Schweizer vil bygge rumfly til satellitter og turister
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Schweizer vil bygge rumfly til satellitter og turister

Det nye private rumfirma Swiss Space Systems planlægger at sende et bemandet minirumfly ud i suborbital bane til brug for videnskabelig forskning og turister.

Ideen til det nye bemandede minirumfly blev præsenteret på Le Bourget fly-og rumfartsudstillingen i Paris i sidste uge.

Grundlæggeren og direktøren for Swiss Space Systems, Pascal Jaussi, siger til space.com, at målet er at gøre flyvninger med mikrogravitetsforsøg mere attraktive for forskere, end opsendelser med satellitter eller forsøg på Den Internationale Rumstation.

Firmaet blev dannet i marts i år og er sponsoreret af urfirmaet Breitling. Budgettet er 270 millioner kroner.

Formålet var at sende små satellitter ud i rummet via minirumfærgen Soar (Suborbital Aircraft Reusable Shuttle). Planen er at sende Soar op fra ryggen af et ombygget Airbus A300.

Men på udstillingen i Paris blev det så annonceret, at man også vil bruge rumflyet til bemandede suborbitale flyvninger med rumturister, ligesom Virgin Galactics med deres SpaceShip Two og Xcor.

Baseret på droppet rumfærge-projekt

Det schweiziske firma har indgået aftale med rumfirmaet Thales Alenia Space om at begynde udviklingen af trykskroget til rumflyet, hvor lasten og senere turister skal være. Designet bygger primært på ESA's gamle Hermes rumfærge-projekt, der som blev droppet i 90'erne.

Ifølge Pascal Jaussi vil de første prøveflyvninger med det ubemandede rumfly kun finde sted i 2017, og de første kommercielle flyvinger med satellitter i 2018. Firmaet har endnu ikke en dato for den første bemandede opsendelse.

Opsendelsen skal ske fra ti kilometers højde fra A300 moderflyet. Her vil en raketmotor med flydende brændstof skubbe rumflyet ud i 75 kilometers højde, hvilket er lige under den officielle grænse af rummet, der ligger i 100 kilometers højde.

Herfra skal satellitten med sin egen motor skubbes ud i det endelige kredsløb om Jorden.

Swiss Space Systems oplyser, at deres nye system vil kunne sende en satellit på 250 kg ud i 700 kilometers kredsløb om Jorden.

Det er et af de få europæiske projekter, der vil forsøge at komme ind på det kommercielle suborbital marked for rumturister, som det der er ved at vokse frem i USA.

Firmaet har en aftale om opsendelser fra Malaysia, og er i forhandlinger om opsendelser fra lufthavne i Marokko, Canada og Ecuador.

Emner : Rumfartøjer
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Well! Accepterede stavemåder bryder jo ofte med hvad der generelt anses for accepteret! :-/
- Der var f.eks. engang hvor tog også hed tog i flertal.
Dét gør de ikke mere. Nu hedder de toge......(se dagspressen)

Hvornår kommer knæ til at hedde knæer i flertal??? :-((

  • 1
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten