Se animation: Bycyklens storebror - Den stabelbare el-bybil

»En stor bærbar computer med hjul«. Sådan betegner forskere fra Massachusetts Institute of Technology, MIT, deres bybil, City Car, som de har brugt tre år på at udvikle.

Ligesom computeren derhjemme startes bilen med et tryk på en knap. Og i stedet for rattet griber chaufføren dens styrehåndtag.

På den måde er den ikke så forskellig fra andre futuristiske bildrømme. Men MIT's arbejde i fremtidslaboratoriet er ikke det rene sjov, for med på sidelinien i udviklingen af City Car står General Motors-koncernen.

Læs også: Infografik: Bycyklens storebror: Den stabelbare el-bybil

Allerede næste år vil den lille elbil med sammenfoldeligt chassis, letvægtskarosseri af kevlar eller kulfiber og med motoren siddende i hjulene som prototype se offentlighedens lys. Og den ligner ikke noget andet bildesign.

Det mest karakteristiske ved City Car er, at den kan stables. Dermed er perspektivet, at den kan udlånes som bycyklerne i København eller supermarkedets indkøbsvogne.

Stativerne, som tager imod bilerne, oplader dem automatisk, så brugeren får den første og mest opladede bil.

Det er svært at stable biler med store motorblokke under motorhjelmen. Men City Car har ingen motorhjelm, men en æggeskalsformet glasplade, der både fungerer som vindskærm og top, og under den ligger ingen motor.

Nøglen til konceptet ligger derimod i hjulenes design. MIT-forskerne har forsynet City Car med såkaldte wheel robot-systemer, der driver bilen frem. Hvert af bilens fire hjul indeholder en elektrisk motor, styre- og bremsemekanismer, kobling og digital kontrol.

Alt er integreret i de lukkede enheder, som kan klikkes af og på bilen, og som har 360 graders manøvreringsevne.

Bilen, der har plads til to passagerer, er tiltænkt tætte byområder, hvor der allerede findes godt med kollektiv trafik. MIT-forskernes tanke, at den stabelbare bybil skal være et individuelt og fleksibelt transportsupplement for pendlere og ingen erstatning for hverken biler, taxaer, busser eller metro.

Emner : Biler
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Det er meget spændene men en sammenklappelig lille el bil, til de forskellige storbyer rundt i verden. Men man har ingen ide om det kan føres ud i praktisk, for alle specifikationer omkring denne el bil mangler i artiklen. Derfor kunne det være på sin plads at finde specifikationer på bilen inden man bringer artiklen, så man kan forholde sig til ideen.

  • 0
  • 0

Og her er igen et eksempel.

Amerikanerne tænker individuelt. Kineserne forstod det endeligt - og fik derved virkeligt "de tusind blomster til at blomstre". - De slap induvidualiteten løs - og beholdt samtidigt en stærk kollektiv ramme.

Danskernes succes med landbrugets opblomstring midt i 1800tallet - den eneorme internationale succes med forædlede lanbrugsvare - vindmølleproduktionen. - Alt sammen er det resultat af at satse på inividets kreativitet og støtte det mest muligt af et velfungerende kollektiv.

Det sidste - altså det med kollektiv støtte - er vi bedst til af alle. Desværre har der været en tendens til, at kollektiv styring - ideologisering - har ødelagt dette, så vi i Danmark ikke har udnyttet vort potentiale i flere år.

De forhold kan vi imidlertid let optimere igen gennem mere optimisme og mindre ideologi i politikken.

  • 0
  • 0

"Det mest karakteristiske ved City Car er, at den kan stables. Dermed er perspektivet, at den kan udlånes som bycyklerne i København eller supermarkedets indkøbsvogne."

Man "stabler" ikke supermarkedets indkøbsvogne, men fx indkøbskurvene samme sted! Der er ikke et godt præcist ord for at "stable på langs", heller ikke på engelsk. "Sammenklappelig" er jo heller ikke retningsbestemt, så man må ud i en længere omskrivning med "ordne", "ske i ske" e. l., hvis man ikke altså vil bruge "stable på langs" i gåseøjne!

  • 0
  • 0

Er den ikke lidt i familie med det udmærkede danske koncept "RUF" bilen, der også kan kobles sammen? Nogen der ved, hvordan det gik med den - hvor tæt kom den på test/anvendelse?

V.h. Niels

  • 0
  • 0

http://www.ruf.dk/

Nej, dette er ikke en RUF, men den kan suplere en RUF. Ruffen bygger på et forældet princip, men den vil uden tvivl blive virkelighed med en virtuel styreskinne - altså GPS plus diverse elektronik i bilerne og på vejen.

Derved bevares den individuelle frihed i stor grad, og enhver, der tror, at et system, der ikke gør det, vil kunne få så stor udbredelse globalt, at det virkelig betyder noget i klimasammenhæng, er totalt naiv og forført af ideologier.

Mvh Peder

  • 0
  • 0

Jeg vil ikke helt påstå, at ruf'en bygger på et forældet princip, fordi den kører på en rigtig skinne, og ikke bruger en virtuel styreskinne.

En virtuel styreskinne var fuldt kendt og overvejet, da RUF'en kom til verden, og bruges i forbindelse med skiftespor.

Problemet ligger i at have sikkerhed under alle vejrforhold. Normale hjul, har man ikke meget kontrol over, ved alle vejrforhold, og i meget sne, glat vejr ol. kan det være direkte farligt. RUF'ens skinne, garanterer stor pålidelighed i alt slags vejr, og virker uanset islag og sne.

Ved skiftesporene er der ikke samme pålidelighed, og derfor kompenseret ved lav hastighed - helt ned på kun 30 km/t. Dette er for at minimere evt. risiko ved et sammenstød og fejl, i forbindelse med f.eks. frost og uforudsete forhold.

Jeg mener ikke, at man kan sige RUF'ens koncept er forkert - eller forældet. Måske burde man diskutere, om den burde forbedres - netop ved skiftesporet, fordi der her ikke er nogen skinne og at den kører med en virtuel styreskinne. Jeg vil i et sådant tilfælde foretrække, at skiftesporene forsynes med gelænder, således ruf'en har noget at kunne tage fat i, hvis den forsøger at skride, f.eks. på grund af frost. Dette vil betyde, at den mekanisk har fat i en sideskinne (gelænder) og ikke kan dreje eller komme ud af kurs.

Den virtuelle styreskinne kan i princippet fungere ligeså godt som mennesker, da man i dag har elektronik, der i dårlig føre kan styre mindst ligeså godt som mennesker kan - og ofte bedre. Men, det vil aldrig være så sikkert, som et system der er designet til at være godt fra bunden. Og vi risikerer stadigt, at se uheld, på linie med dem der sker når mennesker fører køretøjet. Hvis vi har rigtige skinner, som for RUF'en, og med gelænder på begge sider som den griber fat i således den følger den pågældende vej i sporet, vil selv hårdt vejr ikke kunne trække ruf'en ud af kurs, og den vil fungere uanset vej og vejr.

Som de fleste nok har opdaget, kan elektronik i dag består køreprøven - modsat mange erfarne bilister. Og set ud fra et anlæggelsessynspunkt, er biler der fungerer som normale biler, men selv kan køre, måske at foretrække. I første omgang, er det bedste måske, at elektronikken fungerer som en kørelærer, og kun griber ind, når det er nødvendigt. Dette kunne minde lidt om den talende bil fra Anders And, men med en respektabel "kørelærer" indbygget, vil den givetvis øge trafiksikkerheden på vore veje.

Selvom det ikke er tilladt i konkurencen, vil også kunne gives mulighed for, at bilerne kommunikere med hinanden, således de elektronisk styrede biler kollektivt kompensere. Det betyder større sikkerhed, selv for biler som ikke kan indgå i diskussion.

  • 0
  • 0

Vi er ikke særligt uenige Jens.

Jeg bor imidlertid i Norge, og jeg ved, at gode vinterdæk kan gøre det forsvarligt at køre på (næsten) al slags føre. Hurtigtvirkende stabiliseringselektronik (antiblokering, antiudskridning, tractioncontrol, friktionsfølere osv.) er allerede udviklet og bruges.

Farten på et virtuelt "tog" må vel (automatisk) sættes ned - og afstanden mellem bilerne måske øges - ved glat føre, men det er nok meget mindre, end hvad danskere flest tror. - F.eks. kan hele "toget" jo bremse samtidigt, når der er kommunikation mellem de enkelte biler.

Det - at køre i "tog" -er slet ikke ukent her i Norge. Det kaldes kolonnekørsel og bruges, når der er så meget snefygning på fjellovergangene, at man ikke kan "se en hånd frem for sig". Da står der en brøjtebil og venter, indtil der er kommet tilstrækkeligt mange biler. Så kører man allsammen igennem stækningen - kofanger ved kofanger.

Det er derfor ikke vanskeligt at se, at den tekniske udvikling har gjort RUFfen umoderne. Med "almindelige" biler og virtuelle styreskinner kan sytemet udbygges gradvist - og både biler og traditionelle veje kan blandes - i langt højere grad, end med den oprindelige RUF.

Med venlig hilsen

Peder

  • 0
  • 0

Jeg undrer mig over en ting. Hvor er batteriet og hvor langt kører den på en opladning? Et tungt batteri kan gøre den svær at stable op!

  • 0
  • 0

Jeg tilslutter mig helt Peder Wirstad's vurdering omkring City Car vs. RUF.

Jeg mener at City Car konceptet er helt rigtigt for større byer, specielt mht. eldrift samt delebil. Der mangles dog en løsning til at kunne flytte bilerne omkring således at de er tilstede hvor der er brug for dem.

Den skulle så iøvrige kombineres med en dynamisk 'fælleskørsel' løsning, hvor man kan køre med som i en taxi.

Og generelt synes jeg især navmotoren er interessant. Man skulle lave løsninger med små standard af idag fx. Aygo/C1/107 eller Smart. At basere løsningen på et helt ny type bil mener jeg dels vil bringe projektet i fare dels forsinke udbredelsen unødigt.

  • 0
  • 0

Som artiklen slutter, er det ingen erstatning for hverken biler, taxaer, busser eller metro. Køretøjet er til for fodgængere, og gør samme "nytte" for mennesker og miljø som køretøjerne på golfbaner.

Ove Allansson har skrevet "Oståkaren" bl. a. om distribution af ost i Holland på en virkelig miljøvenlig måde.

Hilser skøjteløberen Tyge

  • 0
  • 0

Ove Allansson har skrevet "Oståkaren" bl. a. om distribution af ost i Holland på en virkelig miljøvenlig måde.

Hilser skøjteløberen Tyge

Du er ude af trit med klimaudviklingen Tyge :-)

Der er jo næsten aldrig is på kanalerne i Holland længere, og skal man tro IPCC, så bliver det helt slut. - Det er vel også et spørgsmål, om det moderne menneske kan nøjes med at få ost om vinteren.

Som artiklen slutter, er det ingen erstatning for hverken biler, taxaer, busser eller metro. Køretøjet er til for fodgængere, og gør samme "nytte" for mennesker og miljø som køretøjerne på golfbaner.

"Bilen" kan hjælpe mange gangbesværede mennesker, og den kan gøre det meget lettere at tage bus og metro, da afstanden fra station/holdeplads til destination betyder mindre. Derved vil de også reducere taxakørsel (der jo ikke er særligt miljøvenligt).

Til Søren Standarter er til for at fornyes. - Ford Ten var en utrolig vigtig nyvinding, men siden har den bevirket, at flere nye og bedre standarter er opstået. (Både i produktion, brug og udformning.)

Alle ingeniører/opfindere går med et håb om at kunne komme med "den endelige løsning". Al historie viser imidlertid, at man højst kan sætte en revolutionerende udvikling i gang, som man vanskeligt kan overskue.

Jævnfør for øvrigt 100$ "PCen", der sættes i produktion nu. Den følger ikke PC-standarten og vil sikkert sætte en proces i gang, der vil udkrystalisere sig i flere standarter - på godt og ondt.

Mvh fra en anden skøjteløber, Peder

  • 0
  • 0

Kære Peder, du skriver: "Du er ude af trit med klimaudviklingen Tyge :-)"

Ja og som min kone siger til mig: "Livet er uretfærdigt", når jeg beklager mig.

  1. Jeg som har gjort mere end de fleste for at sænke CO2 i atmosfæren, nemlig udviklet og konstrueret 15 kk på ca 10 GW. 12 i drift nu.
  2. Desuden bedrevet og foreslået den mest miljøvenlige transport på skøjter. Alle spor er nemlig borte til foråret. Tænk på Stonehenge!
  3. Flyttet 500 km norpå. Klimaet her er nu desværre, som det var i København for 50 år siden.

Men jeg er endnu mere ude af trit med "klimavenner", som skriver om katastrofer, og samtidig bidrager til den udvikling vi har. Efter min mening kan og bør vi leve med det klima vi selv skaber på samme måde, som vi lever med vejret i morgen.

For den mest miljøvenlige fritid finder du os på: http://www.skridsko.net/ Her har vi sne nu men ingen is, hilser Tyge

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten