Schweizisk PMV i jagt på danske forsvarsmilliarder
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Schweizisk PMV i jagt på danske forsvarsmilliarder

KREUZLINGEN, SCHWEIZ
I midten af den enorme fabrikshal er svejserobotterne i gang med at opgradere en række pansrede mandskabsvogne til det irske forsvar. De store robotter laver alle svejsninger på skrogene, forklarer fabrikkens produktionsdirektør, mens han viser rundt.

Det er første gang, danske journalister får adgang til Mowag-fabrikken i den schweiziske by Kreuzlingen, tæt på grænsen til Tyskland. Ingeniøren er sammen med en lille håndfuld andre danske medier inviteret af Mowags moderselskab, forsvarsgiganten General Dynamics European Land Systems (GDELS), som i øjeblikket konkurrerer om en milliardkontrakt med det danske forsvar på levering af pansrede mandskabsvogne, såkaldte PMV’er.

Forsvarets Materieltjeneste har udsendt et udbud på PMV’er, der skal erstatte forsvarets snart 50 år gamle M113-mandskabsvogne, som efterhånden har nået deres øvre grænse for opdateringer. Kontrakten bliver på mellem 206 og 450 PMV’er.

Et af de store uafklarede spørgsmål i konkurrencen er, om de nye PMV’er skal køre på bælter eller hjul, og GDELS deltager i konkurrencen med både et bæltekøretøj og et hjulkøretøj. Her hos Mowag producerer man Piranha V, som kører på hjul.

Hvis Danmark vælger Piranha V, vil fabrikken kunne levere den første PMV inden for seks måneder, fortæller produktionsdirek­tøren, som på grund af koncernens pressepolitik ikke ønsker at optræde med navn. Når produktionen er i gang, kan fabrikken levere otte mandskabsvogne pr. måned, og produktionen kan opjusteres i tilfælde af et øget trusselsbillede i aftagerlandene eller store interna­tionale operationer.

Piranha V er endnu ikke i tjeneste i nogen lande, men GDELS leverer i forvejen andre panserkøretøjer til Danmark. I hallen ved siden af svejse­robotterne står en af det danske forsvars Eagle 4, som afventer reparation. Den syv ton tunge firehjulstrækker, som Danmark har i alt 90 af, er blevet skadet i Afghanistan.

På fabrikken er man lige nu i gang med produktionen af det nyeste medlem af firehjulstrækker-serien, Eagle 5, som det tyske forsvar bestilte i 176 eksemplarer sidste år.

Samling i Odense

Ud over de obligatoriske sikkerhedshjelme og briller indskærper produktionsdirektøren, at vi skal blive på det markerede gangområde, og advarer om, at afvigelser fra ruten medfører risiko for personskade.

Produktionen på det enorme fabriksområde er opdelt i to overordnede områder; svejsning og maskineri. Samlingen af køretøjerne foregår oftest hos lokale partnervirksomheder i aftagerlandene. På samme måde vil samlingen af Piranha V – hvis GDELS vinder kontrakten om at levere PMV’er til Danmark – foregå hos Falck Schmidt Defence Systems i Odense.

I den tilstødende hal foregår malingen af køretøjerne. Malerarbejde er en kompliceret proces i forsvars­industrien, fortæller produktions­direktøren.

»I kan næppe forestille jer, hvor mange krav kunderne stiller til malingen af militærkøretøjer,« siger han.

Køretøjerne skal dels kunne holde til 30 års brug i blandt andet saltvand, som fremskynder korrosion. Men overfladen skal også være kemi­kalieresistent, så køretøjerne ikke skal males om, hvis de bliver udsat for angreb med kemiske våben.

70 kilometer kabel

Oppe under loftet, på en etage med udsigt til fabrikshallerne gennem store glasvægge, sidder ingeniørerne. Ideen med indretningen er at bringe ingeniører og produktion tæt på hinanden, siger produktions­direktøren.

På et stort metalbord ligger en bunke udskæringer af kevlarlignende isolering til køretøjerne, såkaldt spall liner, der skal beskytte soldaterne i køretøjerne mod projektiler. Spall liner bliver fremstillet til alle GDELS’ køretøjer af danske TenCate i Vissenbjerg på Fyn, typisk af gummieret aramid, polyætylen eller glasfiber. Udskæringerne her skal monteres i de irske Piranha III, når svejserobotterne har givet dem et nyt tag.

Ved siden af står de nybyggede skrog til to rumænske Piranha III, som også det danske forsvar benytter i dag, og som er forløberen til Piranha V. Hvert skrog vejer i sig selv seks ton, og på de nye Piranha V vejer skroget otte ton. De færdige vogne kommer til at veje over 30 ton med fuldt installerede kamp­systemer og indeholder mellem 50 og 70 kilometer kabel.

Intern konkurrence

Ved siden af de rumænske skrog står en næsten færdigbygget Piranha III i en ambulanceversion til de brasilianske marineinfanterister. PMV’er anvendes i flere forskellige konfigurationer i hvert land, og i Danmark har Forsvarets Mate­rieltjeneste stillet krav om, at PMV’erne skal kunne leveres i seks forskellige konfigurationer; en infanteriversion, en rullende kommandostation, en ingeniørversion, en ambulance, en mekanikerver­sion og en mortérversion.

Ud over Piranha V er fire kandidater fortsat med i feltet i Danmark. Det drejer sig om ét andet hjulkøretøj, VCBI fra Nexter, og de tre bæltekøretøjer APC G5 fra Flensburger Fahrzeugbau Gesell­schaft, CV 90 Armadillo fra virksomheden BAE Systems Hägglunds og endelig Ascod fra GDELS’ andet datterselskab, spanske Santa Barbara Sistemas, som dermed er i direkte konkurrence med sit søsterselskab. De fem PMV’er er i 2013 blevet testet på kryds og tværs i 17 uger i forsvarets øvelsesterræn i Oksbøl.

Forsvarets Materieltjeneste er i øjeblikket ved at foretage en justering af udbudsmaterialet, hvorefter producenterne vil blive bedt om et endeligt tilbud.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

De mest sandsynlige opgaver i fremtiden er stabiliserende indsatser når IS og den slags laver ballade. Hjulkøretøjer er mindre sårbare overfor ied, langt billigere/hurtigere at indsætte (kører selv), behageligere for soldaten, ser ikke så tank-agtig ud i gadebilledet.

Jeg er for hjul.

  • 4
  • 2

Det eneste der er sandsynligt er at vi som sædvanlig rammer helt forbi i vores forsøg på at forudse fremtidens konflikter. ...

Mht hjul kontra bælter , så skal det ikke være enten eller , men både og !

  • 1
  • 0

http://www.railwaybulletin.com/2014/10/uni...

Ved at købe multi fleksible køretøjer vil mange typer af opgaver kunne løses. Med mere energi i vejret, bliver opgaverne ikke mindre inden for de mere borger nære områder. ( se Nordjylland i disse dage )

At købe 75 - 100 at ovenstående køretøj, tror jeg vil være en super samfundsinvestering over tid. Prøv bare at vurdere på hvad der sker hvis en isstorm lægger 1 % af jernbanernes køreledninger ned.

  • 0
  • 1
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten