SDU-fysikere på mission: Vil få skoleelever til at fatte kvantefysik

Har The Big bang og hvordan en mikrobølgeovn virker noget med hindanden at gøre? kan meget vel være et spørgsmål til Kvantebanditterne. Illustration: SDU

Hvis folket ikke kan komme til kvantefysikken, så må kvantefysikken jo komme til folket. Det er lige netop, hvad tre fysikere fra Syddansk Universitets (SDU) har tænkt sig at gøre, når de til august søsætter programmet ”Kvantebanditter.”

»Vi skal ud til samfundet og fortælle om fysikken på en måde, så alle kan forstå,« siger Francesco Sannino, den sammen med Claudio Pica og Thomas Aaby Ryttov er de tre fysik-disciple bag SDU projektet.

Med parolen ‘It’s ok to be smart’ vil de tre fysikere præsentere fysikkens vidunderligheder på cafeer, biblioteker og andre steder i byen, hvor mennesker kommer og går.

»Kvanteuniverset skal ikke bare være noget, der er forbeholdt forskere og videnskabsfolk. Det skal ud til alle, jo tidligere jo bedre,« siger Francesco Sannino.

For meget åndelig fastfood

Francesco Sannino mener, at der er alt for mange talentshows og ’åndelig fastfood’ som X-Factor i samfundet og alt for lidt ’french cuisine’. Det håber han, at projektet med kvantebanditterne kan rette lidt op på.

»Det er vores pligt at bidrage med den viden, vi har,« siger han.

Og for at det skal lykkes, må forskerne forlade deres comfort zone på universitetet og tage på landevejen med deres viden, mener Claudio Pica.

»Hvis vi vil have folk til at forstå, hvad det helt konkret er for resultater, verden har fået fra grundforskningen, er det nødvendigt at tage ud og fortælle om det,« siger han.

Sci-fi og spil skal få budskabet ud

Kvantebanditterne vil gerne ud til hele landet med deres foredrag og møder. Men i første omgang fokuserer de tre fysikere på at få spredt budskabet til grundskoler og gymnasier.

Små kvantebanditter i alderen 4-15 år skal fanges med korte film og spil om solsystemet og universet. De små film og spil skal give forståelse for begreber som energi, tid og rum, atomer og partikler.

De større kvantebanditter skal lære om kvantefysikkens nøglebegreber gennem Hollywoods mix af virkelighed og eventyr. Med afsæt i film som Interstellar, The Imitation Game, The Martian skal de unge stifte bekendtskab med fysikkens dybe begreber, når fakta og fiktion skilles fra hinanden.

Nettet samler alt om kvantebanditterne

Samtidig med at forskerne rejser ud i byen, bliver der etableret en åben formidlingsportal på nettet, hvor alt materiale fra ”Kvantebanditter” gøres tilgængeligt.

Tanken med portalen er, at alle der har lyst kan boltre sig i de små film, spil og andet materiale, der på en letforståelig og underholdende måde skal forklarer nøglebegreber og grundkoncepter i kvanteuniverset, som for eksempel hvad en elementarpartikel er?

»Tænk bare på alle de ting, som vi tager for givet, og som er udsprunget af fysikken. Røntgenstråler, CT-scanning, lyslederkabler, dynamoen, dampmaskinen, digitalkameraets billedsensor, GPS’en,« siger Thomas Aaby Ryttov

Både for elever og lærere

For de tre Kvantebanditter er det vigtigt at få åbnet de unges øjne for, at den teknologiske udvikling i høj grad skyldes den grundforskningen, som fysikere laver.

»Vi skal ramme de unge. Kan vi tænde noget hos dem, kan det have en enorm effekt både for den enkelte elev og på sigt for os alle sammen,« forklarer Francesco Sannino

De tre fysikere håber også, at programmet kan give noget til lærerne, som kan motivere og inspirere dem i deres arbejde med at undervise børn og unge.

Kvantebanditter er støttet med fire millioner kroner af A.P. Møller og Hustru Chastine Mc-Kinney Møllers Fond til almene Formaal.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Der blev jeg lige glad, for det er da i den grad på tide at nogen begynder at fodre vores fuldstændig udhungrede folkeskole med noget virkelighed. Noget "up to date" viden, som kan ryste eleverne ud af deres, set gennem en skærm, virkelighed. Nu er det godt nok viden som er svær at lave "hands on" på. Jeg mener vi bygger ikke lige en partikel accelerator, ud af ispinde, med en limpistol, i faget, håndværk og design. Men det er stof der kan stimulere en hurtigt forsvindende dialog og udvikling af kritisk sans. Desværre har oligarkerne i den danske statsmagt en andet plan. Og snart er alt undervisning, "teach to the test". Det burde folk i den grad vågne på. Folkeskolen handler snart kun om nationaltest og alt undervisning vil blive lagt derefter. Det sker allerede og er stærkt bekymrende, for det giver kun konforme elever, uden anden ide end "arbeit mach frei". Fiaskoen Commen core og reducerede fællesmål er det samme. Vores fiasko hedder, målstyret undervisning. https://youtu.be/zl6Batr2IVA Så det her er et fantastisk tilbud. En fantastisk ide, som skal prioriteres over, at træne til testen... Så har eleverne også noget spændene at tale med mor og far om, når de sidst på eftermiddagen, kommer hjem fra skole. Mere af det og tak...

  • 0
  • 0

Har I ikke et link? Ved søgning ser det ud som om projektet ikke er startet endnu. Der dukker kun stillingsannoncer og medieomtaler op.

  • 0
  • 0

I betragtning af andre debatter om skoleelevers kunnen udi regning, matematik og fysik, så er det vist noget af et "kvantespring". :-)

Det minder lidt om fortidens mængdelære, som skulle kunne lære børnene at regne, men forudsætningen for at det virkede var desværre at de i forvejen kunne regne. Mængden af tal der kan divideres med 3 bliver svær hvis man ikke har lært 3-tabellen.

  • 0
  • 0

På min cykeltur vej på arbejde her til morgen kom jeg til at tænke over observationen at det der gør kvantemekanik svært er at vi mangler en referenceramme fordi vi ikke er vant til at interagere med eller observere) ting der opfører sig kvantemekanisk (i en menneskelig skala).

Jeg fik den ide at man måske kunne skabe en sådan referenceramme ved at inkludere objekter eller skabninger i computerspil der opfører sig på tilsvarende måde som kvantemekaniske effekter.

Partikel/bølge dualitet kunne måske repræsenteres som skabninger der generelt minder om spøgelser spredt ud over et stort areal og som man måske kan omdirigere men ikke slå ihjel.

Under visse betingelser kan skabningerne så bringes til at materialisere/koncentrere sig i een position, hvor man så kan interagere med dem og slå dem ihjel (eller samle dem eller hvad der nu passer med spillets koncept).

Pointen er at det ikke er et spil, der forsøger at forklare, hvordan dualitet virker, men mere er et sjovt spil, der indeholder eet eller flere elementer, som har kvantemekanisk karakter og som derfor kan præsentere en referenceramme når spillerne på et tidspunkt skal lære om kvantemekanik.

Der er en masse fokus på at inkludere fysik i spil, men hvad med at inkludere kvantefysik (eller relativitetsteori)?

Tillært intuition.

  • 0
  • 0

Problemet med når fysikere skal forklare deres fag, er at de har god hukommelse, og derved ikke forstår at andre ikke har det, så når de fx skal forklare standardmodellen, så går det helt galt!

De sædvanlige ensfarvede prikker man skal associere forskellige egenskaber til, kan dødelige ikke huske, der skal forskellige former og farvenuancer til, så folk med lav spatial navigation også kan følge med.

  • 0
  • 0

Voksne beklager skoleelevernes ringe kundskaber, men hold selv op med at sige så meget sludder. 1. Du kan ikke tillade dig at bruge ordet atom om noget som alligevel godt kan deles. 2. Halvtalligt spin og kvarkers brudne elektriske ladninger? Vælg dog et fælles mål som kvanteenhed. 3. Med flere måleenheder for vinkler, så kan man ikke tillade sig at udelade enhedsnavnet. Plancks konstant måles i joule pr hertz (h) eller joule sekund per radian. (h-streg). 4. Hold op med at måle stofmængde i mol, når der nu allerede fandtes en SI-enhed, joule pr kelvin. Afskaf gaskonstanten. 5. Brudne tal kan udtrykkes med negative eksponenter, så afskaf brøkstregen. 6. Kvadrat- og kubikrødder kan udtrykkes med brudne eksponenter, så afskaf rodtegnet. 7. Afskaf procent. Mål renter i grader pr år, og prisstigninger i grader, hvor grad er måleenheden for logaritmer med grundtal [latex] e^{0.01}[/latex] 8. Hvis tal er for store eller for små, så tag logaritmen og angiv det i grader. Afskaf de der SI-præfixer: kilo, nano og mega m.fl.

  • 0
  • 0

Super, super prisværdigt tiltag. En investering med et grandiøst potentiale.

  • 0
  • 0

Svend Lyseslukker. Kan du aldrig lade folk i fred som prøver at gøre noget. Skal dine sure bemærkninger befamle ethvert initiativ for at forbedre verden?

  • 0
  • 0

Svend Lyseslukker. Kan du aldrig lade folk i fred som prøver at gøre noget. Skal dine sure bemærkninger befamle ethvert initiativ for at forbedre verden?

Jeg prøver bare at påpege, at kvantemekanik måske ikke er det der giver den største effekt i forhold til at forbedre verden, og at mere grundlæggende kompetancer er nok så nødvendige. Dog kunne det give en forståelse for at politkere måske ikke altid er hvor man troede, da de af og til foretager kvantespring. Har det mon noget med Heisenbergs usikkerhed at gøre? Jeg har ikke noget imod popularisering, men af og til forsvinder for mange af forholdene og de reelle fakta, så det bare bliver et show, der ikke kan bruges til noget andet end underholdning.

  • 0
  • 0

Jeg har ikke noget imod popularisering, men af og til forsvinder for mange af forholdene og de reelle fakta, så det bare bliver et show, der ikke kan bruges til noget andet end underholdning.

Kan du ikke bare lade de unge mennesker forsøge i stedet for at prøve tage modet fra dem inden de overhovedet er kommet igang. Du kan åbenbart ikke tåle at se andre gøre noget mens du sidder på din flade og poster dine sure almindeligheder.

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten