Science Museums slagskibe sænket af publikum

Siden 1960'erne har det britiske Science Museum i London brystet sig af sin særlige samling af modelskibe, der i manges øjne hører til blandt verdens mest imponerende. Skibene er alle bygget af professionelle modelbyggere, og som et led i en større profileringsmanøvre tillod museet for nylig de besøgende at befri modellerne fra montrerne, kaste kul på fyret og sætte nyt liv i turbinerne.

Under banneret 'Battleships - Ocean Apocalypse' kunne de besøgende spille en art avanceret 'sænke slagskibe' mod hinanden med museets modeller som brikker. Hver spiller kunne udvælge sig en mindre armada fra den imposante samling, der omfatter alt fra etmastede fiskefartøjer fra det nordengelske middelalderrige Northumbria til Storbritanniens første atomdrevne ubåd fra 1963.

Initiativet fandt sted i forbindelse med en større PR-kampagne, hvor museet forsøger at modvirke den dalende interesse for det klassiske museumsformat. For at realisere sine ambitioner henvendte museet sig til det britiske eventbureau Trigger, som mente, at det ikke længere var nok at producere alverdens statiske udstillinger: Ville man virkelig trække publikum til, så måtte man op på siden af moderne computerunderholdning og levere en interaktiv oplevelse til de besøgende. Og den oplevelse blev så et spil.

En af Science Museums berømte skibsmodeller forestiller SS Great Eastern, der blev bygget i 1858 og var det største fartøj på verdenshavene indtil det blev hugget op i 1888. (Foto: Science Museum/Science & Society Picture Library) Illustration: Science Museum/Science & Society Picture Library

»Vores besøgende har taget utrolig godt imod det nye format,« siger udstillingsudvikler Stuart Umbo fra Science Museum:

»Men hvad der virkelig overrasker mig er, at det ikke kun er de besøgende, der er blevet påvirket af Ocean Apocalypse; også personalet - kuratorer og inspektører - er blevet inspireret, og alt i alt har initiativet sat de ansatte i stand til at interagere med de besøgende på en ny og mere uformel måde. Jeg tror, at den interaktive museumsoplevelse viser vejen frem for museumsverdenen, og det er helt klart noget, vi kunne finde på at gøre igen,« siger Stuart Umbo.

Kan også ske i Danmark

Også i Danmark er museumsverdenen opmærksom på nybrud af den type, som Science Museum nu har lanceret.

»Jeg mener bestemt, at spil hører hjemme på museer. Især set i lyset af, at der fra politisk hold er stort fokus på, at unge skal bruge museerne,« siger historiker og formidlingsinspektør ved Danmarks Industrimuseum David Holt Olsen.

»Vi er flere, der arbejder i den retning - også i Danmark. På Danmarks Industrimuseum, hvor jeg arbejder, er vi ved at udvikle en app med flere forskellige spilmuligheder. Vi forventer, at den er færdig i foråret 2012. Teknisk Museum har lavet en app til iPad med et spil om energikrisen i 1973. Og så er der flere museer, der har lavet spil til almindelige mobiltelefoner, f.eks. 'Mulighedernes Land' på Frilandsmuseet. Så vi er allerede i gang.«

Men nu er der jo et stykke vej fra at lave en app og så til at give de besøgende lov til at spille spil med museets genstande?

»Jeg ved, at det er meget populært internationalt at lade gæsterne lege med de historiske genstande. Det har de også gjort på et tysk museum. Men der er selvfølgelig nogle overvejelser mht. bevaring i den forbindelse. Det er nok ikke lige solvognen, man får lov at pille ved. Personligt er jeg tilhænger af den slags hands on-formidling, men for Danmarks vedkommende har det hidtil mest været genstande, som ikke har nogen særlig værdi. F.eks. kan man sætte en 11-årig til at skrive på skrivemaskine eller sætte en lp på. Så vi bevæger os endnu i det risikofrie, men jeg ved, at det bliver diskuteret i museumsverdenen,« siger David Holt Olsen.

Emner : Skibe
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Jeg har været på Science Museum - og jeg har set deres modelskibssamling.

Det er sådan et sted man kan hente inspiration til skønne projekter.

På Science Museum gør de rigtigt nok meget for at gøre det interessant særligt for børn og unge. Jeg mener det er en kamp der er tabt på forhånd.

Interessen for verden, for alle dens muligheder, for dens historie - bør opstå enten ud af ens egen nysgerrighed. Det er ikke noget de vokse skal få en i gang med ved at danse can can, eller sætte blinkende diodedispalys op.

Science museum er fyldt med fuldkommen fantastiske ting - men hvis det ikke kan vække børns og unges interesse - så synes jeg ikke de skal hverken tvangsfodres, lokkes eller overtales.

Hvis de ønsker at leve uoplyst, uden historie, uden kendskab til verdens mest fantastiske frembringelser, så lad dem dog gøre det.

Engang kom fire drenge på en seks syv år hen til en kaj hvor undervandsbåden Freya lå og vuggede - klar til afgang. Drengene spurte hvad det var - og jeg forklarede at det var en undervandsbåd. Det eneste de ønskede at høre var hvor dyr den var, og om man ikke så kunne sælge den og købe en lækker BMW.

Ærligt talt - hvis det er ungernes definition på noget spændende, hvis en ganske almindelig bil, til noget så kendeligt som transport til arbejde, til indkøb, til møntvask - er det de drømmer om, så rend mig. Hvis ikke der er mere i dem, hvis det er rammerne for deres fantasi og nysgerrighed, så rend mig.

Det dejlige var så at den mindste af dem, som havde noget gods i sig, så sagde - til mig og hans venner...

"Gå lige væk, ikk, så skal jeg vise jer hvordan sådan en undervandsbåd virker"

Han var sej, respekt. De øvrige dumkopfs kan få rutinejobs et ligegyldigt sted, og leve ligegyldige liv - for uden fantasi, uden passion - og nysgerrighed - kan det ærligt talt være lige meget med dem.

Vi skal ikke tvinge dem til at møde verden, de skal ønske det selv. Gør de ikke det, kan de for min skyld leve deres liv i deres iphones, og computerskabte b-verden.

I mens prøver jeg at få en hjemmebygget jetmotor til at virke...

Hver sin lyst. Det må vi respektere...

Peter Madsen

  • 0
  • 0

Du er nok lige lidt for kategorisk når du siger "rend mig" til de unge. Sandheden er nok at hvad vi synes er interessant ikke nødvendigvis behøver at være interessant for de unge. Jeg var tegneseriefreak i min tid og har stadig nogle af de bedste albums stående i kælderen, men ingen af mine børn har nogensinde kigget i dem. Mærkeligt. Jeg havde dengang et tilbagevendende mareridt om at der var udkommet et nyt Tintin - album uden at jeg havde fundet ud af det. Jeg plejede at vågne med et sæt når drømmen kørte videre og damen i bogbixen fortalte mig at det skam var udsolgt...

Men det er deres verden, og de må bruge den til det de nu vil.

  • 0
  • 0

Du skriver:

"Sandheden er nok at hvad vi synes er interessant ikke nødvendigvis behøver at være interessant for de unge."

Netop, enig, derfor slutter jeg:

"Hver sin lyst. Det må vi respektere..."

Pointen med det hele er at hvis det ikke har interesse som det er, skal vi ikke peppe det op med kulørte lamper og can can.

Peter Madsen

  • 0
  • 0

Helt enig. Og i kraft af 35 års folkeskoleerfaring kan jeg tilføje, at er der noget, ungerne respekterer, er det faglig paratviden! Så behøver de slet ikke lysdioderne, men blot en god transformering af viden og praktisk arbejde for at underbygge den viden.

Men det er du jo selv et godt eksempel på!

  • 0
  • 0

De er blevet mere drengede mens drengene er blevet mere feminiserede.

Jeg stiller ind imellem min BMW R90S 1976 til skue for offentligheden, og her er det interessant at observere folks reaktion når / hvis de opdager den. Og så er det at en flok knægte kan vade forbi uden at se noget som helst, mens en pige er ved at dreje hovedet af led.

Fremtiden tilhøre pigerne, drengen skal have forklæde på.

  • 0
  • 0

Jaeh, jaeh, øhe...

Hvad du skriver er ikke helt forkert, men der mangler noget.

Jeg filosoferer en gang imellem over skolen og undervisningen. Jeg husker stadigvæk min skoletid som en forbandelse af rent ud sagt røvkedelige timer hvor man blev tvangsfodret med alt muligt der ikke interesserede én en dyt. Afrikas stater. Analyse og fortolkning af digte af Benny Andersen. Gud fader for et tidsspilde!

Men hvad er alternativet? Skal læreren starte dag et med at sige: Vi skal have historieundervisning idag. Nogen spørgsmål? Nå ikke, jamen så ved I åbenbart alt om emnet. Fag bestået.

Ungerne kan jo ikke vide hvad der er at spørge om og undersøge, før de har fået en forsmag på tingene. Børn kan ikke vide at noget er interessant før de får stiftet bekendtskab med det. Man kan ikke lave en udstilling og så regne med at folk kommer rendende af sig selv. Ikke hvis de ikke engang ved at den er der.

Så der er ikke noget i vejen med at lokke børn og unge med noget fest og farver. Det er indgangen til det hele. Når så først de er kommet ind og får kigget sig om, så skilles fårene fra bukkene. Dem der synes X-faktor og Beverly Hills 90210 er Guds gave til menneskeheden går igen, dem som har interessen liggende latent i sindet bliver.

  • 0
  • 0

At bedømme fremtiden ud fra nogle 6-7 år gamle drengs udtryk må være noget sf det dummeste du har skrevet Peter!.

Det siger desværre meget mere om den lukkede verden som du lever i end det siger om små drenge i dag.

Giv børnene en chance for at opleve verden inden du fra rager dem deres værdi.

  • 0
  • 0

Jeg har selv levet med en folkeskole hvor jeg tit vidste mere end læreren, specielt i historie. Jeg har på den anden side også valgt et videregåede studie fordi jeg havde en HF lærer der bare kunne det pis med at gøre ting interessante. Det er det der adskiller gode og dårlige lærere. Det er bare ikke alle der kan formidle på en interessant måde. Det kræver at man kan vende emnet og angribe det fra forskellige vinkler for at fange folk. Københavns byplanlægning i geografi er ikke super interessant, men krydret med Svenske krige og Kbh's bombardements indflydelse på byen som fæstning, så bliver det mere nærværende....det blev det for mig og mine klassekammerater. Skal man undervise om 2. Verdenskrig, ja så kan du fange drenge ved at snakke om maskiner og fly....så kommer resten mange gange med - Jeg startede med en model af en Spitfire.

/Morten

  • 0
  • 0

Børn lærer som noget naturgivet gennem leg - de behøver hverken voksne eller bøger, for at starte lege.

Hvorfor skulle man ikke gøre brug af det, også længere op i alderen?

Der er jo ikke tale om enten leg eller bøger/fordybelse og iøvrigt er det vel en inspiration til yderligere at gå ind i et emne ved læsning.

Skab interessen, så skal børnene nok selv finde ud af hvor langt de ønsker at gå med et emne.

Tving dem til at læse bøger, så risikerer man at de blot venter på at få det overstået, uden egentlig forståelse.

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten