

Hangarsskibet USS Gerald Ford første operationelle togt har bragt det gigantiske krigsskib forbi Danmark på vejen til Oslo, hvor krigskibet deltager i en øvelse med det norske forsvar.
Med et deplacement på 100.000 tons, er USS Gerald Ford ikke bare verdens største hangarskib, men det største krigsskib der nogensinde er bygget.
Skibet er 333 meter langt, 41 meter bredt og har et 78 meter bredt flydæk, og har en besætning på omkring 4.500 personer.
- emailE-mail
- linkKopier link

Fortsæt din læsning
- Sortér efter chevron_right
- Trådet debat
Billedet der ifølge teksten beskriver at fly sendes af med katapult viser et fly der lander ;-). Man kan se det ved at den har næsen højt oppe og at den har fået fat i bremsewiren.
Roret virker ved skibets bevægelse/fart gennem vandet. Bevægelsen/farten gennem fjorden kan vurderes ud fra, hvor hurtigt landjorden passerer forbi, men det er ikke nødvendigvis det samme, hvis der gennem fjorden osse er strøm-bevægelser (tidevand, vindstuvning). Ved langsom fart/land-passage og medstrøm kan en uerfaren skibsføre få en ubehagelig oplevelse af, at roret ikke rigtigt virker.
Roret virker ved skibets bevægelse/fart gennem vandet.
Det er sådan set ikke helt rigtigt, roret virker ved vandstrømmen over roret. Det betyder for et normalt motorskib, hvor roret er monteret bag ved propelleren, at roret mister virkning når propelleren bakker, selv om skibet gør fart gennem vandet. Omvendt så får man rorvirkning så snart propelleren gå fremad, selv om skibet ligger næsten stile.
Omvendt så får man rorvirkning så snart propelleren gå fremad, selv om skibet ligger næsten stile.
Til gengæld mister skibet enhver retningsstabilitet [1] i øvrigt, når der ikke er strømning langs skroget, og er derfor afhængig af bugserbåde og/eller bov-thrustere under en vis hastighed, også kaldet "styrefart".
I min egen båd er jeg nødt til at holde mindst 1 knob indtil jeg er indenfor minimal bremselængde fra fortøjningspladsen. Ellers rammer jeg alt muligt andet end det jeg skal. ;-)
[1] Det hjælper jo ikke meget at man med ror of propel, kan få skibet til at pege i den rigtige retning, når skibet driver tværskibs pga sidevind.
"Det er sådan set ikke helt rigtigt"
Du har ret. Jeg tænker som roer, hvor der er et ord for det: 'styre-hastighed'
Den er vel lidt længere end 33m, eller?
Den er vel lidt længere end 33m
Nej! Det er en mini-super-carrier. 😉
Hvorfor har den en slæbebåd på "slæb"? Ekstra sikkerhed imod at sejle ind i klippesiderne hvis "alt går galt" samtidig på GRF ?
Hvorfor har den en slæbebåd på "slæb"? Ekstra sikkerhed imod at sejle ind i klippesiderne hvis "alt går galt" samtidig på GRF ?
Jep, til at bremse og styre. Skibe mister rorvirkningen når propellerne bakker.