke prisen afskräkkende, hvis bare jeg kunne faa en med lukket gear..... Livet er for kort til at skulle vedligeholde et aabent gear, naar cyklen bruges hver eneste dag som eneste transportmiddel. Derfor körer jeg med Rohloff.......

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten