Se animationen: Svenskere fryser havbunden for at bjærge ubåd
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Se animationen: Svenskere fryser havbunden for at bjærge ubåd

Det svenske firma Frigeo, der specialiserer sig i nedfrysning af sedimenter, er blevet bedt om at hjælpe, hvis en tysk ubåd skal bjærges.

Ubåden ligger på 150 meters dybde nær øen Fedje ved Bergen og indeholder 1.857 stålflasker med i alt 60 til 70 tons kviksølv. Cirka fire kilo siver ud om året.

Havbiologer har konstateret voldsomme koncentrationer af kviksølv i skaldyr og fisk, og forureningen dækker et område 30.000 kvadratmeter.

Læs også: Infografik: Svensk fryseteknik skal hæve tysk ubåd

Det norske Kystverket arbejder på en bjærgningsplan efter pres fra den norske befolkning, og Kystverket håber, at den svenske fryseteknik kan minimere spredningen af kviksølv under bjærgningen, skriver Ny Teknik.

Fryseteknik har været brugt til bjærgning af DC-3

Frigeos fryseteknik består ganske enkelt i at sænke temperaturen til minus 30 til 40 grader i en række fryseceller, der indeholder en saltvandsopløsning. Med den temperatur vil 50 centimeter sediment under pladerne fryse og hænge ved pladerne, så det kan løftes op.

Den foreløbige plan er at sprede pladerne ud over havbunden omkring U-864, så sedimentet forbliver stabilt under bjærgningen, hvilket minimerer risikoen for, at ubåden vælter. Efterfølgende hæves pladerne og renses for kviksølv.

Frigeo har haft gode erfaringer med nedfrysning af forurenede markarealer og har tidligere hjulpet under hævningen af et svensk DC 3-fly, der lå på 130 meters dybde i Østersøen.

»Fryseteknikken er meget interessant, ikke mindst for at stabilisere havbunden omkring ubåden under bjærgningen. Men det er også aktuelt at tænke på mudderet omkring ubåden,« siger Hans Petter Laahne Mortensholm fra Kystverket til Ny Teknik.

Planer om at omslutte ubåden med en cylinder

Til sommer skal den norske regering beslutte, hvad der skal ske med vraget, og indtil videre har regeringen og Kystverket kun foreslået at indkapsle vraget med et 12 meter tykt lag sand og en betonforstærkning omkring.

Men Kystverket har udvalgt fire bjærgningsfirmaer til at komme med forslag til, hvordan ubåden kan bjærges. Et forslag kommer fra hollandske SMIT Salvage og går ud på at vikle bånd rundt om ubåden og løfte den på samme måde, som når lystsejlere får deres løftet på land. Et andet forslag går ud på, at omslutte ubåden med en åben cylinder, der lukkes og hæves.

På vej til Japan med kviksølv

U-864 blev sænket den 9. februar 1945 af den britiske ubåd HMS Venturer, da den var på vej til Japan med kviksølv. Alle 73 sømænd omkom.

I 2003 blev vraget opdaget af norske fiskere, og hurtigt blev myndighederne klar over, at kviksølv sivede ud fra skibet.

Robotter er tidligere blevet sendt ned for at grave vraget fri, men arbejdet måtte opgives, fordi ubåden begyndte at bevæge sig. Under arbejdet blev der fundet en af skibets stålbeholdere med kviksølv. Tæringen siden Anden Verdenskrig havde resulteret i, at tykkelsen på flasken kun var faldet fra de oprindelige fem millimeter til en millimeter.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten