Se billederne: Verdens største krigsskib sejler nord om Danmark

Plus25. maj kl. 14:2911
USS Gerald Ford
USS Gerald Ford er det største krigsskib der nogensinde er bygget. Den første rigtige operationelle mission har bragt skibet fordi Danmark på vejen til Oslo. Illustration: Tiril Haslestad / Forsvaret.
Verdens største krigsskib, det amerikanske hangarskib USS Gerald R. Ford har passeret Skagerrak på turen mod Oslo.

Hangarsskibet USS Gerald Ford første operationelle togt har bragt det gigantiske krigsskib forbi Danmark på vejen til Oslo, hvor krigskibet deltager i en øvelse med det norske forsvar. 

Med et deplacement på 100.000 tons, er USS Gerald Ford ikke bare verdens største hangarskib, men det største krigsskib der nogensinde er bygget.

Skibet er 333 meter langt, 41 meter bredt og har et 78 meter bredt flydæk, og har en besætning på omkring 4.500 personer. 

Gratis adgang i 30 dage

Tegn et gratis prøveabonnement og få adgang til alt PLUS-indhold på Ing.dk, Version2 og Radar, helt uden binding eller betalingsoplysninger.

Alternativt kan du købe et abonnement
remove_circle
Har du allerede et PLUS-abonnement eller klip?
close

Velkommen til PLUS

Da du er ved at tilmelde dig en gratis prøve beder vi dig hjælpe os med at gøre vores indhold mere relevant for dig, ved at vælge et eller flere emner der interesserer dig.

Vælg mindst et emne *
Du skal vælge en adgangskode til når du fremover skal logge ind på din brugerkonto.
visibility
Dit medlemskab giver adgang
Som medlem af IDA har du gratis adgang til PLUS-indhold, som en del af dit medlemskab. Fortsæt med MitIDA for at aktivere din adgang til indholdet.
Oplever du problemer med login, så skriv til os på websupport@ing.dk
Abonnementsfordele
vpn_key
Fuld adgang til Ing.dk, Version2 og Radar
Fuld digital adgang til PLUS-indhold på Ing.dk, Version2 og Radar, tilgængeligt på din computer, tablet og mobil.
drafts
Kuraterede nyhedsbreve
Det seneste nye fra branchen, leveret til din indbakke.
Adgang til andre medier
Hver måned får du 6 klip, som kan bruges til permanent at låse op for indhold på vores andre medier.
thumb_up
Adgang til debatten
Deltag i debatten med andre kloge læsere.
11 kommentarer.  Hop til debatten
Debatten
Log ind eller opret en bruger for at deltage i debatten.
settingsDebatindstillinger
9
26. maj kl. 15:07

Billedet der ifølge teksten beskriver at fly sendes af med katapult viser et fly der lander ;-). Man kan se det ved at den har næsen højt oppe og at den har fået fat i bremsewiren.

6
26. maj kl. 12:23

Roret virker ved skibets bevægelse/fart gennem vandet. Bevægelsen/farten gennem fjorden kan vurderes ud fra, hvor hurtigt landjorden passerer forbi, men det er ikke nødvendigvis det samme, hvis der gennem fjorden osse er strøm-bevægelser (tidevand, vindstuvning). Ved langsom fart/land-passage og medstrøm kan en uerfaren skibsføre få en ubehagelig oplevelse af, at roret ikke rigtigt virker.

7
26. maj kl. 13:10

Roret virker ved skibets bevægelse/fart gennem vandet.

Det er sådan set ikke helt rigtigt, roret virker ved vandstrømmen over roret. Det betyder for et normalt motorskib, hvor roret er monteret bag ved propelleren, at roret mister virkning når propelleren bakker, selv om skibet gør fart gennem vandet. Omvendt så får man rorvirkning så snart propelleren gå fremad, selv om skibet ligger næsten stile.

11
26. maj kl. 19:37

Omvendt så får man rorvirkning så snart propelleren gå fremad, selv om skibet ligger næsten stile.

Til gengæld mister skibet enhver retningsstabilitet [1] i øvrigt, når der ikke er strømning langs skroget, og er derfor afhængig af bugserbåde og/eller bov-thrustere under en vis hastighed, også kaldet "styrefart".

I min egen båd er jeg nødt til at holde mindst 1 knob indtil jeg er indenfor minimal bremselængde fra fortøjningspladsen. Ellers rammer jeg alt muligt andet end det jeg skal. ;-)

[1] Det hjælper jo ikke meget at man med ror of propel, kan få skibet til at pege i den rigtige retning, når skibet driver tværskibs pga sidevind.

10
26. maj kl. 15:13

"Det er sådan set ikke helt rigtigt"

Du har ret. Jeg tænker som roer, hvor der er et ord for det: 'styre-hastighed'

2
25. maj kl. 16:28

Den er vel lidt længere end 33m, eller?

5
26. maj kl. 00:05

Den er vel lidt længere end 33m

Nej! Det er en mini-super-carrier. 😉

1
25. maj kl. 15:08

Hvorfor har den en slæbebåd på "slæb"? Ekstra sikkerhed imod at sejle ind i klippesiderne hvis "alt går galt" samtidig på GRF ?

3
25. maj kl. 23:29

Hvorfor har den en slæbebåd på "slæb"? Ekstra sikkerhed imod at sejle ind i klippesiderne hvis "alt går galt" samtidig på GRF ?

Jep, til at bremse og styre. Skibe mister rorvirkningen når propellerne bakker.

8
26. maj kl. 14:08

Jep, til at bremse og styre. Skibe mister rorvirkningen når propellerne bakker

Tak 🙂

4
26. maj kl. 00:02

Skibe mister rorvirkningen når propellerne bakker.

Og når farten bliver for lav.